نمایش "سه خواهر و دیگران"در حضور سفیر روسیه به زنجانپور تقدیم شد

در پنجمین اجرای «سه خواهر و دیگران» به کارگردانی حمید امجد، با حضور سفیرسه خواهر و دیگران روسیه به آنتوان چخوف ادای احترام و این نمایش به اکبر زنجانپور تقدیم شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مشاور رسانه‌ای نمایش، در این برنامه که شامگاه هفتم مردادماه و پیش از اجرای نمایش انجام شد، حمید امجد گفت: نیازی به گفتن نیست که چخوف سرزمین بزرگی دارد، اما این سرزمین صرفا به عرصه جغرافیا محدود نمی‌شود. او از یک سو نماد درخشانی از کشور روسیه و فرهنگ و تاریخ و مردمان آن است و البته سرزمین دیگری هم دارد. سرزمینی حتی گسترده‌تر و غنی‌تر که در قلمرو ادبیات، هنر و نمایش واقع است.
وی افزود: امشب این‌جا نمایندگان هر دو سرزمین حضور دارند؛ آقای لِوان جاگاریان سفیر کشور روسیه، که نماینده هویت تاریخی و جغرافیایی چخوف است و استاد اکبر زنجانپور که نماینده‌ای از آن قلمرو دیگر است و طی چندین دهه بارها آثار چخوف را در مقام کارگردان و بازیگر روی صحنه آورده است.
کارگردان «نیلوفر آبی» ادامه داد: برای گروه نمایش «سه خواهر و دیگران» افتخار بزرگی است که امشب ادای احترام به چخوف در این نمایش، در حضور آن نمایندگان و نیز بزرگانی چون استاد لوریس چکنواریان و همچنین سفیر محترم پاکستان و نمایندگانی از سازمان یونسکو انجام می‌شود.
اکبر زنجانپور هم در سخنانی کوتاه گفت: خیلی خوشحالم بعد از مدت‌ها در یک جمع جدی هنری حضور دارم و به تماشای یک تئاتر جدی می‌نشینم.
لِوان جاگاریان سفیر روسیه ضمن ابراز تعجب از تعداد بالای مخاطبانی که در ایران آثار چخوف را دنبال می‌کنند، بیان کرد: باعث خوشحالی ماست که آثار هنرمند عزیز روسیه، آنتوان چخوف، در ایران روی صحنه می‌رود.
این نمایش با حضور سفیران و نمایندگان کشورهای روسیه، اسپانیا، ایرلند، پاکستان، سازمان یونسکو، سازمان یو ان دی پی، سازمان ملل و هنرمندانی همچون لوریس چکناوریان، جمشید گرگین، فردین خلعتبری، مهدی احمدی، مهدی نادری، علیرضا شفقی‌نژاد، یارتا یاران، شیرین بینا، علی مرادی، مریم معصومی و.... به اکبر زنجانپور تقدیم شد.
افشین هاشمی، ریحانه سلامت، معصومه رحمانی، مارال آتشی، رامین سیار دشتی، علیرضا ناصحی، داریوش موفق، محسن حسینی، پیام امیرعبدالهیان، سام کبودوند، بهنوش بختیاری و جمشید جهانزاده در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.
حمید امجد بعد از 13 سال دوری از کارگردانی تئاتر با «سه خواهر و دیگران» به این عرصه بازگشته است.

این نمایش که اجرای آن از سوم مردادماه آغاز شده است، به سرگذشت همزمانِ سه خواهر (الگا، ماشا و ایرینا) با عشق‌ها، کامیابی‌ها و ناکامی‌های‌شان می‌پردازد که فیروز، خدمتکار قدیمی عمارت پدری، شاهدشان است و ماجراهای‌شان را برای همسایه‌شان آقای چخوف نقل می‌کند.
متن این نمایش را حمید امجد به نگارش درآورده است و در آن به غیر از اشاره به رخدادها و شخصیت‌هایی واقعی از زندگی شخصی آنتوان چخوف، رخدادها و شخصیت‌هایی از چند اثر او همچون «باغ آلبالو» و «سه خواهر» نیز در کنار پاره‌هایی از موقعیت و رخدادهای «شاه لیر» شکسپیر حضور دارند. در این نمایش ردّ پای گرایش حمید امجد به شناخت و تجربه نمایش‌های سنتی ایرانی و تاریخ ایران نیز جستنی است.
نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» سال ۹۴ از سوی انتشارات نیلا به چاپ رسیده است.
حمید امجد پیش از این در عرصه کارگردانی تئاتر آثاری همچون «نیلوفر آبی»، «پستوخانه»، «شب سیزدهم»، «زائر» و «بی شیر و شکر» را به صحنه برده است.
بر اساس این گزارش، وی جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردان را از هفدهمین جشنواره تئاتر فجر و همچنین جایزه بهترین نمایشنامه دوازدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی را برای نمایش «زائر» دریافت کرده است. ‌ اجراهای قبلی او اغلب رکورد آمار تماشاگران در هر تالار تئاتر را جابه‌جا می‌کرد و «شب سیزدهم» او هنوز از پرفروش‌ترین اجراهای تاریخ تئاتر ایران محسوب می‌شود .

508

کد خبر: 665892

وب گردی

وب گردی