کشف آثار هخامنشی در تپه تاریخی قلعه قلندرون شازند

با پیگیری های میراث فرهنگی استان مرکزی مجوز کاوش در تپه تاریخی قلعه قلندرون که مورد تعرض قاچاقچیان عتیغه قرار گرفته بود صادر و بعد از کاوش، آثاری از دوره هخامنشیان کشف شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در بازدید از مراحل کاوش تپه تاریخی گفت: تپه تاریخی قلعه قلندرون یکی از محوطه های باستان شناختی شهرستان شازند است که در سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حسینی افزود: به دنبال دست اندازی ها و حفاریهای متعدد غیر مجازی که در این تپه صورت گرفت‌ومشکلات و معضلاتی را دامنگیر دستگاههای دولتی از جمله فرمانداری،بخشداری،فرماندهی انتظامی و غیره نموده،تصمیم بر کاوش این محوطه گرفته شد.

او با اشاره به شایعات موجود در محل مبنی بر وجود دفینه ادامه داد : با شناسایی و مطالعه محوطه، یک سکونتگاه پیش بینی می شد که شواهد اولیه آن را به عنوان یک محل استقرار در دوره اشکانی مطرح ساخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: طی مجوز صادره از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کار کاوش در تپه قلعه قلندرون به سرپرستی آقای احمدعلی اسدی از 15 خرداد سال جاری شروع و تا تاریخ 15 مردادماه ادامه دارد.

حسینی ادامه داد: طی کاوش این فصل از محوطه باستانی با بازکردن 4 ترانشه باستان شناسی و کاوش حدود 100 متر مربع از آن شواهد قابل توجهی از معماری دوره هخامنشی بدست آمده است.در اصل این تپه یک تپه مسکونی است که با ایجاد یک سکوی مصنوعی وشکل دادن معماری از خشت و گل با ارتفاع 8 متر باقی است.

او افزود : بر بالای این معماری در همان دوره یک فضای 40 در 50 متری بصورت یک کاخ شناسایی شده که از این فضا در دوره اسلامی به عنوان دومین دوره سکونت در محل استفاده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت : میراث فرهنگی در نظر دارد از این فضا به عنوان اثر تاریخی برای بازدید گردشگران و عموم مردم استفاده کند.

لازم به ذکر است تپه قله قلندرون در 40 کیلومتری شهر اراک در محور توره-بروجرد واقع شده است.

20103

کد خبر: 665790

وب گردی

وب گردی