تامین ۷۹ درصد منابع شهرداری‌ها از عوارض/ اتوبان صدر مطالعاتی نبود

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه بیش از ۷۹ درصد منابع شهرداری‌ها وابسته به دریافت عوارض است، گفت: ۴ صفحه طرح مطالعاتی برای دو طبقه کردن اتوبان صدر وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، پیروز حناچی در نشست خبری با اشاره به اینکه جمعیت کل کشور در اولین سرشماری ۱۸ میلیون نفر بود و ۶ میلیون شهرنشین داشتیم، گفت: در سال ۹۰ جمعیت کل کشور به ۷۵ میلیون نفر رسید که ۵۳ میلیون نفر آن، شهرنشین بودند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت شهرنشین کشور بیش از ۸ برابر جمعیت شهرنشین در نخستین سرشماری است، افزود: این تغییر بافت جمعیتی است باعث رشد شهرنشینی شده و تعاریف را تغییر داده است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روند رشد جمعیت در سال ۸۵ تا ۹۰ در کل کشور روند کاهشی ۲.۱۴ درصد را داشته است، ادامه داد: با وجود این هنوز در روستاها کاهش رشد جمعیت را داریم.

حناچی یکی از مشکلات را عدم تعادل میان شمال و شمال غربی کشور با جنوب و جنوب شرقی کشور دانست و اظهار داشت: در جنوب شرقی کشور خشکسالی منجر به از بین رفتن سرزمین ها شده و عدم مدیریت، بحران هایی را ایجاد کرده است، بنابراین وظیفه ما این است که با تهیه طرح هایی در سلسله مراتب مختلف، تعادل را ایجاد کنیم. وی با اشاره به ۱۴ عنوان طرح در این بخش گفت: متاسفانه در برخی دوره ها تعادل میان مناطق کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، ریل پایه را یکی از اصلی ترین سیاست های وزارت راه و شهرسازی دانست و اظهار کرد: منابع پایدار برای شهرداری ها یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر روی طرح ها است و باید منابع مالی پایداری را شهرداری‌ها در اختیار داشته باشند.

حناچی با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد که ۷۹.۶ درصد از بودجه شهرداری ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به عوامل ساخت و ساز ربط دارد، گفت: تامین مالی شهرداری ها از طریق عوارض های مختلف است که منابع شهرداری را وابسته به آن کرده است، بنابراین اتکاء به درآمد ساخت و ساز، ویژگی اصلی نظام درآمدی کلانشهرها است.

وی با اعلام اینکه ادامه این وضعیت منجر به شرایط بدی در شهرها خواهد شد، اظهار داشت: اداره امور شهر به این شیوه زمینه ساز اتلاف منابع و شکل گیری شهرداری رانتی می شود. معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی این شیوه را زمینه ساز خطر و سلب آسایش شهروندان دانست و افزود: آشفتگی و بهم ریختگی نما و منظر شهری و تحمیل هزینه های مضاعف بر مدیریت شهری از دیگر تاثیرات این شیوه مدیریت است.

حناچی تراکم متوسط تهران در طرح جامع اولیه را بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: کمیسیون ماده ۵ مرجع تصویب طرح‌های تفصیلی و دیگر عوامل مربوط به ساخت و ساز است و در سال های گذشته مصوبه هایی بر خلاف قوانین در این کمیسیون به تصویب رسید.

وی ادامه داد: ما این کمیسیون را مجبور کرده ایم تا همه مصوبات خود را منتشر کند و در غیر این صورت یعنی اقدامی غیرقانونی را انجام می دهند. معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در سال های بین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ اظهار داشت: ۷۵۶ بند مصوبه در این سه سال، ۹۴ مورد مربوط به بلندمرتبه سازی بوده است، یعنی ۶۵ درصد.

