دستیار رئیس جمهور در واحد اردبیل: در جوامع امروز مسلمانان، عقل به بند کشیده شده است

دستیار ویژه رئیس جمهور را در امور اقوام و مذاهب در دوره دانش افزایی مفاهیم و مبانی آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، دین را مهمترین عامل موثر در تحولات سیاسی دانست.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام علی یونسی اظهار کرد: در طول تاریخ سوالات اساسی برای بشر مطرح بوده که اصل دین چه ضرورتی دارد؟ منشا پیدایش دین چه بوده است؟ ارزش های بنیادین چه میزان کارکرد دارد؟ و گاهی این سوالات به جنگ و خصومت تبدیل می شد.

وی با اشاره به مشکلات امروز جامعه مسلمانان گفت: در جوامع امروز مسلمانان، عقل به بند کشیده شده و آزادی لازم را ندارد، نقل جای عقل را گرفته و برای عقل، آزادی و آزادگی فراهم نیست و گرفتاری های مسلمانان ریشه در این موضوع دارد.

وی افزود: اغلب انسانها در طول تاریخ دغدغه دین داشتند، هم امروز و هم در آینده علایق دینی دارند، به نوعی درگیر دین بوده و در درون خودشان، نوعی دین برای خودشان تنظیم کرده اند.

یونسی اضافه کرد: دوران تاریک تاریخ اروپا در قرون وسطی، 1000 سال دوره تسلط کلیسا بر جوامع اروپایی بوده که در این دوران سیاه، به نام دین مردم زندگی می کردند و یا زندگی از مردم گرفته می شد.

وی افزود: در این دوران سیاه اروپا، مسلمانان به شدت درخشیدند و رقیب جدی برای آنها شدند و بدین ترتیب تمدن اسلامی شکل گرفت.

برای اینکه دین بتواند مسئولیت اساسی و تاریخی خود را که همان ساختن تمدن جدید اسلامی است ایفا کند، باید انسان هایی ساخته شود که بتواند به عنوان مصالح اصلی ساختمان این تمدن باشد.

دستیار ویژه رئیس جمهمور در اقوام و مذاهب اظهار کرد: در این برهه از زمان که تمامی اندیشمندان دنبال محلی می گشتند که زندگی آزادی داشته باشند، راهی شرق شدند و در دنیای شرق به نام دین، تمدن ساخته شد ولی در اروپا به نام دین، تمدن سوخته شد.

وی با اشاره به اینکه دین همراه عامل اصلی تحرک توده ها بوده است، بیان کرد: برای اینکه دین بتواند مسئولیت اساسی و تاریخی خود را که همان ساختن تمدن جدید اسلامی است ایفا کند، باید انسان هایی ساخته شود که بتواند به عنوان مصالح اصلی ساختمان این تمدن باشد.

یونسی با اشاره به اینکه اساس تمام ادیان به عقل ختم می شود، گفت: حجیت شرع با عقل است، عقل برای اثبات خود به دین احتیاجی ندارد. شرع برای اثبات خودش به عقل احتیاج دارد ولی حجیت عقل بالاتر است.

وی پایه حقانیت دین را عقل دانست و افزود: مقدس نمایی و تظاهر و ریا نتیجه عکس می دهد. تقدس نمایی، جایگاهی برای عقل قائل نیست ولی باید گفت کسی که فاقد عقل است، فاقد دین هم هست.

وی هدایت قرآن و وحی توحیدی را برای صاحبان عقل دانست و گفت: عقل و وحی همدیگر را کامل می کنند، آنجا که تاریکی عقل است یعنی جهالت حاکمیت دارد، وحی وارد می شود و این جهالت را از بین می برد.

وی هدف دین را ساختن انسانی عاقل، معتدل و اخلاقی معرفی کرد و افزود: دین برای مردم دیوانه برنامه ای ندارد، انسانی که افراط و تفریط داشته باشد، اخلاقی نباشد، اعتدال نداشته باشد، اسلامی نیست.

20101

کد خبر: 664379

وب گردی

وب گردی