دکتر میرزاده: امنیت ملی زمینه ساز پیشرفت علمی کشور است/ جذب ایرانیان مقیم خارج در واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی

جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران صبح امروز با حضور دکتر میرزاده و روسای واحدهای این استان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این نشست ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت امام صادق(ع) بنیانگذار مذهب تشیع جعفری وآرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری که هدایت و سکانداری جامعه اسلامی را عهده دار هستند، گفت: درایت و صلابت ایشان باعث شده تا ایران در بین کشورهای اسلامی دارای امنیت، قدرت و عزت بوده و در سایه امنیت ملی روز به روز به پیشرفت های علمی بسیاری نائل شود.

وی با اشاره به شروع سلسله جلسات شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها، گفت: تشکیل این شورا شروعی برای هم افزایی مدیریتی و مشارکت مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در جهت توسعه و تعمیق اثر بخشی دانشگاه در حوزه های مختلف اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی کشوراست.

دکترمیرزاده با اشاره به اهمیت جایگاه استان تهران در میان سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 25 درصد از کل دانشجویان این دانشگاه در واحدهای استان تهران مشغول به تحصیلند، همچنین بیش از 17 هزار عضو هیات علمی به صورت تمام وقت، نیمه وقت و مدعو با واحدهای استان تهران همکاری می کنند که ظرفیت بالای علمی برای این استان محسوب می شود.

نقش دانشگاه ها در توسعه فرهنگی جامعه

وی حوزه فرهنگی را برای دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مهم دانست و گفت: توسعه فرهنگی لازمه توسعه بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی و ... جامعه بوده و دانشگاه ها می توانند نقش موثری در توسعه فرهنگی جوامع داشته باشند. بسیاری از نابسامانی ها و ناهنجاری های جامعه ناشی از ضعف فرهنگی است و این امر هزینه های اقتصادی بسیاری را به جامعه ما تحمیل کرده است.

وی در ادامه پیشنهاد داد از ظرفیت نیروی انسانی واحدها اعم از کارکنان و اعضای هیات علمی برای پیشبرد اهداف فرهنگی دانشگاه استفاده شود.

چند مهارتی کردن کارکنان دانشگاه

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: موضوع چند مهارتی کردن کارکنان یکی از نکاتی است که روسای تمامی واحدها باید به آن توجه کرده و از طریق دفتر آموزش نیروی انسانی دائما آن ها را تحت آموزش های روز و کاربردی قرار دهند.

دکتر میرزاده یکی از دلایل تخلفات مالی و اداری موجود در واحدها را ناشی از عدم آشنایی مدیران با بخشنامه های جدید دانست و افزود: خوشبختانه با شکل گیری شورای مرآت در دانشگاه آزاد اسلامی، میزان نارسایی های بخشنامه ها تا حد بسیاری کاهش یافته است.

وی دانشگاه زنده را دانشگاهی اثربخش در امور مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانست و گفت: دانشگاه زنده دانشگاهی است که آفرینش داشته باشد، به همین خاطر روسای واحدها باید با ابتکار عمل و خلاقیت به حل مشکلات جامعه بپردازند.

گسترش رشته های جدید و کاربردی

وی همچنین از روسای واحدهای استان تهران خواست تا گسترش رشته های جدید را در دستور کار خود قرار دهند و دراین باره افزود: برخی از رشته هایی که متقاضی ندارند منسوخ شده اند و به همین خاطر باید رشته های جدید و متناسب با نیازهای جامعه در دانشگاه آزاد اسلامی گسترش یابد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خوشبختانه تراز مالی دانشگاه با اجرای سیاست ها و برنامه های مناسب طی سه سال اخیر مثبت بوده است.

وی تاکید کرد: هیچ یک از مدیران و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی حق ندارند بیش از آنچه در مصوبه هیات امنا آمده از حساب دانشگاه برداشت کنند و برداشت بیش از حد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

دکتر میرزاده دانشگاه آزاد اسلامی را موسسه غیر دولتی و با کمترین تخلفات مالی دانست و گفت: از تمامی مدیران و روسای واحدها می خواهیم در امور مالی نظارت و مراقبت جدی داشته باشند.

افزایش مجلات علمی یکی از شاخص های دانشگاه زنده است

وی با تاکید بر انتشار مجلات علمی معتبر توسط واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تولید و انتشار مجلات علمی یکی از خروجی های یک دانشگاه زنده محسوب می شود، خوشبختانه تعداد مجلات ISI این دانشگاه طی سه سال اخیر به 9 مورد افزایش یافته که باعث خوشحالی است اما با این وجود باید در این راه تلاش بیشتری داشته باشیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی شبکه بین الملل خبر داد و گفت: تا کنون دفاتر دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای مختلفی چون آلمان، ایتالیا،روسیه و ... تاسیس شده است، در نظر داریم از این طریق ایرانیان مقیم خارج از کشور را که علاقمند به تحصیل در دانشگاه ایرانی هستند را در واحد الکترونیکی جذب و آموزش دهیم.

حضور 786 مدیر زن در دانشگاه آزاد اسلامی

افزایش به کارگیری نیروهای زن در پست های مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی یکی دیگر از مواردی بود که دکتر میرزاده در این جلسه به آن اشاره کرد.

وی در این باره گفت: در حال حاضر 786 مدیر زن در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول بکارند که این میزان نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه مدیریت فعال و توانمند بانوان نشان دهنده آن است که آنها در نحوه مدیریت با مدیران مرد برابری می کنند، افزود: درحال حاضر حدود 44 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را دانشجویان دختر تشکیل می دهند همچنین حدود 7 هزار عضو هیات علمی دانشگاه نیز بانوان هستند که باید از توانمندی های آنان بهره بیشتری برد.

توسعه فرهنگی شعار اجلاس هفتاد و یکم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با تاکید بر گسترش شرکت های دانش بنیان در حوزه فرهنگ، گفت: زمینه اصلی هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، موضوع فرهنگ است، تمامی واحدها نیز باید سعی کنند تا آثار و محصولات دانش بنیان و طرح های فرهنگی ماندگار خود را برای نمایش در این اجلاس آماده کنند.

وی همچنین از رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز خواست تا تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی در استان تهران را پیگیری کند.

در ابتدای این جلسه دکتر علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تشکیل این گونه جلسات برای بهره مندی از خرد جمعی است،گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا کنون 313 جلسه هیات امنای استانی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است.

دکتر مهرداد نوابخش رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت استان پرداخت و گفت: در حال حاضر استان تهران دارای 24 واحد دانشگاهی است و بیش از 17 هزار عضو هیات علمی به صورت تمام وقت، نیمه وقت و مدعو با این واحدها همکاری می کنند.

جذب هزار و 800 عضو هیات علمی جدید تا پایان سال

وی افزود: با تمهیداتی که توسط مدیریت دانشگاه اندیشیده شد، وضعیت ساختار هیات علمی در این استان نسبت به سال های گذشته مطلوب تر شده است. همچنین تا پایان سال قرار است هزار و 800 عضو هیات علمی جدید نیز جذب کنیم.

گفتنی است در این نشست روسای شوراهای تخصصی اداری مالی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی استان تهران به ارائه گزارشی از برنامه ها و وضعیت استان تهران پرداختند و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

20101

کد خبر: 665242

وب گردی

وب گردی