جو بایدن چه چیزی را رد می‌کند؟

معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا احتمال گردش آرای سندرز به سود دونالد ترامپ را رد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، سرانجام هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.

انتخاب هیلاری کلینتون درحالی صورت می گیرد که افشاگری سایت ویکی لیکس در خصوص حمایت سران ارشد حزب دموکرات از وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا در جریان رقابتهای درون حزبی دموکراتها خشم طرفداران برنی سندرز را برانگیخته است.

این افشاگری، مجمع حزبی دموکراتها را به حاشیه رانده است. در این میان جو بایدن معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا احتمال گردش آرای سندرز به سود دونالد ترامپ را رد کرده است. جو بایدن که تا قبل از برگزاری رقابتهای درون حزبی دموکراتها یکی از گزینه های شرکت در این رقابتها محسوب می شد، در نهایت تصمیم گرفت از حضور در عرصه رقابتهای انتخاباتی انصراف دهد. با این حال اظهارات اخیر جو بایدن در خصوص عدم گردش آرای سندرز به سود ترامپ از ابعاد مختلفی قابل تامل است:

نخست اینکه اساسا جو بایدن برای سخنان خود در این خصوص استدلالی ندارد. بدیهی است که بخشی از آرای برنی سندرز (که می تواند بخش مهمی از آن باشد) حداقل در شرایط فعلی به سود هیلاری کلینتون به گردش در نخواهد آمد.

برگزاری مجمع حزبی دموکراتها نشان داد که طرفداران سندرز به شدت از سران حزب دموکرات و متعاقبا هیلاری کلینتون ناراضی هستند. در جریان رقابتهای انتخابات درون حزبی دموکراتها شاهد به گردش در آمدن آرای سوپردلیگیتها به سود هیلاری کلینتون بودیم. اگر حمایت سوپر دلیگیتها و سران ارشد حزب دموکرات از کلیمتون وجود نداشت، او نمی توانست در مقابل سندرز کاری از پیش ببرد.

از سوی دیگر، طرفداران سندرز در جریان رقابت با هیلاری کلینتون حضور فعال و پرشور داشته و خود را در بطن رقابتی تمام عیار تصور می کردند.
آنها هم اکنون دریافته اند که مجریان انتخابات درون حزبی دموکراتها طرفدار نامزدی خاص بوده اند! خشم و عصبانیت طرفداران سندرز از هیلاری کلینتون به گونه ایست که حتی پس از اعلام حمایت سندرز از کلینتون در مجمع حزبی دموکراتها، طرفداران سندرز وی را "هو" کردند. به نظر می رسد حتی تلاش سندرز برای آرام کردن طرفدارانش نیز نتواند برخی از آنها را وادر سازد که آرای خود را در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به سود هیلاری کلینتون به گردش در آورند.

بی دلیل نیست که دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوریخواهان بر روی کسب آرای برخی طرفداران سندرز حساب ویژه ای باز کرده است. چنانچه قبلا نیز بیان شده است، آرای سندرز در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا به مولفه ای تعیین کننده تبدیل شده است.

هم اکنون اصلی ترین دغدغه سران حزب دموکرات، به گردش در آمدن آرای برنی سندرز به سود هیلاری کلینتون است. با این حال برگزرای مجمع اخیر حزب دموکرات و افشاگری های صورت گرفته از سوی سایت ویکی لیکس، همه این معادلات را بر هم زده است. به راستی حزب دموکرات به کدام سو می رود؟

در چنین شرایطی مشخص نیست که جو بایدن معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دقیقا چه چیزی را رد می کند! اظهارات بایدن در خصوص اینکه آرای سندرز به سود ترامپ به گردش در نمی آید، بیش از آنکه اظهار نظری معقول و منطقی باشد، اظهار نظری تبلیغاتی در راستای روحیه بخشی به اردوگاه آشفته دموکراتهاست.

بایدن خود نیز به مانند دیگر سران حزب دموکرات نسبت به اینکه آیا واقعا آرای سندرز به سود کلینتون به گردش در آید تردید جدی دارد.هم اکنون نظرسنجی های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که ترامپ و هیلاری کلینتون در موقعیتی نسبتا برابر با یکدیگر قرار دارندذ. این در حالی بود که در نظرسنجی های گذشته هیلاری کلینتون با اختلافی معنادار از ترامپ پیش بود.

300300

کد خبر: 665659

وب گردی

وب گردی