آذرمنصوری: اصلاح طلبان برای اینکه مانع حضور تندرو ها به مجلس شوند از اصولگرایان میانه رو حمایت کردند/ باید به اعضای فراکسیون امید فرصت داد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: اینکه تلقی ما اینگونه باشد که وقتی مجلس دهم  تشکیل شد همه افرادی که در لیست امید حضور پیدا کردند در قالب فراکسیون دور هم جمع شوند  پیش بینی واقع بینانه ای نیست.

ایسکانیوز- سارا ابراهیمی: دولت یازدهم در سال اخر دوره اول خود قرار دارد و همه نگاهها به عملکرد دولت دریک سال باقی مانده معطوف شده است و موافق و مخالف به نقد سیاست ها می‌پردازند. آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحادملت تفاوت این دولت با دولت گذشته را در این می داند که این دولت نه قهر می‌کند به این دلیل که حلقه های اولش زیر سوال روند و نه از پاسخگویی فرار می کند و مطالبه جدی از دولت را روحانی را بهبود شاخص های مرتبط با توسعه همه جانبه ازجمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور می داند؛ همچنین تاکید دارد که در انتخابات 96 حسن روحانی گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان است و معتقد است تا کنون رقیب جدی برای آقای روحانی د رعرصه انتخابات وجود ندارد و احمدی نژاد رقیب روحانی نخواهد بود و طیف حامی احمدی نژآد برای اینکه بتواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند باید کاندیدای جدیدی را به مردم معرفی کنند.

در ادامه ماحصل گفتگوی ایسکانیوز را با آذر منصوری می خوانید :

در سال آخر دولت یازدهم شاهد حاشیه سازی های علیه دولت و اطرافیان آقای روحانی هستیم ارزیابی شما چیست ؟

مخالفان دولت در تلاشند که به هر روش ممکن به دولت آسیب برسانند و پایگاه اجتماعی دولت را تضعیف کنند و این مسئله جدیدی نیست و از روز آغاز فعالیت دولت یازدهم در دستور کار طیف مخالف به خصوص مخالفان تندرو قرار داشت. وقتی رسانه های این طیف را از آغاز به کار دولت یازدهم بررسی و مرور کنید این رویکرد و دستورکار کاملا مشخص است. بنابر این مطرح کردن مسائلی که امید جامعه و پایگاه اجتماعی دولت را مورد هدف قرار می دهد پیش بینی شده است که از مدتها قبل انجام می‌شد و شاید پرداختن به مسائل اطرافیان حلقه دولت روحانی هم برگرفته از این رویکرد و برنامه و دستور کاری باشد که از ابتدا داشتند.

تفاوت این دولت با دولت گذشته این است که نه قهر می‌کنند به این دلیل که حلقه های اولش زیر سوال روند و نه از پاسخگویی فرار می کند. قاعدتا دولت یازدهم به عنوان یک دولت پاسخگو و دولتی که معتقد به جریان آزاد اطلاعات است ، از چرخش آزادانه اطلاعات دفاع می کند و برای آن هزینه می‌کند و دولتی که مدافع حقوق شهروندی است ودر زمینه پرسشگری و اطلاع رسانی و آزادی اطلاعات که از حقوق مسلم شهروندی است آمادگی لازم را تاکنون داشته و از این به بعد هم خواهد داشت تا بتواند آن شفافیت سازی لازم را داشته باشد.

"طیف تندرو اصولگرا مسئله اصلی اش در انتخابت آینده هم پاسخگویی به عملکرد گذشته خودش است، عملکردی که به شدت در قبال حضور این جریان در دو دولت نهم و دهم و حضور مسلط در سه دوره مجلس به شدت زیر سوال است"

