هیچ رشته بدون مجوزی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد/ زمان اعلام نتایج آزمون‌های دانشگاه آزاد

نشست خبری انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مجتبی علوی فاضل، سخنگو و بهروز دانشیان، معاون سنجش و پذیرش این دانشگاه در محل سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مجتبی علوی فاضل در نشست خبری که ظهر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه پذیرش دانشجو در همه مقاطع و رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از طریق آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد، افزود: یک آزمون سراسری ورود به دانشگاه توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود که داوطلبان باید براساس رتبه‌ای که توسط این سازمان اعلام می‌شود انتخاب رشته کنند. علاقه‌مندانی که می‌خواهند در رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد ثبت‌نام کنند ضرورت دارد بعد از اعلام نتایج اولیه توسط سازمان سنجش با مراجعه به سایت www.azmoon.org یک انتخاب جداگانه برای رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد انجام دهند.

وی با بیان اینکه تعداد متقاضیان در برخی از رشته‌ها بیشتر از ظرفیت پذیرش است، افزود: در برخی از رشته‌های با آزمون گروه پزشکی، کارشناسی پیراپزشکی، کارشناسی غیرپزشکی، فنی مهندسی و علوم انسانی رقابت در واحدهای برتر دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر از ظرفیت است. در صورتی که این رشته‌ها سه تا چهار درصد کل رشته‌های دانشگاه را شامل می‌شود اما رقابت در آنها بالا است و بیشترین رقابت در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه اختلاف نمره بین پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد یا این اختلاف اندک است، توضیح داد: برای مثال نمره افرادی که در رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته می‌شوند بالاتر از افرادی است که در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده‌اند.

او در ادامه گفت: سال گذشته موفق شدیم تیم جعل پذیرش در دانشگاه را کشف و خنثی کنیم و مراحل قضایی ان هم در حال طی شدن است. متاسفانه عده ای سعی می کنند با دادن وعده های عوام فیبانه با این عنوان که فرزند شما را حتما در رشته های پزشکی و دندانپزشکی قبول خواهیم کرد، باعث آزرده خاطر شدن خانواده های ایرانی می شوند. خانواده ها نیز باید توجه کنند که اگر به مشاوره احتیاج دارند می توانند با مراجعه به سایت سازمان مرکزی، و یا مراجعه حضور و حتی با تماس تلفتنی نیز از همکاران معاونت سنجش دانشگاه آزاد کمک بگیرند. البته این موضوع را هم عنوان می کنیم که اگر مراکزی و یا افرادی با این عنوان ها مشغول به فعالیت هستند در صورت مشاهده خانواده ها این موضوع را گزارش دهند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: متقاضیان شرکت در دوره های بدون آزمون دانشگاه، از نیمه دوم مرداد ماه با مراجعه به سامانه azmoon.org می توانند نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. خوشبختانه امروز در دانشگاه آزاد اسلامی 97 درصد از رشته ها بدون کنکور پذیرش دارد و متقاضیان می توانند در رشته و محل دلخواه خود تحصیل ککنند که این موضوع یک افتخار برای انقلاب اسلامی محسوب می شود.

او در ادامه درباره شرایط آزمون ارشد دانشگاه آزاد سالامی گفت: این آزمون به خوبی و با سلامت کامل برگزار شد که حالا مراحل تصحیح اوراق در حال انجام است و برای اعلام نتایج به زمان احتیاج است. چراکه پساز مرحله تصحیح اوراق، پردازش نمرات انجام می شود و نتایج هم در نیمه دوم شهریور اعلام می شود.

وی افزود: پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز در حال حاضر در مرحله بررسی سوابق است و نتایج آن هم در نیمه دوم شهریور اعلام می شود.

او در ادامه درباره پذیرش بدون آزمون کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد گفت: ظرفیت پذیرش دانشگاه براساس مصوبات قانونی است و دانشگاه خود را مکلف بهاجرای ان می داند. بنابراین کسی که شرایط لازم برای شرکت در این دوره ها را دارد می تواند ثبت نام خود را انجام دهد و در صورت پر نبود ن شرایط پذیرش افراد قطعی خواهد بود.

علوی فاضل ادامه داد: نتایج پذیرش های بدون آزمون دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی و کارشناسی نیاز به زمان ندارد. بدین معنا که متقاضیان بلافاصله پس از ثبت نام در سامانه پرینت ثبت نام را دریافت و با حضور در محل دانشگاهی خود، نسبت به نهایی کردن ثبت نام خود اقدام کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد ادامه داد: براساس ظرفیت موجود در دانشگاه آزاد حدود پانصد هزار صندلی خالی در دانشگاه وجود دارد که انتظار داریم براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست جمهوری این صندلی ها پر شود.

