امیرعبداللهیان از تشدید اقدامات سعودی‌ها علیه امنیت ملی ایران خبر داد

مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به موضع‌گیری‌های خصمانه مقامات عربستان علیه ایران گفت: عربستان صعودی در سال‌های اخیر اقداماتی را علیه امنیت ملی ایران انجام داده ولی در ماه‌های اخیر این اقدامات تشدید شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل یک‌شنبه شب با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به ارائه‌ی تحلیلی از آخرین وضعیت منطقه پرداخت و گفت: مسائل منطقه یک مجموعه به هم پیوسته است و ما نمی‌توانیم تحولاتی که در سوریه، بحرین، یمن و ... در حال رخ دادن است را جدا از یکدیگر تعریف کنیم.

این کارشناس مسائل منطقه در مورد آخرین وضعیت تحولات سوریه از جمله حلب گفت: در هفته‌های اخیر گفت‌وگوهایی بین آمریکا و سوریه انجام شده است و در همین چارچوب آمریکایی‌ها چندین ایده و سناریو در مورد آینده سوریه از جمله سرنوشت رئیس‌جمهور قانونی این کشور مطرح کرده است.

امیرعبداللهیان با بیان این که با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا فرصت آمریکایی‌ها به خصوص دموکرات‌ها برای حل بحران سوریه رو به اتمام است، ادامه داد: آمریکایی‌ها در حال حاضر تلاش می‌کنند که روس‌ها را متقاعد کنند که در جریان یک پروسه بشار اسد را از قدرت سیاسی در سوریه حذف کنند و در این ارتباط در حال تلاش و رایزنی هستند.

مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به سفر استفان دیمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به تهران و دیدارش با حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه اظهار کرد: تا آن‌جایی که من اطلاع دارم آقای دیمیستورا نیز در جریان مذاکرات روز یکشنبه خود در تهران چیزی بیش از اطلاعاتی که از طرف روس‌ها و سوری‌ها منتقل شده نداشته اند و ایشان در چارچوب و از منظر سازمان ملل به رایزنی پرداختند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که تا کنون راهبرد روس‌ها در مورد سوریه تغییر نکرده، ادامه داد: روس‌ها همچنین در بحث میدانی در حال مبارزه با داعش و جبهه النصره هستند؛ گرچه فشار آمریکایی‌ها روی روس‌ها نیز بالاست و در واقع آمریکایی‌ها می‌خواهند پیش از ورود به چالش انتخاباتی در این کشور پرونده سوریه را به انجام برسانند.

او با بیان این که ما بارها به طرف‌های غربی و دیگر طرف‌های موثر در ارتباط با بحران سوریه اعلام کرده‌ایم که کسی از بیرون از سوریه نمی‌تواند در مورد آینده این کشور تصمیم بگیرد و باید در این ارتباط مردم سوریه تصمیم‌گیری کنند، ادامه داد: آمریکایی‌ها در جریان مذاکراتی که در ارتباط با حل این بحران صورت گرفته بارها اقدام به فریب‌کاری کرده‌اند.

وی به نمونه‌هایی از فریب‌کاری آمریکایی‌ها در جریان این مذاکرات اشاره کرد و افزود: هدف اصلی آمریکایی‌ها از این فرآیند تضعیف محور مقاومت، حذف بشار اسد و نا امن کردن منطقه است.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر تروریستی بودن جبهه النصره ادامه داد: بسیاری از گروه‌های تروریستی در سوریه فقط لباس خود را عوض می‌کنند و وقتی به اسناد مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که در آنها در ظاهر خود را معارض معرفی کرده‌اند ولی رسماً اقدام‌های تروریستی انجام داده‌اند.

مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل تصریح کرد: استفاده ابزاری و پیچیده از تروریسم در سوریه تبدیل به حرفه‌ و ابزار ویژه‌ای برای برخی از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در راستای مدیریت تحولات میدانی در این منطقه و تنظیم شرایط برای گرفتن امتیاز شده است.

امیرعبداللهیان با اعتقاد بر این که عربستان سعودی نقش فعالی را به عنوان کارگزار آمریکا در منطقه جهت پیشبرد اهداف آمریکایی‌ها ایفا کرده است در ارتباط با برقراری رابطه از سوی آل سعود با رژیم صهیونیستی گفت: در دوران پادشاهی ملک عبدالله این اقدامات با شرم و حیا انجام می‌شد و یک پوشش سنتی روی آن گذاشته می‌شد چنانچه اگر سفر محرمانه‌ای به تل‌آویو انجام می‌شد در مقابل آن سعودی‌ها سعی می‌کردند که روابط متوازنی را با برخی از همسایگانشان از جمله ایران داشته باشند ولی حاکمان جدید در عربستان نشان دادند که در این زمینه پرده‌ها را کنار گذاشتند و ارتباط پنهان امنیتی و تجاری بین سعودی‌ها و تل‌آویو امروز خود را به شکل آشکار نشان می‌دهد.

او با بیان این که رفتارهای عربستان منجر به تقویت صهیونیست‌ها و تضعیف محور مقاومت شده است تأکید کرد: اگر قرار بود محور مقاومت بر محوریت عربستان قرار بگیرد اکنون هیچ‌چیزی از محور مقاومت باقی نمانده بود.