به نظر می‌رسد طیف تندرو اصولگرا مسئله اصلی اش در انتخابات آینده پاسخگویی به عملکرد گذشته خودش است، عملکردی که به شدت در قبال حضور این جریان در دو دولت نهم و دهم و حضور مسلط در سه دوره مجلس به شدت زیر سوال است و رویکردهای ضد توسعه دولت گذشته درکشور اجرا کرد آثار و عواقب خود را رابه جای گذاشته و فساد سازمان یافته و رانت‌های متعدد و پیچیده و بی سابقه ای که در دولت گذشته شکل گرفته از این دسته اند؛ قاعدتا جریان مخالف دولت در هر انتخاباتی باید به این سوالها و ابهامات پاسخ دهد و دور از ذهن نیست که بخشی از هجمه ای که متوجه دولت یازدهم می شود در راستای فرافکنی و پاسخگویی این جریان باشد. از این رو طیف مخالف دولت در زمانی که همه ارکان قدرت را در عرصه سیاست داخلی و خارجی در اختیار داشت به کشور و منافع ملی صدماتی را وارد کرد .بنابراین چنین رفتارهایی تا انتخابات 96 ادامه خواهد داشت وتیم رسانه ای و اجرایی دولت هم باید از آمادگی لازم و پاسخگویی لازم در این بزنگاهها برخوردار باشد و قاعدتا تجربه گذشته ثابت کرده است که پاک کردن صورت مسئله نمی تواند افکار عمومی را در این زمینه اقناع کند .

تشکیل جلسه فراکسیون امید با انتقادهایی نظیر ریزش نیرو همرا بود که با 70نفر تشکیل شد در صورتی که انتظار می رفت همان 103 نفر حضور داشته باشند ؟

"باید به فراکسیون امید فرصت بیشتری داد ؛در شرایطی لیست امید بسته شد که در خیلی از حوزه های انتخابیه اصلاح طلبان برای اینکه مانع حضور تندرو ها به مجلس شوند آمدند و از اصولگرایان میانه رو حمایت کردند"

اینکه تلقی ما این باشد که وقتی مجلس دهم تشکیل شد همه افرادی که در لیست امید حضور پیدا کردند در قالب فراکسیون دور هم جمع شوند پیش بینی واقع بینانه ای نبود و ما نباید فراموش کنیم که در چه شرایطی لیست امید بسته شد؛ در شرایطی که تقریبا اغلب چهره های شاخص جریان اصلاح طلب و حامی دولت رد صلاحیت شدند و امکان حضور در رقابت انتخاباتی را از دست دادند. در خیلی از حوزه های انتخابیه اصلاح طلبان برای اینکه مانع حضور تندرو ها به مجلس شوند آمدند و از اصولگرایان میانه حمایت کردند و مجموع افرادی که از طریق این لیست به مجلس راه یافتند تقریبا 153 نفر بود و این تعداد الزاما به این معنی نبود که بعد از انتخابات مجلس بیایند و به یک فراکسیون عمل کنند. ضمن اینکه تجارب مجلس گذشته هم این بالا و پایین شدن اعداد فراکسیون را درخودش دارد . نقطه قوت فراکسیون امید این است که تنها فراکسیونی است که فعلا در دل مجلس دهم اعلام موجودیت کرده و تعداد آن باتوجه به اینکه رسمیت پیدا کرده قابل توجه است.

بنابر این چنین افت و خیزها یی در همه مجالس پیشین ایران هم وجود داشته است و باید به اعضای فراکسیون امید فرصت داد تا در حداقل یک سال آینده بتوانند با بازیابی خود شان و تدوین یک برنامه برای فراگیر تر کردن فراکسیون امید آن را به فراگیری لازم هم برسانند . اما اینکه با این تعداد شروع کردند به اعتقاد من الزاما نمی تواند به معنای ضعف فراکسیون باشد و این که یک فراکسون با این رویکرد در مجلس دهم اعلام موجودیت می کند نقطه قوت است .که باید تقویت شود تا از سطح اثر گذاری بیشتری در مجلس دهم برخوردار شود.اگر فراکسیون امید بتواند با رویکرد فراگیری و همگرایی بیشتر در صحن علنی مجلس به فعالیت خود ادامه دهد، این پیش بینی وجود دارد که بتواند اعضای لیست امید را جذب این فراکسیون کند.

