هاآرتص: معاون اول هیلاری دوست اسرائیل یا نه؟

هاآرتص در مقاله ای به مواضع تیم کین در خصوص اسرائیل و برجام پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

آیا انتخاب تیم کین از سوی هیلاری کلینتون به سمت معاون رئیس جمهور باردیگر به جنجال توافق ایران دامن خواهد زد؟

منتقدان کلینتون به سرعت به این موضوع اشاره کردند که کین یکی از نخستین سناتور هایی بود که اعلام کرد سخنرانی جنجالی نتانیاهو را در کنگره تحریم می کند.
زمانی که اختلاف آزار دهنده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ، درباره توافق ایران در زمستان سال ٢٠١٥ میلادی پایان یافت، هیلاری کلینتون نه دیگر در آمریکا وزیر امور خارجه بود و نه سناتور .
وقتی پای رابطه کلینتون با اسرائیل و تشکیلات یهودیان به میان بیاید، اینکه وی در زمان امضاء توافق هسته ای نه سناتور بوده و نه وزیر امور خارجه، برایش یک امتیاز محسوب می شود. زخم اختلاف میان سران دمکرات در کنگره و سران اسرائیل و هواداران آنها در بسیاری از جوامع یهودی عمیق و شدید است و به سادگی التیام نخواهد یافت. اما از آنجا که کلینتون نقش مهمی در این نمایش نداشته است در نتیجه حمایت او از توافق و هر نقشی که در مراحل اول شکل گیری آن داشته، با موفقیت، کمرنگ جلوه داده شده است و این نقش برای سران یهودیان آمریکا که از کلینتون، به ویژه در فضای ضد دونالد ترامپی کنونی، حمایت می کنند، به گونه ای به نمایش درنیامد که در روی برگرداندن آن ها از نامزد حزب دمکرات انتخابات ریاست جمهوری، عاملی جدی تلقی شود.
اما اکنون انتخاب سناتور تیم کین از سوی کلینتون به عنوان نامزد پیشنهادی وی برای سمت معاون رئیس جمهور سلاح تازه و احتمالاً کارسازی را در اختیار کسانی قرار داده است که درباره وی نگرانی هایی دارند و می خواهند حامیان یهودی و هوادار اسرائیل او را به سوی ترامپ سوق دهند.
موضوع فقط این نیست که کین یکی از دمکرات هایی بود که تصمیم گرفتند سخنرانی نتانیاهو را در مارس ٢٠١٥ که برای نشست مشترک کنگره و با هدف انتقاد از توافق در حال شکل گیری با ایران برگزا شد، تحریم کنند؛ این سخنرانی قرار بود درست پیش از انتخابات اسرائیل برگزار شود و این در حالی بود که آن زمان توافق هنوز در مراحل ابتدایی خود بود. کین یکی از نخستین کسانی بود که اعلام کرد این سخنرانی را تحریم می کند ( بخواهیم دقیق بگوییم، او چهارمین سناتور پس از ورمونت برنی ساندرز و پت لیهای، سپس بریان شوارتز، سناتور هاوایی بود ). همه تعجب کردند وقتی دمکرات برجسته ای مانند کین چنین حرکتی را انجام داد و در بیانیه ای این طور توضیح داد: « هیچ دلیلی برای برنامه ریزی این سخنرانی پیش از رفتن رأی دهندگان اسرائیلی به پای صندوق های رأی در ١٧ مارس و انتخاب رهبر این کشور وجود ندارد. من از این ناراحت هستم که این سخنرانی به زمان دیگری موکول نشده است. به همین دلیل، در این سخنرانی شرکت نخواهم کرد. »
پس از اعلام گزینه کلینتون برای سمت معاون رئیس جمهور، تارنمای خبری " بریبارت " که طرفدار ترامپ است، فرصت را غنیمت شمرد و بی درنگ این واقعیت را برای مردم جهان یادآوری کرد که کین در تحریم سخنرانی نتانیاهو در سال گذشته « به تندرو های مخالف اسرائیل » پیوست و حضور نخست وزیر اسرائیل را « آخرین تقلای کشوری گرفتار مشکلات » خواند.
