میرجلال الدین کزازی درروز ملی اردبیل چه گفت؟!

چهارم مردادماه به بهانه تاج‌گذاری شاه‌اسماعیل صفوی و احیای سیاسی دوباره کشور ایران و رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران روز ملی اردبیل شناخته شده‌ است و خانه اردبیل با حضور برخی از مسوولین استان اردبیل و اردبیلی‌های ساکن تهران این روز را در ایوان شمس گرامی داشت.

به گزارش ایسکانیوز، در آیین گرامی‌داشت روز ملی اردبیل که پنجم مردادماه توسط خانه اردبیل در تالار ایوان شمس برگزار شد اسماعیل علی‌اکبری مدیرعامل خانه اردبیل در تهران گزارشی از کارکرد چندساله این خانه گفت: «خانه اردبیل از سال 84 خورشیدی آغاز به‌کار کرد اعضای آن اردبیلی‌های ساکن در تهران هستند و از هر گونه دیدگاه سیاسی و جناح‌بندی رایج در کشور به‌دور است. یکی از آرمان‌های خانه اردبیل جذب سرمایه‌گذارانی است که اردبیلی نیستند ولی دوست‌دار سرمایه‌گذاری در استان هستند.»
وی نام «خانه رهپویان توسعه اردبیل» را که تازگی به ثبت رسیده، نام رسمی خانه اردبیل خواند.
سپس از با حضور حجت‌الاسلام امرودی مشاور شهردار تهران، دکتر نیکزاد وزیر سابق مسکن و شهرسازی، مهندس بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، رضا کریمی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، دکتر بشیر خالقی نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی و میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی از نشان و نشریه خانه اردبیل رونمایی شد.
سپس میرجلال‌الدین کزازی در آغاز سخنانش واژه اردبیل را شکافت و گفت: «اردبیل بی‌گمان یکی از کهن‌ترین و گران مایه‌ترین بوم‌ها و سرزمین ایران است. اگر ما از نام اردبیل آغاز کنیم و این نام را بشکافیم، آشکارا بازتاب و نمود برجسته فرهنگ و تاریخ ایران را در نام این شهر و استان هم می‌توانیم دید. اردبیل که در ریخت کهن‌تر آن «اَرتا بیل» بوده و از دو پاره ساخته شده‌است. پاره دوم کمابیش آشنای همگان است. «بیل» یا «ویل» به معنای شهر، واژه هندواروپایی است که در پاره‌ای دیگر از زبان‌های وابسته به این دودمان گسترده زبانی و هم‌چنین در زبان‌های اروپایی هنوز کاربرد دارد. ما این واژه را هم در ریخت کهن‌تر «ویل» و هم در ریخت نوتر «بیل» در نام شهرهای دیگر مانند دژبیل، شوربیل، دشت‌بیل. اما آن پاره‌ای که مایه نازش و سرافرازی اردبیلیان می‌تواند بود، پاره نخستین این نام است، «ارتا» یا «اَشا» واژه کهن که از زبان مینوی و آیینی اوستایی به یادگار مانده‌است. ما این واژه را در بسیاری دیگر از واژگان و نام‌ها مانند «اردستان»، «اردکان» ، «اردشیر» ، «اردوان» یا در واژه بسیار آشنای «اردیبهشت» که نام یکی از شش فرشته برین و بنیادین در آیین زرتشتی است. شش فرشته‌ای که آن‌ها را اَمشاسپندان می‌نامیم و به‌راستی که شش ویژگی اهورامزدا، خدای باستانی ایرانیان هستند؛ نام دومین ماه بهار هم هست. اَرتا را راستی گزارش کرده‌اند اما معنی باریک این واژه به‌نام «سامان کیهانی»، «آماج آفرینش» است. جهان سامان‌مند است بدان سان که پیر شبستر گفت: جهان چون زلف و خط و خال و ابروست / که هر چیزی به جای خویش نیکوست
هر چیزی در جای خود به شایسته نهاده شده‌است. جهان به سامان است و به‌سوی «اَشا» یا «اَرتا» می‌شتابد.»
کزازی از جایگاه تاریخی اردبیل و رویدادهای وابسته به آن گفت: «اردبیل شهری تاریخی است، یکی از شهرهای بزرگ، بنیادین و کلان ایران زمین بوده‌است. پیش از آن‌که تبریز کانون آذربایجان بشود اردبیل شهر بَرین این سرزمین بوده‌است، چرا تبریز جای اردبیل را گرفت! در تاریخ می‌خوانید زیرا مردم اردبیل آن‌چنان گُرد، دلیر، سلحشور و ایران‌دوست بودند که در برابر مغولان، آن دَدمنشانِ بدکُنش مردانه ایستادند.
سه‌بار مغولان به این شهر تاختند، هنگامی که آن را گشودند از خشم و کین شهر را با خاک یک‌سان کردند و اردبیل آن‌چنان ویران شد که به‌ناچار شهر دیگری جای آن را گرفت. آن ویرانی که به صد آبادانی می‌ارزد. اگر ما به پاس ماندگاری ایران، ویران بشویم به‌راستی ویران نشده‌ایم؛ این ویرانی مغز آبادانی است.»
