آیا پوکمون گو  یک بازی  مفید است یا ابزاری برای  عملیات تروریستی ؟!/بررسی اجتماعی، تبلیغاتی و امنیتی یک بازی محبوب جهانی

یک استاد دانشگاه با اشاره به کاربردهای مفید پوکمون گو در کشورمان گفت: از این بازی می توان در جهت های مثبت نیز استفاده کرد به عنوان مثال منطقه 12 تهران نیز از بافت سنتی و قدیمی برخوردار است آیا می توان از این سیستم استفاده کرد و امکان اکتشاف را برای ساکنان پایتخت و گردشگران فراهم کرد تا از این منطقه و جاذبه های گردشگری آن بازدید کنند؟

نیوشا یعقوبی: بازی پوکمون گو از سری بازی ‌های شرکت آمریکایی (Niantic) است که از سال‌های 1990 با محوریت شخصیت‌های انیمیشن ژاپنی کار خود را آغاز کرده و حالا با ورودش به عرصه بازی‌های موبایلی بسیاری از کاربران را شیفته خود کرده است.این بازی یک بازی رایگان است که البته برای پیشرفت سریع‌تر در مراحل مختلف بازی می‌توان پول پرداخت کرد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که پرداخت‌های درون برنامه‌ای این بازی در عرض دو هفته بیش از ۱۴ میلیون دلار درآمد برای عرضه‌کنندگانش به همراه داشته است و سرمایه شرکت سازنده این بازی (Nintendo) در آخر هفته 7 بیلیون دلار افزایش داشته است.

این بازی در کشور ایران نیز به محبوبیت رسیده است و چند روزی است که تیتر اخبار و بحث داغ فضای مجازی شده است .برخی معتقدند این بازی به دلیل ایجاد تحرک در کاربران بسیار مفید است و برخی دیگر اعتقاد دارند که پوکمون گو می تواند ابزاری برای فعالیت های تروریستی و ضد امنیتی باشد. در همین زمینه نشست تحلیل اجتماعی، تبلیغاتی و امنیتی بازی پوکمن گو با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه ها در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

دکتر مسعود کوثری استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی های بازی های رایانه ای گفت: در زبان انگلیسی دو کلمه play و game معنای متفاوتی دارند که در زبان فارسی معنای یکسانی برای آنها در نظر گرفته می شود و از لحاظ جسمی خسته کننده نیست. play یک بازی با انتهای باز است اما game به بازی ای گفته می شود که مسیر آن بسته است و باید در مراحل مختلف انجام شود و خسته کننده است. اکثر بازی های رایانه ای به صورت game طراحی و در یک چهار چوب خاص ادامه پیدا می کنند.

او با اشاره به علت محبوبیت بازی پوکمون گو افزود: در بازی های محبوبی مانند جی.تی.ای و خانواده سیمز ، شخص درون بازی قرار می گیرد ولی درباره پوکمون می توان گفت بازی به درون ما نفوذ کرده است.

5 هزار و 800 دانلود در یک دقیقه

در ادامه محمد لسانی کارشناس مجری درباره میزان استقبال این بازی در سراسر دنیا گفت: نرم افزار app institute میزان دانلود بازی ها را در سراسر جهان نشان می دهد. میزان دانلود این بازی در یک دقیقه در کل دنیا 5 هزار و 800 بار است که میزان دانلود ها در سیستم عامل اندروید 3 هزار و 400 و در ios هزار و 800 بار بوده است . حجم بالای دانلود نشان دهنده عطش روز افزون نوجوانان و جوانان به این بازی است.

میزان دانلود این بازی در یک دقیقه در کل دنیا 5 هزار و 800 بار است؛ میزان دانلود ها در سیستم عامل اندروید 3 هزار و 400 و در ios هزار و 800 بار بوده است . حجم بالای دانلود نشان دهنده عطش روز افزون نوجوانان و جوانان به این بازی است

ایده اولیه پوکمون گو از کجا نشات گرفت؟

مهندس علی فلاح کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات با اشاره به ویژگی های پوکمن گو گفت: عروسک های پوکمن که شخصیت های اصلی این بازی هستند برای اولین بار توسط یک شرکت ژاپنی به بازار آمد. یک شرکت آمریکایی الاصل که از استارت آپ های گوگل است، از این بازی پشتیبانی می کند. از اولین تولیدات این شرکت می توان به بازی ingres اشاره کرد.
او ادامه داد: این بازی در سال 2012 برای سیستم عامل اندروید در سال 2014 برای ios در سال 2014 به بازار آمد. ایده اولیه بازی پوکمن از همین بازی نشات گرفت زیرا ingres با دنیای واقعی آمیخته شده بود به طوری که در این بازی تعدادی میدان مشخص می شد و افراد باید سعی می کردند هر کدام کنترل آن را به دست بگیرند و قدرت و امتیاز افراد تعداد میدان های قلمروشان بستگی داشت.

فلاح درباره سرمایه گذاری بازی پوکمون گفت: کمتر از یک سال پیش تولید کنندگان این بازی توانستند از شرکت گوگل و نینتندو 35 میلیون دلار دریافت کنند زیرا معتقد بودند این بازی مانند ingres موفق خواهد بود. در فوریه 2016 تولید کنندگان این بازی موفق شدند تمام سرمایه های اولیه دریافتی از این شرکت ها را پرداخت کرده و به سود دهی برسند. در حال حاضراز میزان سود دهی این شرکت اطلاعاتی در دست نیست.

