جمع‌آوری پول در خیابان توسط خیریه‌ها با چه مجوزی؟

با وجود اینکه سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به برخورد با خیریه‌های خیابانی هشدار می‌دهند، اما همچنان شاهد فعالیت افرادی در سطح شهر هستیم که با عنوان مددکار مبادرت به دریافت پول از مردم می‌کنند که در برخی موارد مشخص نیست؛ حتی ازسوی نهاد یا موسسه خیریه مجوزداری باشند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا با وجود اینکه سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به برخورد با خیریه‌های خیابانی هشدار می‌دهند، اما همچنان شاهد فعالیت افرادی در سطح شهر هستیم که با عنوان مددکار مبادرت به دریافت پول از مردم می‌کنند که در برخی موارد مشخص نیست؛ حتی ازسوی نهاد یا موسسه خیریه مجوزداری باشند.رو به روی بیمارستان ایستاده است و هر رهگذری که عبور می‌کند را صدا می زند من را هم همینطور. «میشه چند لحظه وقتت‌ رو بگیرم»، وقتی می‌ایستم و دفتر و دستکش را که روی ساعد دستش گذاشته، برایم باز می‌کند و با لحنی شبیه دستفروش‌های مترو شروع به صحبت می‌کند و بی‌وقفه توضیحاتی می‌دهد؛ «امیر علی ما 3 سالشه، خانومم. سرطان خون داره. خانواده‌ام نداره. پدر و مادرشم فوت شده‌اند. از خیریه ... هستیم. هر مبلغی لطف کنید؛ در راه خداست. همینطور که حرف می‌زند؛ برگه‌هایی را نشانم می‌دهد که روی آن ها اسم خیریه و بیشتر از آن عکس پسر بچه‌ای خودنمایی می‌کند.»می‌پرسم این خیریه مربوط به کجاست؟ می‌گوید؛ مربوط به بیمارستان ....می‌گویم؛ الان پول ندارم؛ بدم، اما اگر بزاری از مدارکت عکس بگیرم، شاید بتونم از آشناها و دوستام براتون کمک جذب کنم.اجازه می‌دهد از فرمی که عکس و اطلاعات پسربچه روی آن هست؛ عکس بگیرم، اما وقتی می‌فهمد از مجوزش هم عکس گرفته‌ام، اعتراض می‌کند.می‌پرسم؛ کارش در خیریه چیست و می‌گوید؛ «مددکار خیریه هستم و چندین سال است؛ کار می‌کنم و همه در خیریه من را می‌شناسند» یک بروشور می‌دهد و می‌گوید؛ «روی این بروشور هم شماره حساب هست، هم شماره موسسه، می‌تونید مطمئن بشید و پول بریزید به حساب موسسه فقط اگر تونستید به من زنگ بزنید و بگید؛ چقدر پول ریختید» و شماره خودش را هم به من می‌دهد.78به موسسه که زنگ می‌زنم؛ «خانمی با صدایی تقریبا میانسال پاسخ می‌دهد و همه حرف‌های مددکار خیابانی را تایید می‌کند. می‌گویم به مددکار خیابان اعتماد نکردم که پول بدهم.می‌گوید؛ «موسسه‌اش دارای شماره ثبت است و هیچ مشکلی نداشته که به قول خودشان به "مددکاری" که در خیابان بوده؛ پول بدهم، زیرا از طریق فیشی که به من می‌داده می‌توانسته‌ام، رسیدن پولم به دست نیازمندان و خیریه را پیگیری کنم.یک جوری از زیر زبانش می‌کشم که چقدر به این مددکارانی که در خیابان می‌ایستند، حقوق می‌دهد، می‌گوید؛ «به ازای هر 100 هزار تومان که در روز بیاورند؛ ماهی حدودا 800 ، 900 هزار تومان حقوق وزارت کار را به آنها می‌دهند.» بعد می‌پرسد؛ « می‌خواهی جذب بشی برای کار؟ اگر می‌خوای باید بیایی اینجا و فرم پرکنی.»

صد قدم جلوتر یک خیریه دیگر

با فاصله 100 قدم جلوتر رو به روی بیمارستان قلب یک خانم دیگر ایستاده، حرف‌های تقریبا مشابهی تحویلم می‌دهد. او هم یک سری دفتر و کاغذ دارد که به عنوان مجوز نشانم می‌دهد و می‌گوید؛ «دختر کوچولوی ما 7 سال و نیمشه. سرطان داره. جزو خانواده‌های بی‌بضاعت است، چون پدرش پول نداشته؛ هزینه کنه. یک کلیه‌اش داره از کار می‌افته و حامی نداره. خانمم، داریم سعی می‌کنیم از خیریه براش کمک جمع کنیم.»وقتی از او می‌پرسم از کدام نهاد مجوز برای جمع‌آوری کمک دارید، یک فرم به من می‌دهد و می‌گوید؛ «از طرف بهزیستی هستیم و دفترمان کرج هست، اگر خواستید به این شماره که روی بروشور هست؛ تماس بگیرید.»81.در این گیر و دار هستند خیریه‌هایی که به کنار خیابان ایستادن و توی سایه پول جمع کردن بسنده نمی‌کنند و بین مردم در خیابان‌ها می‌چرخند.55افرادی هم با حضور در پارک ها و نانوایی‌ها و یا با مراجعه به درب منازل در قبال دریافت وجه برگه‌ای را با درج مقدار دریافتی تحویل مردم می‌دهند و آنها نیز به دلیل عدم پیگیری هیچگاه از مقصد نهایی این پولها مطلع نمی‌شوند.

بهزیستی چه می‌گوید؟

محمدحسن خیرخواه (مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مرکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور) در این رابطه به خبرنگار ایلنا می‌گوید؛ «هیچ یک از افرادی که در خیابان مبادرت به درخواست پول از مردم به اسم حمایت از بیماران یا خانواده‌های نیازمند می‌کنند از سازمان بهزیستی مجوز ندارند و اگر از ما مجوز داشته باشند، اجازه نمی‌دهیم؛ چنین کاری کنند.»وی با تاکید بر اینکه در صورتی که مردم به این افراد بربخورند، می‌توانند به ما اعلام کنند و ما با آنها سریعا برخورد می‌کنیم، اظهار می‌کند: «مردم می‌توانند با دفتر بهزیستی استان تهران و دفتر بازرسی سازمان بهزیستی تماس بگیرند و ما با آنها برخورد می‌کنیم.»خیرخواه در ادامه تصریح می‌کند: مردم باید هوشیار باشند و حتما از این افراد درخواست مجوز کنند، چرا که بسیاری از این افراد حتی از طرف موسسات خیریه نیستند و اعلام می‌کنند که مجوز دارند و بسیاری از اینها ممکن است؛ کلاهبردار باشند و اصلا مربوط به موسسه و نهادی نباشند.»وی در پایان در پاسخ به این پرسش که دقیقا چه نهادی متولی اعطای مجوز به موسسات خیریه است، می‌افزاید: «قانونا فقط سازمان بهزیستی باید مجوز دهد، اما وزارت کشور هم براساس مصوبه دولت برخی از این مجوزها را صادر می‌کند.»با وجود اینکه سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به برخورد با این خیریه‌های خیابانی هشدار می‌دهند، اما همچنان شاهد فعالیت افرادی در سطح شهر هستیم که با عنوان مددکار مبادرت به دریافت پول از مردم می‌کنند و بیشتر این افراد را نیز زنان تشکیل می‌دهند که در برخی موارد مشخص نیست که حتی از سوی نهاد یا موسسه خیریه مجوز داری باشند.

105105

کد خبر: 666583

وب گردی

وب گردی