وی افزود: «شما اردبیلیان خود را آن‌چنان که می‌سزد، بشناسید، بی گمان نازان خواهید بود که این بخت بلند را یافته‌اید که در یکی از ایرانی‌ترین سرزمین‌های این کشور سپند اهورایی زاده‌اید و می‌زی‌اید.»
کزازی اردبیلی بودن را کاری دشوار خواند زیرا اردبیل شهر «اَرتا»، راستی و آرمان جهان هستی است و در ادامه افزود: «آذربایجان گرامی‌ترین و کهن‌ترین سرزمین های ایران است و زادگاه وخشور باستانی ایران، زرتشت است. وی در دهستانی به‌نام راق در دامنه‌ی سبلان دیده به دیدار جهان گشود.»
وی از سه گونه آتشکده در روزگار ساسانی یاد کرد: « آتش کشاورزان با نام آتش بُرزینه در ریوند خراسان فروزان است. دیگری آتش هیربدان و موبدان در کاریان پارس با نام آذرفرنبغ است و سومین آتش و آتشکده در کنار دریاچه آیینی «چی‌چست» یا ارومیه، آذرگشسب جای دارد که آتش جنگاوران و پهلوانان است و کی‌خسرو آن را بنیاد نهاد.»
این شاهنامه‌پژوه همه سرزمین ایران را گرامی خواند و گفت: «ایران سرزمین فر و فرزانگی است و هزاران سال رهنما و رهبر جهان بوده‌است. بارها گفته‌ام اگر اسلام به ایران نمی‌آمد فرهنگ و شهرهای اسلامی پدیدار نمی‌شد. گاهی کسانی به خامی می‌اندیشند اگر از ایران کهن سخن بگویند و به آن دل بسپارند، ایران نو را خوار پنداشته‌اند؛ از سویی کسان دیگر ایران نو و پس از اسلام را گرامی می‌شمارند و ایران کهن را خوار می‌دارند؛ این هر دو نه تنها بیهوده است بلکه زیانبار است.»
وی در ادامه سخنرانی خود از دشت مغان و رویدادهای تاریخی وابسته به آن و هم‌چنین از خلخال به عنوان شهری فرهنگی که دومین آموزشگاه ایران در آن‌جا بنیاد نهاده شده‌است و نام شهرستان گیوی که از نام‌های شاهنامه گرفته شده‌است یاد کرد.
کزازی سخنانش را با سخن زرتشت به‌پایان رساند: «من بر این باور هستم هر کس ایران را به درستی بشناسد با من هم‌اندیش و هم‌باور خواهد بود و زرتشت گفت ایران بهترین سرزمینی است که مزدا آفریده‌است.»
در ادامه این گردهمایی با حضور استاد کزازی، دکتر خدابخش استاندار اردبیل، حجت‌الاسلام امرودی، دکتر خالقی نماینده مردم خلخال، از پزشکان برتر استان اردبیل، دکتر جواد میکاییلی، محمدرضا ابراهیمیان، منصور یزدان بد، اسماعیل اصدق پور، علی صادقی تبار، داود منصوری، یونس نوذری تقدیر شد.
در پایان آیین بزرگداشت روز ملی اردبیل پس از قرائت شعر توسط عبدالله بحرالعلومی مدیر شبکه تلویزیونی سحر آذری، گروه موسیقی عاشیقلار به سرپرستی عاشیق شهبازی سه آهنگ آذری اجرا کردند.
گفتنی است پیش از آغاز آیین گرامی‌داشت روز ملی اردبیل هم‌اندیشی با عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان اردبیل در تالار اشراق ایوان شمس با حضور دکتر خدابخش استاندار، کریم حاجی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و دیگر مسوولین استان اردبیل پیرامون چگونگی گسترش سرمایه گذاری با رویکرد گردشگری تشکیل شد.
در این هم‌اندیشی کریم‌ حاجی‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: «استان اردبیل دارای 37 منطقه نمونه گردشگری با بیش از 600 هکتار زمین بدون معارض که در دست دولت است. 16 منطقه آن دارای سرمایه‌گذار با مشکل نقدینگی است و همگی نیازمند شریکی دیگر است. طرح 200 هکتاری آب‌گرم معدنی، استراحت‌گاه و واحد‌های گوناگون نیازمند سرمایه‌گزاری‌های دیگر است.»
وی در ادامه افزود: «استان ما دارای بیش از چهل هزار متربع بنای تاریخی در دست دولت است و همه بنا به قانون در برابر پذیرش هزینه‌های بازآرایی و بهره‌برداری، توان واگذاری دارند.»
حمید کلانتری یکی از سرمایه‌گذارانی حاضر در نشست گفت: «آقای استاندار و نمایندگان گرامی خواهش دارم فرش قرمز را از پیش‌پای سرمایه‌گذار بردارید و به جای آن گردنه‌های دشوار این کار را ببینیم. زمانی که از سرپرستی بالا به پایین می‌آییم دیدگاه کارمندان پایین دست نسبت به سرمایه‌گذار بسیار بد است. طرح راه‌آهن تبریز، میانه، سراب و اردبیل، طرح راه‌آهن تبریز، جلفا و پارس‌اباد در پی سرمایه گذار است. این طرح‌ها سال‌ها خوابیده درحالی‌که بسیار هزینه شده‌است.»
در حاشیه این گردهمایی نمایشگاه کتاب نمایانگر فرهنگ راستین اردبیل به نمایش گذاشته شده‌بود.
10503

کد خبر: 666186

وب گردی

وب گردی