کین « تبلور تعریف گردآوری کننده ظاهری اعانه در ضیافت های شام ویژه جمع آوری این گونه کمک ها به " هواداری از اسرائیل " است که پوششی برای دموکرات ها فراهم می آورد و باعث می شود تا کمک کنندگان اجازه می دهد با سیاستمدارن ارتباط برقرار کنند، اما در عمل هیچ گامی در جهت حمایت از اسرائیل برداشته نمی شود. »
مات بوکز، مدیر اجرایی " ائتلاف یهودیان جمهوری خواه " بیانیه ای را منتشر و اعلام کرد انتخاب کین نشان داد که «برای حفظ امنیت کشورمان» به کلینتون «نمی توان اعتماد کرد» و گفت حمایت سناتور ویرجینیا از توافق ایران «راه را برای ایرانی مسلح به جنگ افزار هسته ای هموار کرد» و او را «در خطر هایی که پیش روی اسرائیل است .... خارج از دسترس » خواند. بروکز در صفحه " توییتر" خود نوشت که این رفتار درباره ایران نشان داد «زمانی که جامعه یهودیان به کین نیاز داشتند، او خود را کنار کشید » و در بحرانی ترین شرایط « ترجیح داد کنار اوباما بماند ».
تا پیش از مطرح شدن موضوع توافق ایران، کین را دمکراتی قدرتمند، صمیمی، از قدیم میانه رو و سیاستمدار طرفدار اسرائیل می دانستند که با " آیپک "، همکاری می کرد. وقتی فرماندار ویرجینیا بود، برای گسترش روابط تجاری به اسرائیل سفر کرد و این رابطه گرم در دوران ریاست او بر " کمیته ملی دمکرات ها " ادامه داشت.
کین در یکی از گفتگو های مهم خود پس از امضاء توافق هسته ای ، درباره اقدامات خود در موضوع توافق ایران به " فوروارد " گفت بسیاری از نگرانی های اسرائیل درباره رفتار ایران، نگرانی های خود او نیز هست . وی گفت موضوع فریبکاری ایران " مسأله ای بسیار بسیار درست " است و نگرانی از اقدامات ایران در سوریه و یمن و « این که برداشته شدن تحریم ها ( و در نتیجه دلار های بیشتر ) به آنها توانایی اقدامات بیشتر در این زمینه را می دهد، من فکر می کنم نگرانی درستی است. »
وی به همراه سناتور کورکر طرحی را تدوین کرد که به کنگره اختیار می داد هر گونه توافقی که در مذاکرات با ایران به دست بیاید، بررسی کند، طرحی که اوباما تهدید کرد آن را وتو کند اما این تهدید از قوه به فعل در نیامد.
همزمان با شکل گیری توافق ایران، کین در نقش رئیس " کمیته خاورمیانه، آسیای مرکزی و تروریسم کمیته روابط خارجی سنا " چندین بار برای بحث و گفتگو درباره این موضوع با نتانیاهو دیدار کرد؛ در مواردی نیز به نظر می رسید از بی میلی نخست وزیر به پذیرش [ این توافق ] آزرده شده باشد. کین در بازگشت از یکی از چنین گفتگو هایی در سال ٢٠١٤ میلادی، موضع نتانیاهو را برای روزنامه نگاران «نه، نه ، نه: غنی سازی، نه؛ سانتریفوژ، نه؛ برنامه تولید جنگ افزار، نه» توصیف کرد.
شاید این مداخله شخصی در تلاشی ناموفق برای تغییر نظر نتانیاهو بود که خشم او را برانگیخت و وقتی که متوجه شد نخست وزیر از این اختلاف برای پیروزی سیاسی استفاده می کرد، آزرده خاطر شد.
کین در گفتگو با " فوروارد "، حضور نتانیاهو را در کنگره ترفندی سیاسی خواند که «با هدف دخالت ندادن کاخ سفید، بی خبر نگه داشتن همه دمکرات های کنگره و حتی آن دسته از هم حزبی های ما که از حامیان قدرتمند طرفدار اسرائیل بودند، برنامه ریزی شد و از دید من، صرفاً برای فشار و تأثیر گذاری بر انتخابات اسرائیل و نشان دادن حمایت آمریکا از یک شخص و یک حزب انجام شد و این کاری است که ما هیچ وقت نباید انجام دهیم.»