حناچی افزود: این موارد در منطقه یک ۳۶ مورد، در منطقه شش ۲۲ مورد، در منطقه سه ۱۸ مورد و در منطقه دو ۱۴ مورد مصوبه بلندمرتبه سازی بوده است. وی با اشاره به تفاوت جدی مصوبات منطقه یک با سایر مناطق کشور گفت: بخش اعظم مصوبات منطقه یک برای تغییر کاربری باغ و باغ مسکونی به بلندمرتبه سازی اداری- تجاری و مسکونی- تجاری بوده است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بیشترین میزان کاربری های تغییر کرده شامل اراضی بایر، مسکونی، باغ و باغ- مسکونی بوده است، تصریح کرد: بیشترین تقاضاها را برای زمین های هزار تا ۵ هزار متر مربع بوده اند و بیشترین تقاضاها برای طبقات ۱۳ تا ۱۵، ۱۲ طبقه و ۱۶ تا ۲۰ طبقه بوده است.

حناچی بیشترین تقاضای بلندمرتبه سازی را در مناطق یک، دو، سه، چهار، پنج و شش اعلام کرد و افزود: در منطقه ۲۲ تهران هم وضعیت بسیار خاصی را داریم و این قطار از ریل خارج شده است، زیرا این منطقه، تنها فضای منطقه برای توسعه تهران بود که تعداد زیادی برج در آن ساخته شد.

وی افزود: برج های مسکونی زیادی در این منطقه شکل گرفت و ما چند جلسه در شورای عالی راجع به آن بحث کردیم در مورد اینکه این برج ها چه تاثیری بر جریان های باد در فضای مسکونی شهر تهران دارند که متاسفانه مشخص شد که این برج ها جلوی جریان های بادی را می گیرند.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از ساخت اتوبان دو طبقه صدر گفت: برای بزرگراه صدر حتی چهار صفحه مطالعه وجود ندارد که چرا باید این بزرگراه دو طبقه شود و این یک نمونه کاملا شکست خورده در سایر کشورها بوده است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری یکی از چالش های اصلی با شهرداری ها را تجدیدنظر در نگاه اقتصادی به شهر اعلام کرد و گفت: ۲۰ درصد مساحت واحدهای تجاری در اطراف حرم رضوی قرار دارد که ظرفیت این محوطه ۹ درصد است.

حناچی در خصوص موضوع فضای سبز در طرح جامع شهر تهران که قرار بود امسال تعیین تکلیف شود، گفت: به منظور آنکه وقفه ای در طرح های شهر نداشته باشیم، قرار شد که تا زمانی که طرح جدید فضاهای خدماتی و فضای سبز به اندازه کافی تامین نشده باشد، مطابق با طرح قدیم به پیش رود و در فضاهای سبز ساخت و سازی انجام نگیرد.

وی افزود: این طرح باید به مدت ۵ سال اجرا می شد تا به اهداف طرح جامع می رسیدیم، اما این اتفاق نیفتاد، بنابراین در سال ۹۰ مجددا به ۵ سال تمدید شد، اما می بینیم که هنوز فضای سبز و خدمات تامین نشده است، بنابراین دوباره آن را مطرح می کنیم و تعمیم می دهیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت و ساز غیرقانونی در شمار کشور کند شده، اما متوقف نشده است، اظهار داشت: به شخصه ساخت هتل را به ساخت برج مسکونی در شهر تهران ترجیح می دهم؛ زیرا حداقل ساخت هتل یک سرمایه گذاری انجام شده و فقط به دنبال منافع شخصی نیستند، ضمن آنکه اگر تخلفی هم در هتل اسپیناس انجام گرفته، باید از طریق مراجع قانونی حل شود. حناچی در خصوص تخریب کاخ ثابت پاسال گفت: ما مصوبه ای در این مورد نداشتیم، اما تلاش کردیم که دستگاه هایی مثل وزارت خارجه در آن مستقر شوند.

401/601

کد خبر: 666308

وب گردی

وب گردی