عضو 6 ساله کتاب‌خانه تعطیل شده کانون، برگزیده اول نقاشی اسپانیا

عضو 6 ساله کتابخانه‌ای که شهرداری تهران آن را چندی پیش از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویل گرفت و درهایش را پلمپ کرد، برگزیده اول مسابقه بین‌المللی نقاشی اسپانیا شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاطمه عبیری دختر 6 ساله‌ای که در کارگاه‌های هنری مرکز شماره 28 کانون تهران واقع در پارک جوادیه و در کنار فرهنگ‌سرای اشراق شرکت می‌کرد، جایزه اول و جایزه نقدی 300 یورویی بخش نقاشی مسابقه بین‌المللی نقاشی و پوستر «بنیاد صلح و همکاری» کشور اسپانیا را که با موضوع «فن‌آوری در خدمت صلح: چالشی بزرگ» برگزار شده بود، از آن خود کرد.

در همین مسابقه مریم چگینی دختر 11 ساله عضو مرکز خنداب در استان مرکزی نیز جایزه اول و نقدی 150 یورویی بخش پوستر این رقابت بین‌المللی معتبر را به خود اختصاص داد.

مبینا چگینی یک دختر 11 ساله دیگر از مرکز کانون خنداب نیز دیپلم افتخار بخش پوستر، امیر حسین قدیری عضو 7 ساله کانون بشرویه در استان خراسان جنوبی دیپلم افتخار بخش پوستر و پرنیان خسرو‌آبادی عضو7 ساله کانون اسفراین در استان خراسان شمالی نیز دیپلم افتخار بخش نقاشی این رقابت را به دست آورده‌اند.

این در حالی است که در این دوره مسابقه در سال 2015 میلادی 2652 اثر رسیده از 37 کشور جهان با یک‌دیگر رقابت داشتند که 96 اثر آن را آثار کودکان و نوجوانان ایرانی تشکیل می‌داد.

پرورش خلاقیت‌های هنری کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های خلاق کانون سابقه‌ای به بلندای عمر 51 ساله این نهاد فرهنگی دارد و از دیرباز سالانه ده‌ها عضو هنرمند کانون در جشنواره‌ها و مسابقه‌های بین‌المللی در سراسر جهان افتخارآفرینی می‌کنند.

این شیوه‌های پرورش خلاقیت در کانون یادگار بزرگانی است که در سال‌های دور پایه‌گذار آموزش‌های هنری کانون بودند و بعدها مربیان آموزش دیده کانون در سراسر کشور این شیوه را دنبال کردند و حاصل آن موفقیت‌های چشمگیر کودکانی بود که برخی از آن‌ها اکنون به هنرمندانی بزرگ در عرصه‌های هنری تبدیل شده‌اند.

در این میان مرکز شماره 28 کانون تهران با بیش از 20 سال سابقه فعالیت‌های فرهنگی‌هنری و ادبی یکی از این مراکز موفق بود که اگرچه درهایش از سوی شهرداری تهران پلمپ شده است، اما کانون نام آن را هنوز از شمار مراکزش - که تعداد آن در سراسر کشور اکنون به 942 مرکز رسیده - خارج نکرده است.

یکی از مسوولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فروردین 1395 در پاسخ به پیگیری رسانه‌ها علت تعطیلی این مرکز را برنامه‌های شهرداری منطقه 4 تهران برای ایجاد «پارک کتابخانه کودک» در این مجموعه عنوان کرده بود و به مخاطبان مجموعه تخصصی کانون وعده کرده بود که می‌توانند همچون گذشته از خدمات فرهنگ‌سرای اشراق بهره‌مند شوند!

این در حالی است که خانواده‌ها و اعضای این مرکز روز 22 فروردین امسال با تجمع مقابل در این مرکز و در دست‌داشتن برگه‌هایی با نوشته‌های «می‌خواهم عضو کتاب‌خانه کانون پرورش بمانم»، «کتاب‌خانه‌مان را باز کنید این جا نباید بسته شود»، «آقای شهردار! دلمان برای کتاب‌خانه کانون تنگ می‌شود»، «کتاب‌خانه مثل خانه ما است ما خانه‌هایمان را دوست داریم»، «کانون خانه مهربانی است»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها نهاد تخصصی فرهنگی، هنری، ادبی کودک و نوجوان است» و «استفاده از کلاس‌های رایگان نقاشی، سفال، خوش‌نویسی، ادبی و کاردستی حق کودکان و نوجوانان است» تلاش کردند صدای خود را به گوش مسوولان شهرداری برسانند.

علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون نیز چند روز پیش و در جریان بازدید احمد مسجد جامعی از مرکز تئاتر کانون خواستار همراهی شورای شهر تهران برای بازگشایی دوباره این مرکز کانون شد.

508502

کد خبر: 664845

وب گردی

وب گردی