کین گفت او فعالانه تلاش کرد سخنرانی نتانیاهو را به بعد از انتخابات اسرائیل بیاندازد؛ این امکان وجود داشت که پس از این انتخابات، هر دو حزب از نخست وزیر [ اسرائیل ] را برای سخنرانی در کنگر دعوت کنند. « سپس نخست وزیر می توانست بیاید و درباره چارچوب توافقی صحبت کند که واقعاً روی میز بود و به نکات خوب، بد و زشت آن اشاره کند؛ و بگوید این قسمت آن خوب است و این قسمت آن بد است. »
اما همان طور که وی در پایان گفت: «این سخنرانی فقط اقدامی برای خلق رقیبی خیالی و شکست آن بود. و من این اقدام را عملی صرفاً سیاسی و بدون اهمیت ذاتی می پنداشتم. »
محافظه کاران در ویرجینیا مظنون بودند که تحریم نتانیاهو، ترفند خود کین بر اساس " محاسبات سیاسی " بوده است؛ یعنی برای مطرح کردن خود در سر خط خبر ها و تملق برای حزب دمکرات « اسرائیل را قربانی کرده است »؛ و این نشان می دهد سناتور ممکن است به عمد به طور علنی به نخست وزیر اسرائیل بی اعتنایی کرده باشد تا امکان موفقیت خود را به عنوان نامزدی مطلوب برای معاون رئیس جمهور افزایش دهد.
شاید کین با اقدامات خود پس از به دست آمدن توافق هسته ای، اختلافاتش را با نیروهای مخالف توافق در بیت المقدس و واشنگتن حل کرده باشد. وی در درخواست از دولت اوباما برای نوشتن " یادداشت تفاهمی " جدید و محکم درباره کمک امنیتی به اسرائیل در نوامبر سال بعد به همکاران دمکرات خود ملحق شد. و در ژانویه، در دیدار با نتانیاهو در اسرائیل برای بحث و گفتگو درباره نظارت بر توافق به هفت همکار دمکرات خود پیوست و برای دیدار با مقامات " آژانس بین المللی انرژی هسته ای " به وین رفت. کین در نشست وین گفت او « تأکید کرده است که اعتبار آژانس در راستای اجرای توافق هسته ای و نظارت است و ناکامی در کشف سریع هر گونه تلاش ایران برای زیر پا گذاشتن توافق یا فریبکاری در آن و گزارش فوری یافته های خود، برای این سازمان ضربه ای ویرانگر خواهد بود. »
شاید اگر فرد دیگری به عنوان نامزد جمهوری خواهان، در مقابل کلینتون قرار داشت، سابقه کین ( در کنار این واقعیت که او به عنوان یکی از هواداران فعال راه حل دو کشور، محبوب " جی استریت- می توانست کمکی اساسی برای حزب جمهوری خواه آمریکا در تلاش برای جدا کردن یهودیان آمریکایی جنگ طلب از زوج کلینتون – کین و جذب آنها به زوج ترامپ – پنس باشد.
اما در این اوضاع عجیب و غریب انتخابات ریاست جمهوری بعید است که تأثیری داشته باشد.
با این که ممکن است " یهودیان جمهوری خواه "، " ائتلاف یهودیان جمهوری خواه "، در ماه می که ترامپ برای انتخاب به عنوان نامزد [جمهوری خواهان] حمایت کافی هیأت ها را به دست آورد، از او استقبال کرده باشند، اما به هر قیمتی و با شور و اشتیاق از او حمایت نمی کنند و فقط از کلینتون و اکنون نامزد او برای سمت معاون رئیس جمهور انتقاد می کنند.
ادامه اختلاف و نگرانی شدید در میان جمهوری خواهان یهودی درباره ترامپ در این واقعیت خود را نشان می دهد که بسیاری از آنها در " همایش ملی نمایندگان حزب جمهوری خواه " در هفته گذشته که در آن ترامپ نامزد این حزب شد، شرکت نکردند.
این اتفاق بدبینی ها به سابقه کین در توافق ایران و راه حل دو کشور [ برای حل بحران اسرائیل و فلسطین ] و یا هر موضوع دیگری را کمرنگ می کند.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 665011

وب گردی

وب گردی