بحث انفعال آقای عارف مطرح است شما رفتار او را به عنوان لیدر فراکسیون امید چگونه ارزیابی می کنید ؟

اقای عارف به طور جدی پیگیر کار هستند و نمایندگان لیست امید باید بتوانند همدیگر را پیدا کنند و همگرایی بین آنها شگل گیرد و انتخاب هیات رییسه هم نشان داد که این فراکسیون قائل به نظرات و افکار و آراء همه اعضای لیست امید است و ترکیبی که در هیات رییسه دائم مجلس اتفاق افتاد این نوید را می دهد و این انسجامی که امروز در این تعداد وجود دارد مرهون تلاش های دکتر عارف به عنوان رییس فراکسیون است. این امیدواری وجود دارد که چنانچه فراکسیون امید انسجام خود را حفظ و از ظرفیت لابی هم در مجلس شورای اسلامی استفاده کند بتواند در حوزه های تصمیم گیری و ارائه طرح‌ها وحمایت از لوایحی که به نفع کشور و جزء مطالبات مردم است موفق عمل کند و اثر گذار باشد. البته به نظر من باید به فراکسیون امید فرصت بیشتری داد.

اصلاح طلبان اعلام کردند که کاندیدای مورد حمایت آنها آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی است،با توجه به عملکرد دولت در این سه سال انتظار اصلاح طلبان از آقای روحانی چیست ؟

چنانچه آقای روحانی در انتخابات 96 حضو ر پیدا کنند گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان خواهند بود و باید گفت بخشی از مطالبات در سه سال حضور دولت یازدهم تحقق پیدا کرده است؛ ازجمله در سیاسیت خارجی گشایش های سیاسی رخ داده و در مطالبات اقشار مختلف به ویژه زنان، دولت پیگیری داشته و به موفقیت‌هایی هم دست یافته است و امید واریم در یک سال باقی مانده این تلاش‌‌ها به موفقیت‌های بیشتری بیانجامد . اما مطالبه جدی که به نظرمی‌رسد از دولت آقای روحانی وجود دارد بهبود شاخص های مرتبط با توسعه همه جانبه ازجمله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور است.

چنانچه دولت بتواند از ظرفیت خود باتوجه به اینکه مجلسی همراه با دولت در مقایسه با مجلس نهم وجود دارد استفاده کند، بسیاری از مشکلات اساسی کشور قاعدتا مرتفع خواهدشد و آن سندی که در چشم انداز 20 ساله ایران هم دیده شده د ر ریل ساست ها قرار گیرد و دولت در این زمینه کمک کند اهداف

مطالبه جدی که از دولت آقای روحانی وجود دارد بهبود شاخص های مرتبط با توسعه همه جانبه ازجمله سیاسی اجتماعی اقتصادی کشور است

مورد نظر دست یافتنی تر خواهد بود ضمن اینکه بخشی از مطالبات پایگاه رای آقای روحانی در فضای داخلی و سیاست داخلی معطل مانده و قاعدتا دریک سال آینده و در دوره بعدی مطالباتی جدی است که از دولت وجود دارد.

پیش بینی شما از جریانهایی که مقابل آقای روحانی قرا می گیرند چست ؟

با توجه به روندی که در فضای سیاسی کشور شاهد هستیم میزان امیدی که در جامعه وجود دارد و اقبالی که به دولت یازدهم وجود دارد تا کنون رقیب جدی برای آقای روحانی نبوده و این بستگی به یک سال عملکرد دولت دارد و اینکه پایگاه طیف مقابل دولت از چه استراتژی و راهبردی استفاده کند برای اینکه بتواند در کسب آراء مردم از این دولت پیشی گیرد و با توجه به آنچه تا کنون اتفاق افتاده به نظر نمی رسد که طیف مقابل دولت نه حرف جدید برای زدن داشته باشد و نه کاندیدایی که بتواند به صورت جدی وارد عرصه رقابت شود.

احمدی نژاد رقیب روحانی نخواهد بود و این طیف برای اینکه بتواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد باید کاندیدای جدیدی را به مردم معرفی کند.

نقش احمدی نژاد را در انتخابات آینده چگونه ارزیابی می کنید؟

طیفی حامی احمدی نژاد بیشتر به دنبال ارزیابی شرایط موجود هستند و اینکه قاعدتا نتیجه این ارزیابی ها در آینده چه خواهد بود ،اما در نهایت تحلیل من این است که احمدی نژاد رقیب روحانی نخواهد بود و این طیف برای اینکه بتواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد باید کاندیدای جدیدی را به مردم معرفی کند.

201/203

کد خبر: 664644

وب گردی

وب گردی