ترکیه ۲۰هزار معلم برای جایگزینی معلمان اخراجی استخدام می‌کند

ترکیه قصد دارد بیش از ۲۰هزار معلم را جایگزین کسانی کند که پس از کودتای نافرجام اخیر در این کشور از کار برکنار شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که سرکوب مخالفان در ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 جولای همچنان ادامه دارد و هزاران نفر در بخش‌های مختلف از جمله آموزش به‌اتهام دست داشتن در کودتا، از کار برکنار شده‌اند، مقام‌های دولت آنکارا قصد دارد بیش از 20 هزار معلم جدید را استخدام و آنها را جایگزین معلمان اخراجی کند.

به گزارش تسنیم، عصمت ییلماز وزیر آموزش ترکیه تأکید کرد: معلمان جدید جایگزین معلمانی خواهند شد که در مدارس دولتی و همین‌طور خصوصی به‌اتهام ارتباط داشتن با جنبش فتح‌الله گولن، از کار برکنار شده‌اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که 15 دانشگاه، 934 مدرسه و 109 خوابگاه دانشجویی که مرتبط با گولن هستند، تعطیل می‌شود.

تاکنون ده‌ها هزار نفر در ترکیه در ارتباط با این کودتا بازداشت شده‌اند و این اقدام آنکارا با انتقاد بین المللی روبه‌رو شده است.

ترکیه روز پنجشنبه وضعیت فوق العاده به‌مدت 3 ماه اعلام کرده و اجرای کنوانسیون حقوق بشر اروپا را به حالت تعلیق در آورده است.

اردوغان اعلام کرده است که تاکنون بیش از 10410 نفر در ارتباط با کودتا بازداشت شده‌اند که شامل 100 نفر از ژنرال‌ها و مقام‌های ارشد نظامی است.

نخست وزیر ترکیه نیز گفت: بیش از 13 هزار نفر شامل 8900 پرسنل نظامی پس از وقوع کودتای نظامی در ترکیه بازداشت شده‌اند. در مجموع 8900 پرسنل نظامی از جمله 2300 افسر بازداشت شده‌اند.

در جریان کودتای نافرجام 15 جولای بیش از 240 نفر کشته و 2000 نفر زخمی شدند.

300300

کد خبر: 664698

وب گردی

وب گردی