اعتدالیون تذکر آیت الله را جدی خواهند گرفت؟

هر چند شرایط دولتمردان برای کارسخت است اما نمی توان همه معضلات را ناشی از شرایط بیرونی و تحمیلی به دولت دانست و باید گفت که تحرک، پویایی و جسارت همراه با تعقل و تفکر به خصوص کار تیمی و هماهنگ تمامی ارکان و اعضای دولت می تواند کفه ترازو را مجددا به سمت اعتدال سنگین تر کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آستان،طی ماههای اخیر حمله بی وقفه مخالفان دولت دکتر حسن روحانی از شدت بالایی برخوردار بوده است. اگر نگوییم مهمترین محور اساسی این هجمه ها تک دوره ای بودن دولت تدبیر و امید بوده، به طور قطع این مهم یکی از مهمترین محورهای اساسی این حمله های تند می باشد.

هر چند بیشتر کارشناسان و فاعلان سیاسی بر این باورند که احتمالا دولت روحانی بار دیگر بتواند اعتماد مردم را جلب کند اما برخی نیز بر این باورند هستند که احتمال تک دوره ای شدن هر دولتی بعید نیست و به طور طبیعی دولت دکتر روحانی نیز از این قائده مستثنی نیست.

اظهارات اخیر آیت الله هاشمی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی استان کرمان شاید به جرائت مهمترین هشدار به دولت اعتدال گراست.وی در این دیدار با بیان این که امید مخالفان این است که عمر این دولت را چهار ساله کنند، گفت: از مردم و بویژه جوانان می خواهم مثل انتخابات گذشته، امیدوارانه در صحنه باشند و مایوس نشوند و نگذارند اعتبار اعتدالی کشور که حالا شهرت جهانی یافته توسط عده ای تندرو دوباره بشکند.

این هشدار آیت الله که به گفته عارف یک مهندس واقعی است و مهندسی سیاسی را می فهمد برای کارشناسان و فعالان سیاسی داری پیام و معنی خاصی است به خصوص این که در همین چند ماه گذشته آیت الله هاشمی در اظهاراتی گفته بود: حالا که مملکت به اینجا رسیده و مردم به این سطح از آگاهی رسیده اند می توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم.

از سویی دیگر علی لاریجانی رییس مجلس در خصوص تک دوره ای شدن دولت روحانی می گوید: این که سوال شد برخی احتمالش را زیاد می دانند که آقای دکتر روحانی رئیس جمهور یک دوره ای باشد می گوییم خیر، من احتمالش را زیاد نمی دانم ولی شرایط آینده می تواند تعیین کننده باشد.

پر واضح است که هر مهندس سیاسی و یا هر فرد مسئول و غیر مسئولی می داند که حرف آخر را در تعیین دولتها رای مردم می زند و حمایت این جناح سیاسی یا آن رئیس قوه هر چند خوب و لازم است اما به خودی خود نمی تواند در آرای مردم تعیین کننده باشد بنابراین دولت اعتدال گرا که دولتی مبتنی بر عقل و خرد جمعی است به خوبی می داند که طبق نظر سنجی های اخیر برخی موسسات اقبال مردم به دولت کمتر شده است این در حالی است که رقبای دولت توانسته اند خود را بالا کشیده و درصد بیشتری را با خود همفکر کنند.به طور قطع این آمارها و هشدار های بزرگان اعتدال گرا باید برای دولت تدبیر و امید تامل برانگیز باشد.

از سویی دیگر هر چند شرایط دولتمردان برای کار و تلاش سخت است اما نمی توان همه معضلات را ناشی از شرایط بیرونی و تحمیلی به دولت دانست و باید گفت که تحرک، پویایی و جسارت همراه با تعقل و تفکر به خصوص کار تیمی و هماهنگ تمامی ارکان و اعضای دولت می تواند کفه ترازو را مجددا به سمت اعتدال سنگین تر کند.

به طور مثال در حالی که نوبخت سخنگوی دولت و از اعضای شاخص حزب اعتدال و توسعه تیم رسانه ای دولت را فعال می داند منتقدان را به بی انصافی متهم می کند ، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و از اعضای سابق پر نفوذ کارگزاران در پاسخ به این اظهارات نوبخت می گوید: متاسفانه گاهی اطلاع رسانی آن طور که باید صورت نمی گیرد که لازم است در این خصوص دقت و تمرکز بیشتری به خرج دهیم تا مردم از اقدامات مثبت و سازنده دولت آگاه شوند.

نمونه دیگری از دو دستگی در دولت روحانی را می توان در ماجرای حمایت برخی اطرافیان روحانی از جمله اعضای حزب اعتدال و توسعه از ریاست لاریجانی بر مجلس دانست به طوری که حسن رسولی مشاور عارف خواستار برطرف کردن سوء تفاهم درباره این انتخاب شد.موضوعی که به نظر می رسد فراتر از سوء تفاهم بوده و در صورت ادامه این گونه رفتارها ،ریزش آرای اعتدال گرایان را شاهد خواهیم بود در صورتی که حامیان امید و تدبیر در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس سنگ تمام گذاشتند هر چند که در انتخابات هیات رئیسه مجلس این حامیان شوکه شدند.

در هر صورت به نظر می رسد ادامه روند فعلی به سود دولت نخواهد بود و بهتر است دولت و شخص رئیس جمهور تا دیر نشده و فرصت باقی است از طریق مقتضی نسبت به تهاجم تندروها واکنش مناسب و غیر منفعلانه ای نشان داده و دوباره ثابت کند که دولت و رئیس جمهور نسبت به تحقق و پیگیری وعده های خود به مردم جدی است و آنها را مایوس نخواهد کرد.

205/201

کد خبر: 664499

وب گردی

وب گردی