تقدیم راپورت های شبانه دکتر مصدق به حسن روحانی در حضور اکبر ترکان

شب گذشته "دکتر اکبر ترکان"، مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور در تالار وحدت از نزدیک به تماشای تئاتر "راپورت های شبانه دکتر مصدق" نشست.

به گزارش ایسکانیوز، اکبر ترکان پس از تماشای این نمایش در نشستی صمیمانه با کارگردان، تهیه کننده، ایرج راد و فرهاد آئیش از بازیگران و سایر دست اند کاران این نمایش ضمن تقدیر و تشکر از آنان، نویسندگی و اجرای قوی این نمایش را تمجیدکرد.

مشاور عالی رئیس جمهور ضمن برشمردن نقش هنر به ویژه هنر تئاتر و سینما بر افزایش آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه بر لزوم غنی سازی این هنر تأکید کرده و افزایش راهکارهای اعتماد سازی و تأثیرگذاری آن در بین آحاد جامعه را ضروری دانست و یادآور شد عموم بافت محلی در بسیاری از مناطق آزاد ارتباط خوبی با هنر اعم از تئاتر، سینما و موسیقی دارد و یکی از سیاست های دبیرخانه مناطق آزاد توجه و اهتمام ویژه به مقوله اقتصاد هنر است. برای رشد هنر باید سهم بیشتری در اقتصاد و تولید ناخالص ملی داشته باشیم.
اکبر ترکان افزود: این اثر بخش بسیار مهمی از تاریخ ایران را بازگو کرده بود. بخشی که الگوهای افزایش سطح آگاهی عمومی و آشنا شدن با حوادث کودتای تلخ 28 مرداد را به تصویر می‌کشد.

او ادامه داد: اگر بدون توجه به رویدادهای قبل و بعد این جریان، تنها به شکل یک اسلاید به این اتفاق نگاه کنیم قابل تشخیص نیست؛ با چینش قطعات مختلف قبلی دلایلی که سبب ایجاد این جریان شدند در کنار هم مانند قطعات یک پازل شکل می‌گیرند جریان‌هایی مانند رسانه‌های مسموم که با رسانه‌های اصیل ترکیب شدند و تشخیص دادن آن‌ها برای مردم آسان نبود یا جریان‌های اجتماعی که توسط اشخاصی ساخته شدند. به نظرم این نمایش ابعاد آگاهی بخش ارزشمندی دارد. از سوی دیگر ما نباید تاریخ نفت را نادیده بگیریم. تاریخ کشورهایی مثل ما مستقل از نفت نیست و برای شناخت آن باید شناختی نسبت به تاریخ نفت داشته باشیم.

مشاور ارشد رئیس جمهور با تاکید بر بهبود وضعیت اقتصاد هنر بیان کرد: جریان جهانی در حوزه ورزش و هنر تصویر مشخصی را در این زمینه به ما نشان می‌دهد. زمانی آن‌ها سهم جزئی در اقتصادهای بزرگ داشتند؛ اما امروزه اینگونه نیست. ما هنوز با جهان فاصله داریم؛ در کشورهای پیشرفته هنر و ورزش تا 7 درصد از سهم ناخالص ملی را دارند. برای رشد هنر باید سهم بیشتری در اقتصاد و تولید ناخالص ملی داشته باشیم.

ترکان افزود: دست‌اندرکاران هنر که مفاهیم اندیشه را به ذهن مردم منتقل می‌کنند نباید از سطح زندگی پایین‌تری برخوردار باشند. هنر ابزار انتقال اندیشه است، دلیلی وجود ندارد که زمینه‌ای برای جذب بهترین استعدادها نداشته باشیم، بر این اساس باید عرصه مناسبی برای وضعیت معیشت آن‌ها ایجاد شود؛ این مساله مستلزم تقویت اقتصاد هنر است.

او در رابطه با اینکه تصویب شغل هنرمندان می‌تواند یکی از اتفاقات مهم در این زمینه باشد خاطرنشان کرد: هیچگاه نمی‌توانیم بگوییم معلمی شغل نیست. چگونه تربیت و آموزش را می‌توانیم بدون توجه به اقتصاد آموزش و پرورش در نظر بگیریم؟ نگاه به هنر هم باید در همین راستا باشد گرنه نمی‌توانیم آثاری را خلق کرد.

گفتنی است؛ نمایش "راپورتهای شبانه دکتر مصدق" تازه‌ترین تولید گروه تئاتر "تجربه نو" به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی که برهه‌هایی از زندگی محمد مصدق یکی از معروف‌ترین چهره‌های سیاسی ایران را به تصویر می‌کشد. فرهاد آئیش، ایرج راد، خسرو احمدی، رضا بهبودی، رؤیا میرعلمی، نرگس محمدی، علیرضا آرا، علی نیکزاد، پیمان شیخی، منوچهر علیپور، خسرو امیری، علیرضا زمانی‌نسب، حمیدرضا کاظمی‌پور، نگین ابدالی، یزدان منصوری و تعداد دیگری از هنرمندان تئاتر در این اثر به صحنه می‌روند. محمدرضا منصوری تهیه‌کنندگی و علی سلیمانی مجری طرح این نمایش را برعهده دارند.
اصغر خلیلی کارگردان راپورت های شبانه دکتر مصدق نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور اکبر ترکان و هیأت همراه، این نمایش را به مرد امید ایران حسن روحانی تقدیم کرد و افزود: حال امروز تئاتر خوبتر از قبل است.
شایان ذکر است سعید الله بداشتی رییس ستاد جوانان حامی دکتر روحانی نیز شب گذشته در کنار اکبر ترکان تماشاگر این نمایش بود.

502502

کد خبر: 665494

وب گردی

وب گردی