سیاست گذاری پوکمن گو ازجنبه اجتماعی

سید بشیر حسینی استاد دانشگاه با اشاره سیاست گذاری پوکمن گو ازجنبه اجتماعی ، ایده و طرح وارده به بازی های مکان محور گفت: پوکمن یک شبه به دنیا نیامده و دارای پیشینه است و سیاست گذاری های آن نیز بر مبنای پیشینه آن صورت می گیرد. ما همیشه فکر می کنیم همه رویدادها اتفاقی هستند در صورتی که چنین نیست. در حال حاضر ما با پوکمن بازی

نمی کنیم ، پوکمون با ما بازی می کند. تا کنون به بازی هایی به سبک پوکمون کمتر پرداخته شده است در حالی که این بازی در حال گزارش اتفاقی است که باعث تلفیق چشم و ذهن می شود و بازی را در زندگی روزمره ما جاری می کند. با نگاه به بازی پوکون گو در میابیم که به آرامی حوزه بازی و زندگی در هم تنیده می شود و در بسیاری از موارد افراد تشخیص نمی دهند در حال زندگی هستند یا بازی می کنند.

با نگاه به بازی پوکون گو در میابیم که به آرامی حوزه بازی و زندگی در هم تنیده می شود و در بسیاری از موارد افراد تشخیص نمی دهند در حال زندگی هستند یا بازی می کنند

او ادامه داد: برای مثال مفهوم سرگرمی را در نظر بگیرید، ما در زندگی روزمره خود زمانی را به فعالیت های سرگرم کننده اختصاص می دادیم در حال حاضر خیلی از فعالیت های خود را در بستر سرگرمی انجام می دهیم، در بستر سرگرمی آموزش صورت می گیرد.

او افزود: پیشنهاد می کنم به بازی پوکمن از این زاویه نگاه کنیم که ما با یک گونه و نسل جدید مواجه هستیم ک تنها به پوکمون محدود نمی شود بلکه همه دنیا را در بر می گیرد. این افراد با انگیزه های بازی-امتیازی، خرید، سود و امنیت از خانه های خود خارج می شوند و به دنبال پوکمون ها می گردند.


تاثیر پوکمون در صنعت گردشگری
حسینی با اشاره به تاثیرات این بازی بر صنعت گردشگری گفت: بسیاری از افرادی که این پوکمون بازی می کنند اعلام کردند تا به حال تا انتهای کوچه محل زندگی خود نرفته اند اما برای پیدا کردن این موجودات از خانه خارج شدند و به جست و جوی آنها پرداخته اند. در حال حاضر صنعت گردشگری به این بازی توجه بسیاری می کند. شرکت های مارکتینگ برای جذب مشتری از این بازی استفاده های ابزاری می کنند.

بسیاری از افرادی که این پوکمون بازی می کنند اعلام کردند تا به حال تا انتهای کوچه محل زندگی خود نرفته اند اما برای پیدا کردن این موجودات از خانه خارج شدند و به جست و جوی آنها پرداخته اند


در ادامه کوثری با اشاره به کاربردهای مفید این بازی در کشورمان گفت: از این بازی می توان در جهت های مثبت استفاده کرد. مثلا شهرداری ممکن است اعلام کند که توانایی نشان دادن تمام محوطه برج میلاد را به گردشگران ندارد. آیا در چنین شرایطی می توان برای رفع این مشکل یک سیستم پوکمنی در نظر گرفت؟ در این صورت گردشگران می توانند با استفاده از این سیستم به تنهایی قسمت های مختلف این برج را کشف کنند.
او ادامه داد: منطقه 12 تهران نیز از بافت سنتی و قدیمی برخوردار است آیا می توان از این سیستم استفاده کرد و امکان اکتشاف را برای ساکنان پایتخت و گردشگران فراهم کرد تا از این منطقه و جاذبه های گردشگری آن بازدید کنند؟

پوکمون هایی که باعث مرگ می شوند!

در ادامه فلاح با اشاره به مسائل امنیتی این بازی گفت: با فتوای چند نفر از علمای بزرگ عربستان بازی پوکمن در این کشور ممنوع شده است. در کشور ترکیه ابتدا این بازی با استقبال زیادی روبرو شد اما پس از مدتی دولت ترکیه این بازی را فیلتر کرد. این بازی در شهر بالی اندونزی ممنوع شده است زیرا این بازی تلفات بسیاری داشته است.برای مثال در این شهر چند نفر که سخت مشغول بازی بودند به دورن آب افتاده و غرق شده اند یا بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند.

او ادامه داد: در کشور هایی مانند روسیه ، استرالیا ، پرتغال و بلاروس به دلایل امنیتی این بازی ممنوع است .البته باید توجه داشت این ممنوعیت در تمامی نقاط آن وجود ندارد بلکه مختص نقاط خاص حکومتی و امنیتی است.

او درباره لزوم ایجاد امنیت در برخی نقاط خاص افزود: همان طور که می دانید برای یافتن پوکمن باید به جست و جو در دنیای واقعی بپردازید به همین دلیل اینترنت وای فای برای این بازی مناسب نیست و باید از اینترنت همراه استفاده کنید که منابع تامین اینترنت از طریق آنت است به همین دلیل می توان در مناطق دولتی نظامی حکومتی اینترنت را محدود کرد.

20106

کد خبر: 665302

وب گردی

وب گردی