آغاز مذاکرات گسترش روابط ایران با روسیه و اوراسیا/ استراخان ایستگاه اول

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب یک سفر رسمی و مذاکره با چهار وزیر روسیه و وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا امروز (سه شنبه) وارد شهر آستراخان در جنوب این کشور شد و سپس به مسکو سفر می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، درنخستین برنامه این سفر، واعظی با الکساندر ژیلیکین استاندار استراخان و دیگر مقام های اقتصادی این استان در باره گسترش همکاری های بین استانی که نقش مهمی در افزایش ارزش روابط بازرگانی و مبادلاتی دو کشور دارد، مذاکره می کند.
بنا به اعلام خبرنگار اعزامی ایرنا، همچنین در چارچوب برنامه کاری هیات ایرانی، نشست مشترک اقتصادی ایران و روسیه با سخنرانی وزیر ارتباطات و مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه و همچنین استاندار استراخان با حضور فعالان اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد.
مذاکرات هیات ایرانی با مقام های آستراخان در حالی برگزار می شود که هیات 45 نفری این استان در جریان سفر چهار روزه خود به ایران که دیشب پایان یافت برای توسعه روابط و همکاری های اقتصادی نشست هایی را با مقام های استان مازندران برگزار کرد و در تهران نیز در اجلاس توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور شرکت کرد.
شهر بندری آستراخان به دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر، یک شاهراه آبی و زمینی بشمار می آید و در زمان حاضر این منطقه با فعالیت بیش از 200 شرکت ایرانی به کانون تمرکز اقدام های بازرگانی و اقتصادی ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.
براساس آمارهای در دسترس که آخرین گزارش آن مربوط به سال 2012 است حدود 39 درصد مبادلات بازرگانی خارجی استان آستراخان روسیه با جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.
براساس برنامه اعلام شده، واعظی همچنین پس از پایان مذاکرات در آستراخان، فردا (چهارشنبه) با خانم ورونیکا نیکشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در باره گسترش همکاری ها و بررسی روند مذاکره پیمان تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، دیدار با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت تجارت و مذاکرات با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه همتای واعظی به عنوان رییس روسی کمیسیون دائمی همکاری های اقتصادی دو کشور که با حضور سنایی سفیر ایران در مسکو انجام خواهد شد، نیز از دیگر برنامه های مذاکرات وزیر ارتباطات برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه بشمار می رود.
بازدید از چند مرکز صنعتی و فناوری از جمله حوزه های ارتباطات، گازی و انرژی، رایانه ای و اطلاعات و نشست با رییسان و مدیران این واحدها نیز از دیگر برنامه های سفر چهار روزه هیات ایرانی در سفر به آستراخان و مسکو اعلام شده است.
ایران و روسیه پاییز سال گذشته در نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی نقشه راه توسعه روابط از جمله ساخت نیروگاه بخار، توسعه نیروگاه اتمی بوشهر و برقی کردن 495 کیلومتر خط آهن گرمسار - اینجه برون را نهایی کردند.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.

202

کد خبر: 665077

وب گردی

وب گردی