انتقاد والدین از محدودیت‌ها در تعیین رشته تحصیلی

هفته گذشته برخی از خانواده‌های دانش آموزان پایه نهم نسبت به موضوع «هدایت تحصیلی» دانش آموزان اعتراض‌های بسیار جدی را به آموزش و پرورش وارد کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه ایران، آنها در تماس با روزنامه ایران اعلام کردند که مدارس به اجبار دانش‌آموزان را به رشته کار و دانش یا هنرستان‌ها معرفی می‌کنند. این خانواده ها معترض اند که چرا نرم‌افزار هدایت تحصیلی آموزش و پرورش به اجبار و با وجود بی‌علاقگی دانش آموز و کسب معدل‌های بالا، فرزندان شان را ناچار می سازند تن به رشته‌هایی دهند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند. یکی از اولیای دانش آموزان به خبرنگار گفت: «همه نمرات دخترم بالاست و او توانسته امسال با معدل 19 قبول شود. دخترم علاقه‌مند است که در رشته ریاضی تحصیل کند اما مشاوران مدرسه می‌گویند شما باید در هنرستان تحصیل کنید. علتش را می‌پرسیم، می‌گویند دختر شما استعداد رشته ریاضی را ندارد. نمی‌دانیم این دیگر چه موضوعی است که امسال در مدارس آموزش و پرورش باب شده است.»

او تأکید می‌کند: «مگر قرار نیست هر کسی بر اساس استعداد و علاقه‌اش انتخاب رشته کند. من اصلاً متوجه نمی‌شوم وقتی دخترم معدلش بالا است چرا می‌گویند نمی‌تواند دررشته ریاضی درس بخواند.» پدر یکی دیگر از اولیا هم نسبت به این هدایت تحصیلی دانش آموزان واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «امسال بخشنامه‌ای از سوی وزیر آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده که مدیران را مجبور کرده است دانش آموزان را به هنرستان و کارو دانش سوق دهند. پسرم با معدل 18 نمی‌تواند در رشته علوم تجربی تحصیل کند. مشاور می‌گوید طبق هدایت تحصیلی او نمی‌تواند در رشته تجربی و در دانشگاه قبول شود. هیچ کس نیست که به این موضوعات رسیدگی کند. از مدیر خواسته‌ام تا ثبت‌نامش کند و اگر نتوانست قبول شود مسئولیتش هم با خودم،اما مدیر می‌گوید ما در این مدرسه نمی‌توانیم پسر شما را در این رشته ثبت‌نام کنیم چرا که کلاس‌های ما در این رشته پر از دانش‌آموز است.»

او از روند هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس آموزش و پرورش بسیار گله‌مند است و می‌گوید: «اصلاً پسرم قبول نمی‌کند که در رشته دیگری درس بخواند. افسرده شده و مدام به ما می‌گوید یا تجربی می‌خوانم یا اصلاً مدرسه نمی‌روم. به مشاور هم که این موضوع را انتقال می‌دهیم می‌گوید اولش کمی سماجت می‌کند اما در نهایت به همان مدرسه‌ای که ما می‌خواهیم می‌رود. این چه مدل هدایت است، این هدایت اجباری است نه از سر دلسوزی.»

هدایت تحصیلی اجباری نیست

امسال نخستین سالی است که آموزش و پرورش هدایت تحصیلی را به پایه نهم منتقل کرده است. برحسب آیین نامه مصوب؛ هدایت تحصیلی ملاک‌های انتخاب رشته و نحوه توزیع دانش آموزان در مدارس خواهد بود موضوعی که هم برای دانش آموزان اهمیت دارد و هم برای خانواده هایشان. اما آنطور که به نظر می‌رسد خانواده‌ها از روند هدایت تحصیلی دانش آموزان شان راضی نیستند. با این همه مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش معتقد است که این هدایت با یک کار کارشناسی دقیق انجام شده است و خانواده‌ها نمی‌دانند که چقدر این موضوع به نفع آنها است.

مسعود شکوهی، مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات هدایت تحصیلی دانش آموزان می‌گوید:«هدایت تحصیلی براساس دو فاکتور سوابق‌ تحصیلی دانش‌آموز و بررسی‌های مشاوره‌ای، امتیازبندی و محاسبه شده است. مشاوران ما طی یک سال چندین ارزشیابی را از دانش آموزان گرفته‌اند، بر اساس این ارزشیابی ۳۵درصد امتیازات به سوابقتحصیلی دانش‌آموز تعلق می‌گیرد که شامل نمرات سه سال متوسطه اول می‌شود؛ و ۶۵ درصد دیگر به بررسی‌های مشاوره‌ای که شامل شش بخش: نظر خود دانش‌آموز10 درصد، نظر اولیای او 5 درصد، نظر دبیران 10 درصد و نظر مشاور10 درصد به علاوه نمرات آزمون‌ سنجش استعداد 15 درصد و آزمون‌ رغبت دانش آموز 15 درصد محاسبه می‌شود.

