افزایش تحرکات یک بام و دوهوای احمدی نژاد

انتخابات ریاست جمهوری سال آتی این روزها  محل بحث و گفتگوی محافل سیاسی و رسانه ای است و کمابیش سخنرانی‌ها  و موضع گیری‌ها را به خود معطوف ساخته است. اما با این وجود همگان به زود بودن ایجاد فضای انتخاباتی تاکید می‌کنند .از جمله فعالیت هایی که چندان از زیر نظر اهالی سیاست  دورنمانده سخنرانی و سفرهای محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق است و با اینکه خود هدف انتخاباتی فعالیتهایش  را نفی می‌کند اما بسیاری بر این باورند که او در حال تحرکاتی دراین راستا است .

احمدی نژاد در 14 مرداد به بافق سفر می‌کند که دریادواره شهید ابراهیمی شرکت کند اما این اولین برنامه او در سال 95 نیست از جمله برنامه‌های رییس جمهور سابق می توان به سفر جیرفت در 12 اردیبهشت ، شرکت در یادواره شهید هادی جعفری شهدای مدافع حرم آمل در 19 اردیبهشت ، سخنرانی در مسجد نارمک در 7تیرماه و حضور و سخنرانی در مسجد ملارد کرج در 24 تیر ماه و سخنرانی 2 مرداد در مسجد مسعودیه تهران اشاره داشت که در این برنامه ها کمابیش گریزی هم به انتقاد علیه دولت و برنامه هایش داشته است.

از دیگر فعالیت های احمدی نژاد می‌توان به نشست او در روز پنج‌شنبه هفته گذشته 31تیر ماه با حضور برخی از وزرا، فرمانداران سابق اشاره کرد؛ که در خبرهایی حضور و سخنرانی اسفندیار رحیم مشایی در این نشست مطرح شد اما طی بیانیه‌ای این خبر تکذیب شد و رسانه‌ها به رعایت موازین اسلامی و اخلاق حرفه‌ای توصیه شدند. در این اطلاعیه همچنین تاکید شده، همان گونه که پیش از این نیز بارها اطلاع رسانی شده، رحیم مشایی بطور کلی فعالیت سیاسی ندارد و در هر مراسمی که سیاسی باشد یا حتی ممکن است شائبه سیاسی داشته باشد حضور نمی‌یابد.

همچنین در این باره مرتضی تمدن استاندار سابق تهران برگزاری نشست انتخاباتی احمدی‌نژاد را رد کرد و توضیح داده که نشست‌های احمدی‌نژاد هفتگی و بعضاً ماهانه با موضوع تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

هرچند که نزدیکان احمدی نژاد و ازجمله خود او گمانه زنی های فعالیت انتخاباتی او را رد می کنند اما آنچه از شواهد پیداست به گونه ای حکایت از نشست وبرخاست های انتخاباتی دارد.

بهمن شریف زاده از نزدیکان رحیم مشایی تشکیل نشست هایی با موضوعات خاص از سوی احمدی نژاد را تکذیب می کند و می گوید: هیچ جلسه خاصی در خصوص عملکرد دولت فعلی نداشته ایم اگرچه احمدی نژاد به ارائه نظر در مورد عملکرد دولت پرداخته است.

شریف زاده فعالیت ها و تحرکات احمدی نژاد را کتمان نمیکند اما در عین حال این تحرکات را انتخاباتی هم نمی داند. او معتقد است که این دیدارها به خواست مردم انجام می شود و این مردم هستند که از احمدی نژاد با شعارهای انتخاباتی برای حضور دوباره در عرصه دعوت می کنند. شریف زاده در عین حال می گوید که احمدی نژاد بارها اعلام کرده عزم و تصمیمی برای حضور در صحنه ندارد و تاکنون هم در پاسخ به این درخواست ها، سکوت کرده است. و این جلسات بعضی اوقات در دفتر ولنجک و گاهی در دانشگاه ایرانیان برگزار می شود که تنها با دستور بازخوانی آرمان های امام راحل و انقلاب برگزار می شود، البته شخص احمدی نژاد هم حضور دارد. این در حالیست که قبلا جلسات اینچنین به شکل خصوصی برگزار می شد اما حالا با حضور هواداران به صورت علنی است.

او تاکید دارد: مهم نیست که اصولگرایان بگویند که احمدی نژاد بیاید یا نیاید زمانیکه او عزمی برای آمدن ندارد اینکه دیگران نفیا یا اثباتا مطالبی مطرح کنند، اهمیتی ندارد.چرا که بسیاری از اصولگرایان بدلیل حمایت احمدی نژاد از مشایی ، دیگر از رئیس دولت سابق حمایت نمی کنند.

نکته ای که در پی برگزاری نشست های احمدی‌نژاد با موضوع تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) جای سوال دارد این است که چرا این جلسات پشت درهای بسته و کاملا با تدابیر حفاظتی انجام می شود.

