آملی‌لاریجانی: تحمیل فرهنگ، ایدئولوژی و ارزش های غربی به جهان اسلام غیرقابل قبول است

رئیس قوه قضاییه خواستار تلاش و برنامه ریزی منسجم حوزه های علمیه و علمای دین در ایران و سایر کشورهای اسلامی در شناسایی و معرفی هر چه بیشتر معارف و اندیشه های بلند و عمیق دینی و سیره و اندیشه ائمه اطهار(ع) از جمله مبانی نظری و عملی حقوق بشر اسلامی به جهانیان شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) و تبریک ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(ع) با تاکید بر اینکه تحصیل معارف بلند اهل بیت(ع) نیازمند تلاش،کنکاش و بررسی فراوان است گفت: مقامات نورانی و معنوی اهل بیت (ع) دریچه ای است بسوی انسان شناسی و کسب معارف بلند معنوی.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) واسطه فیض الهی و نمونه ای بی بدیل از دستیابی انسان به مقام والای انسانی و معنوی هستند افزود: باید همواره در تلاش برای فهم مقامات نورانی و معنوی ائمه اطهار باشیم و از این طریق راهی و دریچه ای به سوی کسب معارف الهی باز کنیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به روایتی از امام باقر(ع) در خصوص مقام و مرتبت عظیم امام صادق(ع) اشاره کرد که فرمود: «هذا خیرالبریه» ائمه اطهار کلامشان عین واقع است و در آن سستی و غلو و خلاف واقع وجود ندارد. با این حساب تعبیر «خیر البریّه» برای امام صادق (ع)، از جانب امام معصوم، تعبیر بسیار عمیقی است. فضایل و مناقب و درجات معنوی اهل بیت بحدی بوده است که مورد تصدیق و اعتراف بزرگان اهل سنت هم واقع شده است.

وی در ادامه گفت: فهم و درک مقامات اهل بیت(ع) باید متناسب با جایگاه و شأن عظیم آنان و بر اساس نیازها و شرایط این زمان و مخاطبان امروز اندیشه های معنوی و الهی صورت گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به این روایت از امیرالمومنین علی(ع) و نقل دوباره آن از امام جعفر صادق(ع) که فرموده اند «سلونی قبل ان تفقدونی» به روایت دیگری از آن حضرت در خصوص مقام و جایگاه قرآن در هدایت و راهنمایی بشر و نیز مدارج کمال علوی اهل بیت و احاطه آنان بر عوالم وجود اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) می فرمایند که «وَ اللهِ إنِّی لاَعْلَمُ کِتَابَ اللهِ مِنْ اوَّلِهِ إلَی آخِرهِ کَأنَّهُ فِی کَفِّی فیه خبر السماء و خبر الارض و خبر ماکان و خبر ما هو کائن قال الله عزوجل فیه تبیان کل شیء» براساس این روایت قرآن به معنای حقیقی کلمه «تبیان کل شی» است و همه معارف در آن گنجانده و برای هدایت بشر نازل شده است؛ حال امام(ع) می فرمایند که این «تبیان کل شی» در دستان ما است که نشان می دهد انسان می تواند به مقامی دست یابد که باطنش با حقیقت قرآن متحد شود و به عوالم وجود محیط گردد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به گستردگی حوزه معارف و اندیشه های عظیم و عمیق ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: همه ما به عنوان پیروان ائمه اطهار(ع) باید در فهم و کشف این گنج های پنهان و عرضه مبانی نظری اسلام و ائمه و سیره عملی آنان به جهان امروز جد و جهد کنیم. هم روش استناط معارف حقه الهی از کلام اهل بیت و هم نفس معارف مستنبطه نیاز به تاملات بسیاری دارد که نوعی جهاد علمی فراگیر را می طلبد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به 14 مرداد روز حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و از آن به عنوان یکی از محورهای مهم و ضروری قابل بحث در معارف و اندیشه های ائمه (ع) و قابل عرضه به جهان امروز نام برد و تاکید کرد: اسلام در زمینه مباحث حقوق بشری، دارای منابع غنی و پر باری است که قابل عرضه در مقابل ادعاهای حقوق بشری غرب است.

رئیس قوه قضاییه تحمیل فرهنگ، ایدئولوژی و ارزش های غربی به جهان اسلام را غیر قابل قبول دانست و افزود: کشورهای اسلامی با وجود منابع غنی و مبانی عمیق نظری و عملی در خصوص حقوق بشر نباید و نمی توانند در مقابل رفتارهای غیر انسانی و ادعاهای غربی ها در زمینه حقوق بشر ساکت بنشینند.

آیت الله آملی لاریجانی حقوق بشر را ابزاری در دست غربی ها برای مواجهه با کشورهایی که در مسیر منویات غرب نیستند دانست و گفت: آنچه در یمن، فلسطین، سوریه، بحرین، عراق و سایر کشورها در جریان است همه از آثار و رشحات حقوق بشر غربی است.

رئیس دستگاه قضا در پایان بر ضرورت «مطرح کردن حقوق بشر اسلامی و پایش و رصد حقوق بشر دو گانه غربی ها در جهان» تاکید کرد و افزود: کشورهای اسلامی با همکاری یکدیگر باید مبانی نظری و عملی حقوق بشر اسلامی را تدوین و تبیین کنند و با حقوق بشر غربی مقایسه و ممیزات مهم معنوی و فلسفی آن را برجسته کنند و در کنار آن تبعیض های عظیم علیه انسانها و جامعه بشری، همچنین فشارها و جنایت های غرب علیه کشورهای اسلامی را برای جهانیان روشن سازند.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره پیش نویس آیین نامه اجرایی ماده 261 قانون آیین دادرسی کیفری ادامه یافت و موادی از آن به تصویب رسید.

۲۰۲۰

کد خبر: 666639

وب گردی

وب گردی