ضرورت ورود زنان فعال در بخش غیررسمی به صندوق های بیمه ای

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، با بیان اینکه "50 درصد از جامعه را زنان تشکیل می دهند" گفت: امکان ندارد در توسعه اقتصادی از ظرفیت زنان استفاده نکنیم. برای برداشتن موانعی که در پیش پای زنان ما برای افزایش مشارکت اقتصادی و اجتماعی است باید گام هایی برداریم و تمام این تمهیدات نیز به این دلیل است که معتقد هستیم زنان باید بین کار و زندگی شان تعادل ایجاد کنند.  

دکتر وحیده نگین در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز به افزایش مرخصی زایمان زنان اشاره کرد و درپاسخ به این انتقاد که "افزایش مرخصی زایمان زنان ممکن است منجر به عدم تمایل کارفرمایان به استفاده از نیروی کار زن منجر شود"، گفت: در عین حال همه ما چه کارگر، چه کارفرما و چه دولت در یک اجتماع زندگی می کنیم و باید مسئولیت اجتماعی مان را در نظر بگیریم. حمایت های موثر ایام بارداری و زایمان و امنیت شغلی و درآمدی بر رفاه زنان باردار و سلامت مادران و نوزادان آنها کمک شیانی می کند و منجر به سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی آتی می شود.
دکتر نگین افزود: امروز سطح سواد و تحصیلات خانم ها افزایش یافته است و مهارت های آنان نیز بسیار بیشتر شده است و منطقی نیست که زنان را به دلیل احتمال استفاده از مرخصی زایمان کنار بزنند. وقتی یک کارفرما هزینه می کند و نیرویی را آموزش می دهد، برایش سخت و هزینه بر خواهد بود که بخواهد این افراد را مدام جابجا کند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده با تاکید بر اینکه "کارفرما عوامل مختلفی را در انتخاب نیروی کار در نظر می گیرد"، گفت: از جمله اینکه پایداری زنان در شغل و کاری که می کنند خیلی بیشتر از مردان است. زنان کمتر ریسک پذیر هستند و به همین جهت کمتر به دنبال جابجایی شغل هستند ولی آقایان به دنبال این هستند که اگر فرصت شغلی بهتری در بخش دیگر ایجاد شد، جابجا شوند.
او گفت: حوادث شغلی برای مردان به مراتب بسیار بیشتر از زنان است؛ یعنی حدود 97.5 درصد از حوادث حین کار برای مردان است در حالی که حدود 82 درصد بیمه شده ها را مردان تشکیل می دهند. به عبارتی ضریب شیوع حادثه در آقایان به مراتب بیشتر از زنان است. بنابراین با توجه به این آمارها نباید تصور کنیم که کارفرما تنها به مبحث مرخصی زنان توجه می کند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در پایان گفت: باتوجه به سهم بالای اشتغال زنان در بخش غیررسمی، صندوق های بیمه ای باید ساز و کاری ایجاد کنند که برای پایداری مالی خود، ورودی زنان فعال در بخش غیررسمی به این صندوق ها افزایش یابد؛ که یکی از این ابزارها می تواند ارائه بسته های حمایت موثر در ایام بارداری و زایمان ازجمله کفایت مزایا و پوشش بهینه مدت مرخصی زایمان باشد.

105105

کد خبر: 665244

وب گردی

وب گردی