او در ادامه درباره جزییات آزمون دکتری تخصصی گفت: نتایج کتبی این دوره اعلام و مصاحبه ها نیز تا 21 مرداد ماه ادامه خواهد داشت. این مصاحبه ها با در نظر گرفتن 75 درصد نمره کتبی و 25 درصد نمره مصاحبه، سوابق پژوهشی و آموزشی اعمال و در نهایت نیمه دوم شهریور ماه اعلام می شود. همچنین دوره دکتری پژوهش محور نیز که محور پذیرش ان مصاحبه ها است، با شرایط خاص خود در حال انجام است که پس از بررسی های لازم نتایج این دوره هم در نیمه دوم شهریور اعلام می شود.

علوی فاضل در ادامه در پاسخ یکی از خبرنگاران درباره ممیزی رشته های دانشگاه آزاد گفت: در دفترچه های پذیرش سال 95 حتی یک رشته فاقد مجوز در دانشگاه آزاد هم وجود ندارد. بنابراین تمام رشته های دانشگاه آزاد چه با آزمون و چه بی آزمون از دوره کاردانی تا دکتری تخصصی نیز دارای مجوز است و هیچج رشته فاقد مجوزی در این دفترچه ها وجود ندارد.

او در ادامه به تاکیدات دکتر میرزاده برای کیفی سازی در دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: براین اساس و در راستای کیفی سازی بیشتر در ماقطع تحصیلات تکمیلی ممیزی و ارزیابی رشته ها را آغاز کردیم. برهمین اساس گروهی از کارشناسان آموزشی در تمام استان ها حضور پیدا کردند و تمام نیاز های واحد ها را ارزیابی کردند. سپس فرصتی به واحد ها داده شد تنا مشکلات خود را برطرف و اصلی ترین موضوع که موضوع جذب هیات علمی بود را برطرف کنند. پس از این فرصت حدود 7 ماه دوره دوم پایش آغاز شد و تاکنون هم تصویر بسیار شفافی از ظرفیت ها بدست امده است. ما می توانیم به جرات اعلام کنیم که در در واقع خیلی از واحد های دانشگاه آزاد بالاتر از استانداردهای اموزشی عمل کرده اند.

وی افزود: اما در خصوص واحد های که شرایط مناسبی را ایجاد نکرده اند، پذیرش دانشجو در رشته هایی که هیات علمی مناسب را جذب نکرده اند قطع و یا محدود می شود. ما از بیان این موضوع هم واهمه ای نداریم زیرا این موضوع را باعث بالارفتن کیفیت می دانیم.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد دفعات انتخاب رشته نیز توضیح داد:متقاضیان در مقطع کارشناسی ارشد با آزمون و بی آزمون حدود 100 انتخاب خواهند داشت. همچنین در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکتری تخصصی با آزمون حدود 40 انتخاب وجود دارد. همچنین در کاردانی و کارشناسی بدون آزمون نیز یک انتخاب برای دانشجویان وجود خواهد داشت.

وی در ادامه در مورد میزان ظرفیت پذیرش در مقاطع مختلف دانشگاه آزاد توضیح داد: ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است. البته ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌ها از جمله رشته‌های علوم پزشکی نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است. برای مثال میزان پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی در سال 92، 27 تا 28 هزار نفر بود که در حال حاضر این میزان به یک‌سوم کاهش پیدا کرده و به 9 تا 10 هزار نفر در سال 93 و 94 رسیده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مجموع کل ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 170 هزار نفر، در مقطع دکتری حدود 10 تا 12 هزار نفر و در مقطع کاردانی و کارشناسی یک میلیون نفر است به طور کلی امثال حدود 500 تا 550 هزار ورودی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش می‌شوند.

علوی فاضل در ادامه با اشاره به ابلاغیه معاون آموزشی وزیر علوم گفت: طبق ابلاغیه معاون آموزشی وزیر علوم ادامه تحصیل دانشجویان دانشگاه آزاد اعم از دانشجویان سال 94 و پیش از آن بلامانع است. همچنین مدارک فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به استناد قانون در کلیه رشته‌ها معتبر است.

وی در مورد ثبت‌نام در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌های آزاد توضیح داد: هر فردی بدون توجه به گروه آزمایشی که در آن دیپلم خود را اخذ کرده است می‌تواند در رشته دانشگاهی دلخواه خود در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد ثبت‌نام کند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه داوطلبان دانشگاه آزاد می‌توانند از مشاوره کارشناسانه این دانشگاه بهره بگیرند، توضیح داد: داوطلبان از طریق تماس با شماره 4743 یا سامانه‌های www.azmoon.org و www.sanjesh.iau.ac.ir و همچنین www.iau.ac.ir می‌توانند پاسخ سوالات خود را پیدا کنند

20101

کد خبر: 665270

وب گردی

وب گردی