او با تأکید بر اینکه در برگه هدایت تحصیلی ۱۲ رشته‌ بر اساس اولویت‌بندی مشخص می‌شود، می‌گوید: این اولویت‌بندی نشان می‌دهد دانش‌آموز در کدام رشته بالاترین امتیاز و در کدام رشته پایین‌ترین امتیاز را می‌گیرد. این ۱۲رشته در سه شاخه: نظری (ریاضی‌وفیزیک، علوم‌تجربی، ادبیات‌وعلوم‌انسانی، علوم‌ومعارف‌اسلامی)، فنی‌وحرفه‌ای (صنعت، خدمات، کشاورزی وهنر) و کار و دانش ‌(صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر) تقسم‌بندی می‌شوند.

شکوهی با اشاره به اینکه برای سنجش سوابق تحصیلی به همه دروس (بجز آمادگی دفاعی) ضریب تعلق می‌گیرد، تأکید می‌کند: «در روزهای اخیر شاهد شکایت خانواده‌ها درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان شان بودیم. این موضوع اصلاً به ضرر دانش آموزان نیست.ما در آموزش و پرورش نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم که به ضرر دانش آموز باشد. برخی از دانش آموزان رغبت دارند که مثلاً در رشته علوم تجربی یا ریاضی درس بخوانند، معدل آنها هم در پایه نهم بالا است اما همین دانش آموز با همین معدل وقتی رشته ریاضی را می‌خواند در طول سال تحصیلی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. این دانش آموز استعداد رشته ریاضی را ندارد. خانواده‌ها هم متوجه این موضوع نیستند. آنها اعلام کرده‌اند که ما بخشنامه کردیم. ما هم قبول داریم که بخشنامه دادیم تا همه دانش‌آموزان در پایه نهم هدایت تحصیلی شوند. اما اجباری در این کار نیست. اگر خانواده‌ای می‌خواهد تا دانش آموزش در رشته‌ای که استعداد ندارد تحصیل کند، می‌تواند در منطقه‌ای دیگر فرزند خود را در آن رشته ثبت‌نام کند. ما با توجه به ظرفیت هر مدرسه دانش آموزان را ثبت‌نام می‌کنیم.»

او با اشاره به اینکه تنها 48 درصد دانش آموزان باید در هنرستان و کار و دانش تحصیل کنند، می‌گوید: «این موضوع اصلاً درست نیست که ما با اجبار دانش آموز را به هنرستان یا کارو دانش می‌فرستیم. خانواده‌ها بدانند که در طول سال تحصیلی گذشته در پایه نهم 2 آزمون استعداد‌یابی برگزار کردیم و در راستای همین آزمون استعداد‌یابی 16 خرداد آزمون برای دانش آموزان برگزار شد که حدود 700 سؤال داشت. بر اساس یک کار کارشناسی می‌گوییم که دانش آموزان شما بهتر است کدام رشته ثبت‌نام کنند. هم اکنون رقابت عجیبی بین دانش آموزان است که در رشته تجربی تحصیل کنند اما شما ظرفیت این رشته را در دانشگاه ببینید.

دانش آموزان در طول تحصیل در رشته تجربی دچار افت شدیدی می‌شوند. آیا به این موضوعات کسی توجه می‌کند؟» شکوهی تأکید می‌کند: «ما هم بر اساس برنامه پنجم توسعه موظف به توزیع متوازن رشته‌ها هستیم. این درحالی است که بسیاری از دانش آموزان علاقه‌مند هستند که در رشته تجربی و ریاضی تحصیل کنند اما باید بپذیریم خیلی از دانش آموزان استعداد قبولی در این رشته‌ها را ندارند. با این حال اگر کسی در این باره شکایتی دارد به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کند و ما این آمادگی را داریم تا پرونده استعداد‌یابی و ارزشیابی دانش آموز را در اختیارش قرار دهیم و در نهایت خودشان تصمیم‌گیری کنند.»

20104

کد خبر: 664243

وب گردی

وب گردی