آیت‌الله هاشمی: تمدن ایرانی سهم بزرگی در تمدن‌های بشری دارد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری جایگاه و نقش جاده‌ی ابریشم و دانشگاه جندی شاپور به عنوان دو مصداق روشن از سوابق تمدنی و فرهنگی ایران، گفت: با دلایل متقن و مستند و بدون مبالغه می‌گویم که تمدن ایرانی سهم بزرگی در تمدن‌های بشری دارد و حیف است که نتوانیم ایران عزیز و امکاناتش را معرفی کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر دیروز در دیدار رئیس و معاونین سازمان میراث فرهنگی و جمعی از اعضای پژوهشکده این سازمان و کارشناسان طراحی و اجرای مرمت و بازسازی تابلوهای نقاشی مربوط به آثار فرهنگی کشور، بر اهمیت ابنیه تاریخی کشور و ضرورت حفظ آنها تأکید کرد و با اشاره به سوابق تاریخی کاخ‌های باقی‌مانده از دوران گذشته به عنوان میراث‌های فرهنگی کشور و ویژگی‌های ساختمان و امکانات آنها، گفت: یکی از مشکلات پس از پیروزی انقلاب، چگونگی حفظ و نگه‌داری و حتی استفاده از مجموعه این‌گونه ساختمان‌ها بود که بعضی‌ها نمی‌پسندیدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که «در سال‌های حضور در مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، به همه‌ی شهرستان‌های ایران سفر کرده‌ام»، از آثار باستانی با ارزش و میراث ارزشمند فرهنگی و صنایع دستی کشور به نیکی یاد کرد و گفت: ایران جزو کشورهای نادر دنیاست که اگر به گنجینه‌های فرهنگی و تمدنی آن توجه و برای نشان دادن آن به جهانیان، برنامه‌ریزی شود، مردم اغلب کشورهای دنیا به این کشور خواهند آمد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سیاست‌ خارجی درست و ایجاد شرایط مناسب و امن را شرطی مهم برای گسترش توریسم، ایرانگردی و سفرهای مردم اقصی نقاط جهان به ایران دانست.

وی با یادآوری جایگاه و نقش جاده‌ی ابریشم و دانشگاه جندی شاپور به عنوان دو مصداق روشن از سوابق تمدنی و فرهنگی ایران، گفت: با دلایل متقن و مستند و بدون مبالغه می‌گویم که تمدن ایرانی سهم بزرگی در تمدن‌های بشری دارد و حیف است که نتوانیم ایران عزیز و امکاناتش را معرفی کنیم.

وی با اشاره به زحماتی که کارشناسان برای ترمیم تابلوها کشیدند، افزود: اما کاری که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای ترمیم تابلوهای سوخته شده انجام داد‌ه‌اند، قابل ستایش است.

در آغاز این دیدار، آقای دکتر سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در سخنانی با اشاره به سوابق هفت هزار ساله فرهنگ و تمدن ایران، گفت: 21 اثر ایرانی به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شدند که کارهای ثبت 5 اثر در زمان دولت تدبیر و امید، انجام شد و 60 اثر هم در لیست انتظار برای ثبت در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) هستند.

وی افزود: برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در احیا، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی داریم که علاوه بر تسریع در اجرا و اتمام پروژه‌ها، باعث افزایش اشتغال‌زایی می‌شود.

دکتر طالبیان، معاون سازمان و آقای دکتر بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز به تشریح تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی ـ پژوهشی مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و کارهای انجام شده پرداخت و همچنین یکی از کارشناسان همزمان با اسلاید، شرح کاملی از روند مرمت و ترمیم تابلوها و نقاشی‌ها ارائه کرد.

201/201

کد خبر: 665024

وب گردی

وب گردی