پیش روی صادرات آجیل در بازارهای خارج از کشور

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان گفت: صادرات آجیل در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است.

مصطفی احمدی، رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره وضعیت کنونی صادرات آجیل از ایران به دیگر کشورها گفت: به دلیل اینکه سال گذشته تولید این محصول با وضعیت بسیار مساعدی همراه بود بنابراین در سال جاری با کمبود محصول مواجه نبودیم و همین امر موجب بهبود شرایط صادرات آجیل نسبت به سال گذشته شد.

وی در ادامه بیان کرد: در سال 94 حدود 20-25 درصد افزایش صادرات داشتیم اما در حال حاضر این امر تا حدودی بهبود یافته و در مجموع حدود30 تا 40 نوع آجیل و خشکبار را به دیگر کشورها صادر کردیم.

وی در خصوص وضعیت واردات آجیل به ایران گفت: در این زمینه درصدد واردات محصولاتی به کشور هستیم که تولید داخلی نداشته باشیم همانند بادام هندی و نیز دیگر محصولاتی که به کشور وارد می شود محصولاتی هستند که تولید داخلی به اندازه مصرف کنندگان نیست بنابراین برای جبران کمبود در راستای مصرف داخلی می بایست اقدام به واردات از دیگر کشورها کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه تاکنون در خصوص برخی از اقلام موفق به دریافت مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارتخانه صنعت و معدن نشدیم اما در تلاش هستیم تا بتوانیم از طریق دریافت مجوز، محصولات را با قرنطینه و بهداشت کامل به دست مصرف کننده برسانیم.

وی درباره نوع محصولاتی که به کشور وارد می شود گفت: در حال حاضر در کشور بادام هندی تولید داخل نداریم و هر آنچه که می وارد کشور می شود و به دست مصرف کنندگان می رسد وارداتی است.

وی بادام هندی را از اقلام پرمصرف وارداتی در کشور دانست و گفت: در تلاش هستیم تا از طریق دریافت موافقت از سوی وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن اقدام به واردات قانونی کنیم و از طریق مبادی قانونی گمرک محصولات وارد کشور شود تا شب عید مردم با مشکلی مواجه نشوند و یک جنس بهداشتی و از نظر سلامت کامل به دست مصرف کننده برسد.

وی درباره میزان صادرات نسبت به واردات گفت: میزان صادرات و واردات آجیل در کشور ما به هیچ عنوان با یکدیگر قابل مقایسه نیست زیرا بخشی از صادرات آجیل و خشکبار از کشور ما به صورات پیله وری است به همین دلیل میزان صادرات آجیل به کشور بیش از واردات آن به داخل کشور است.

وی در باره تاثیر صادرات آجیل به دیگر کشورها بر قیمت این محصول در داخل کشور گفت: این امر بستگی به وضعیت آب و هوای سال قبل در داخل کشور دارد در صورتی که همانند سال گذشته بارندگی در کشور مساعد باشد و تولید به اندازه باشد صادرات نمی تواند قیمت این محصول را در بازار داخلی تهدید کند زیرا آجیل به وفور در بازار یافت خواهد شد اما اگر خشکسالی باشد و آب و هوا مساعد نباشد و محصول کم به دست آید بالاخره زمانی که به دیگر کشورها صادر می شود در بازار داخلی هم به طور قطع تاثیر خواهد گذاشت.

وی درباره خبری که طی چند روز گذشته منی بر نابودی صادرات پسته در کشور اشاره شده بود، گفت: اینها نظرات شخصی است که امکان دارن تاجری که قادر به صادرات محصولات خود به دیگر کشورها نبوده اعلام کرده زیرا صاردات در سال جاری بسیار مساعدتر از سال گذشته بوده است.

602/401

کد خبر: 664039

وب گردی

وب گردی