امیرعبداللهیان در ادامه حمله نظامی عربستان به یمن را خطایی استراتژیک عنوان کرد و افزود: در درون حاکمیت عربستان بحران جدی وجود دارد و حمله به یمن از سوی آل سعود در واقع به نوعی جهت سرپوش گذاشتن در ارتباط با این اختلافات است. در واقع آنها می‌خواستند با حمله به یمن شرایط کشورشان را نظامی و امنیتی کنند به نحوی که اختلافات درونی سر به بیرون باز نکند.

او همچنین با بیان این که عربستانی‌ها در همین راستا بخشی از مشکلات خود را به سمت ایران شیفت داده‌اند ادامه داد: باور دارم آن چه در مورد اعدام شیخ نمر صورت گرفت یک برنامه طراحی شده از سوی عربستانی‌ها بود.

وی با نادرست عنوان کردن حمله به سفارت عربستان در تهران گفت: آنچه در مورد سفارت عربستان در تهران رخ داد، مطلوب آنها بود و آنها از این موضوع جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کردند. عربستانی‌ها در سال‌های اخیر اقداماتی را علیه امنیت ملی ایران انجام دادند ولی این اقدامات در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

امیرعبداللهیان با بیان این که رویکرد مقامات کنونی عربستان با رویکرد مقامات قبلی متفاوت نیست و فقط در روش تفاوت دارد افزود: عربستان با تمام تهدیدها و خطراتی که برای منطقه دارد، عربستان 10 سال پیش نیست. اکنون عربستان با چالش‌ها و ناکامی‌های زیادی روبه‌روست. البته این کشور عناصری از قدرت را در اختیار دارد ولی صرفاً این عناصر قدرت تخریبی دارند.

معاون سابق وزیر خارجه در مورد آخرین تحولات عراق اظهار کرد: به تحولات آینده عراق خوشبین هستم. دولت قانونی عراق، ارتش این کشور و نیروهای مردمی در این منطقه به صورت هماهنگ در حال مبارزه با تروریسم هستند. البته یکی از نگرانی‌هایی که در مورد عراق وجود دارد نوع بازی‌ای است که آمریکایی‌ها در این منطقه انجام می‌دهند. آمریکایی‌ها در مقطعی مجبور شدند نیروهای خود را از عراق خارج کنند و اکنون به بهانه مبارزه با داعش دوباره درصدد هستند که خود را در عراق پهن کنند و دوستان ما در عراق باید با درایت لازم این موضوع را مدنظر داشته باشند.

وی گفت: مقامات عراقی باید مراقب بازی آمریکایی‌ها و مداخلات سعودی‌ها در این منطقه باشند.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات صلح یمن نیز گفت: این مذاکرات به پیش نرفته و افت‌وخیزهایی در جریان این مذاکرات وجود دارد. عربستانی‌ها می‌خواهند که انصارالله از پایتخت یمن عقب‌نشینی کند و سلاح‌های سنگین خود را تحویل دهد و علی‌رغم این که آمریکایی‌ها در این مدت حمایت اطلاعاتی و لجستیکی از عربستان در یمن می‌کرده‌اند ولی آنها نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند و انصارالله در جریان این مذاکرات برای هر گام بر اساس یک طراحی منطقی جلو رفته در صورتی که در طرف مقابل چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه باید سعودی‌ها برای یک بار که شده در ارتباط با موضع یمن تصمیم‌گیری کنند، افزود: تاکنون سیاست عربستان در ارتباط با بحران یمن مبتنی بر غرور، تکبر، هیجان و احساست بوده و به دور از عقلانیت رفتار کرده‌اند.

این دیپلمات ارشد در مورد آخرین تحولات بحرین نیز گفت: مقامات بحرین تلاش می‌کنند که این‌گونه وانمود کنند که وضعیت در بحرین عادی است ولی با تصمیماتی که می‌گیرند نشان می‌دهند که این‌گونه نیست. وی با برشمردن برخی از تصمیمات نابخردانه آل خلیفه در بحرین از جمله لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم ادامه داد: مقامات بحرینی باید به مطالبات مردم این منطقه توجه کنند. مداخلات نظامی و امنیتی سعودی‌ها در بحرین باید پایان پیدا کند و گفت‌وگوی ملی و فراگیری مبتنی بر واقعیت‌های موجود در بحرین شکل بگیرد.

مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل در بخش پایانی حضور خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند با رفتن وی از معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه ممکن است در سیاست‌های ایران در منطقه به خصوص غرب آسیا تغییراتی ایجاد شود و هدف از این تغییر تحقق چنین موضوعی بوده است، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اصول ثابتی دارد و در مورد موضوعات مهم به خصوص مسائل منطقه در شورای عالی امنیت ملی کشور بحث و تصمیم‌گیری می‌شود و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت خارجه ابلاغ می‌شود.

وی تأکید کرد: وزارت خارجه در چارچوب سیاست خارجه‌ اصولی و ابلاغ‌ شده نظام کار را دنبال می‌کند.

او در پایان گفت: آنچه می‌توانم بگویم این است که الخیر فی‌ ماوقع.

202/201

کد خبر: 666377

وب گردی

وب گردی