«گام سوم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست و ما برای کسب بیش از ٧٠ درصد کرسی‌های سراسر کشور تلاش می‌کنیم.»

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این گفته‌های محمد رضا عارف بود در روزهایی که نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی به تازگی اعلام شده بود و هنوز کسی گمان نمی‌کرد از درون جبهه اصلاحات چهره‌های نام‌آشنایی باشند که خلاف تصمیم کل جریان اظهارنظر کنند و به تبع آن دو شقه شدن اصلاح‌طلبان بیرون از مجلس باعث عدم انسجام فراکسیون امید نیز شد و اتفاقات به گونه‌ای پیش رفت که اصلاح‌طلبان در حالی که پیروزی را نزدیک می‌دیدند آن را به طور کامل به دست نیاوردند. هر چه بود فراکسیون امید تشکیل شد و پس از طی فراز و فرودهایی بالاخره به انسجام نسبی رسید.

حالا که امور فراکسیون امید توسط هیات رییسه دایم در حال انجام است و کارها کمی رو روال طبیعی خود قرار گرفته اصلاح‌طلبان باید آستین‌ها را برای گام سوم بالا بزنند. آنها اعلام کرده‌اند که برای شورای شهر برنامه دارند. اگر یک بار در شورای قبلی با سو تدبیر تنظیم‌کنندگان فهرست کاندیداها اکثریت شورای شهر تهران را از دست دادند؛ اگر به دلیل انواع مشکلات و اتفاقات برخی نمایندگان مجلس عضو لیست امید پایبندی به آرمان‌های فراکسیون خود نداشتند، اگر آنها آنچه تصور می‌کردند را از مجلس به دست نیاوردند و... هیچ کدام باعث نمی‌شود برای انتخابات سال ٩٦ بی‌انگیزه یا دست بسته باشند.

شورای پنجم و راه ١٠ ماهه
تقریبا ده ماه دیگر انتخابات شورای شهر برگزار می‌شود. انجام کارهای مقدماتی و تشکیلاتی برای راهبری سیاسی انتخابات شورای شهر اگر همین امروز هم آغاز شود دیر است. این نکته را اصلاح‌طلبان نیز به خوبی می‌دانند. مهم‌ترین مساله امروز تعیین همان تشکیلاتی است که باید کار شورای شهر را آغاز کند. اصلاح‌طلبان امروز شورای عالی سیاستگذاری را دارند. شورایی که با تجربه انتخابات مجلس امروز بیشتر و بهتر از قبل می‌تواند چتر بزرگ اصلاح‌طلبی را در سراسر کشور بگستراند.

در شهر تهران با توجه به نحوه تعیین صلاحیت بعید است با مشکل فقر کاندیدای جریانی مواجه باشیم. اصلاح‌طلبان آنقدر کاندیدای باکفایت دارند که برای این انتخابات لازم نباشد سراغ ائتلاف با چهره‌هایی بروند که رای‌شان را از سبد اصلاحات بردارند و تخم‌مرغ‌شان را در سبد دیگری بگذارند. اما در مورد شهرستان‌ها هنوز این نگرانی وجود دارد که آیا شوراهای اصلاح‌طلبان می‌توانند کاندیداهای اصیل خود را به صحنه بیاورند یا خیر. آنچه در مجلس رخ داد، نشان داد هرجا که اصلاح‌طلبان به اجماع نظر نرسیدند و روی کاندیدای واحد تصمیم‌گیری نکردند نتیجه‌ای جز شکست عایدشان نشد. بنابراین لازم است تا ارتباط شورای اصلاح‌طلبان سراسر کشور با شورای عالی سیاستگذاری بهبود یافته و ترمیم شود.

تهران تنها یک شهر نیست
اما آنچه در تهران رخ می‌دهد به دلیل اهمیت بالای سیاسی پایتخت و شهرداری آن بیش از بقیه نقاط کشور به چشم می‌آید کمااینکه اصولگرایان هنوز نتوانسته‌اند از زیر بار شکست ٣٠ بر صفر در تهران خارج شوند. طی هفته‌های گذشته مقدمات کار انتخابات شورای شهر توسط چهره‌های مطرح این جریان در دست انجام قرار گرفته است. بر اساس اخباری که در اختیار «اعتماد» قرار گرفته است هیاتی به ریاست محمد علی نجفی از سوی شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات موظف شده تا ضمن بررسی وضعیت انتخابات شورای شهر نتایج فعالیت‌های خود را به طور مستمر در اختیار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قرار دهد.

همچنین بر این اساس پیشنهاد حضور محمدعلی نجفی و محمد حقانی، عضو فعلی شورای شهر تهران در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داده شده است. با توجه به احتمال بالای حضور این دو چهره سیاسی در شورای عالی سیاستگذاری تغییرات اندکی در ترکیب اعضا به وجود خواهد آمد که تمامی آنها با نظر نهایی رییس دولت اصلاحات انجام می‌شود.

202/201

کد خبر: 665483

وب گردی

وب گردی