آیت الله محسن غروی می گوید: قطعا طیف احمدی‌نژاد از الان وارد عرصه انتخابات سال نود و شش شده‌اند، اما مخفی‌کاری می‌کنند تا به موقع به صورت آشکار وارد صحنه شوند، اما ورود آنها در عرصه انتخابات قطعی است و رقیب اصلی روحانی در انتخابات سال آینده نیز همان جریان فکری است که سعی می‌کند رقیب جریان دوم باشد. آنها تلاش می‌کنند چهره‌ای را مطرح کنند. اگرچه که چهره‌های سوخته‌ای دارند که به نظر من شورای نگهبان آنها را نباید تایید کند و قطعا هم این کار را نخواهد کرد چهره‌هایی مثل احمدی‌نژاد جزو این چهره‌های سوخته هستند که صلاحیت آنها مورد تایید قرار نخواهد گرفت.احمدی‌نژاد سخنرانی‌هایی ‌می‌کند و نشست‌هایی دارد. اطلاع دارم به صورت مخفیانه و در سکوت از اساتید و علمای حوزه برای نشست‌هایی در تهران با حضور احمدی‌نژاد دعوت رسمی شده است تا در این نشست‌ها هماهنگی‌های لازم را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری داشته باشند.

محمد رضا باهنر درباره خواسته احمدی نژاد برای حضور در عرصه انتخابات به عصر ایران گفته است که احتمالا احمدی نژاد می خواهد که در انتخابات فعالیت داشته باشد اما به صلاح احمدی نژاد نمی‌بیند که کاندیدا شود و معتقداست او باید از کاندید شدن منصرف شود و احتمال دارد شخصی را به جای خودش معرفی کند اما اینکه بتواند آراء خود را به شخص دیگری منتقل کند کمی سخت است و باهنر معتقد است آقای هاشمی یا خاتمی این ظرفیت را دارند اماآقای احمدی نژاد اگر رای داشته باشد خودش رای دارد.

هرچند که حامیان احمدی نژاد سفرها و سخنرانی های او را درخواست مردمی عنوان میکنند اما افزایش فعالیت‌های طیف احمدی نژاد و شخص او درسال آخر ریاست جمهوری دوره یازدهم تعبیر انتخاباتی دارد اما این درحای است که به بسیاری از سوالهای افکار عمومی پاسخ روشنی نمی دهند و از جمله مطالبات اخیر این است که چرا قوانینی که دولت نهم و دهم می توانست آنها را اصلاح کند تا از مسیر فساد مالی در رده مدیران دولتی جلوگیری کند اینکار صورت نگرفت و به جای پاسخگویی به دنبال فرافکنی متوجه کردن این اتهامات به دولت کنونی هستند

احمدی نژاد در مسجد مسعودیه تهران با انتقاد به دولت بیان کرده است: اقلیت برخوردار، برای خودش حقوق‌های استثنایی و غیرقابل شمارش قائل است و برای فرودستان کمترین حقی قائل نیست. اینها دارند این سیستم اداری نوشته یا نانوشته را اجرایی می‌کنند.این درست بدون اشاره به آیین‌نامه‌های حقوق‌های کلان تصویب شده در دولت او است. احمدی‌نژاد با اشاره غیرمستقیم به دولت گفت: «بسیاری از دولت‌ها توجهی به خواست مردم ندارند. در زمان انتخابات یک شعار می‌دهند اما بعدا جور دیگری عمل می‌کنند انگار که اصلا مردم نیستند.و با اشاره به توزیع ناعادلانه ثروت گفت: «ما یا نعمت‌های خدا را نشناخته‌ایم یا درست توزیع‌شان نکرده‌ایم. احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: «اگر بودجه و ثروتی هست، برای مردم است. خود من هم که اینجا هستم، مال مردمم!و در بخشی دیگر از صحبت های خود اشاره کرد : «عده‌ای بر این باورند که مردم نمی‌توانند ثروت خود را خودشان اداره کنند. اینها دارند با زبان بی‌زبانی می‌گویند: بده بیاد!

این صحبت ها در حالی بیان می شود که پرونده های فساد مالی و اختلاس سه هزارمیلیلارد دلاری درکارنامه دولت دهم باقی است که جواب روشنی به افکار عمومی نداده است .

اما بسیاری از برایندهای فضای سیاسی این است که احمدی نژاد درحال سنجش شرایط برای انتخابات سال اتی است و خود درعرصه رقابت انتخاباتی وارد نمیشود و شانسی هم در مقابل روحانی نخواهد داشت در اینباره آذر منصوری فعال اصلاح طلب می گوید: طیف حامی احمدی نژاد بیشتر به دنبال ارزیابی شرایط موجود و اینکه قاعدتا نتیجه این ارزیابی ها در آینده چه خواهد بود هستند ،اما در نهایت تحلیل من این است که احمدی نژاد رقیب روحانی نخواهد بود و این طیف برای اینکه بتواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد باید کاندیدای جدیدی را به مردم معرفی کند.

203/201

کد خبر: 664901

وب گردی

وب گردی