ارزیابی سفیر روسیه در ایران  از روابط فعلی تهران و مسکو

سفیر فدراسیون روسیه در ایران در پاسخ به ادعاهای حقوق بشری غرب به خصوص آمریکا گفت: در خصوص حقوق بشر ما باید از آمریکا انتقاد کنیم؛ کسی که خانه خود را از شیشه ساخته است، نباید به دیگران سنگ پرتاب کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، خیابان نوفل لوشاتو، ساختمان 39؛ یادآور واقعه ای تاریخی و حضور سران شوروی، آمریکا و بریتانیا در سال 1322 هجری شمسی است.
عکس تاریخی استالین، روزولت و چرچیل هم در لابی ساختمان سفارت روسیه به یاد آن روز، بر سینه دیوار قرار گرفته است و دبیر جدید سفارت آن را به ما نشان می دهد و می گوید، این عکس در جلوی همین ایوان گرفته شده است.
هدف از این حضور ، گفت و گو با «لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه درباره روابط دوجانبه، همکاری های هسته ای و همچنین موضوعات منطقه ای بود.
به اتاق مصاحبه راهنمایی شدیم، سفیر روسیه پیش از ما حاضر شده بود و با تسلط خوب به زبان فارسی به احوال پرسی پرداخت.
شروع سخن درباره روابط ایران و روسیه بود که وی آن را رو به گسترش خواند و گفت: رهبران دو کشور مسیر درست و مثبتی را برای پیشبرد همکاری های دوجانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بازرگانی و گردشگری پیش گرفته اند.
سفیر روسیه در تهران حجم مبادلات تجاری دو کشور را تا ماه می 2016 حدود 855 میلیون دلار دانست و افزود: وزارت های خارجه هر دو کشور و سرویس های کنسولی ما قراردادی را امضا کرده اند که در آنجا هم تسهیل صدور روادید برای تجار و دانشجویان هر دو کشور پیش بینی شده و الان مشکلاتشان خیلی کمتر شده است.
جاگاریان همچنین درباره موضوعات منطقه ای سخن گفت و وقتی به سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه و اظهارات سفیر این کشور رسید، گفت: این نظر دولت ترکیه است که دوست عزیزمان آقای هاکان تکین منعکس می کند. ما باز هم انتظار داریم. سیاست دارد تغییر پیدا می کند و بستگی به عوامل مختلف دارد. امروز این را اعلام می کند فردا شاید عوامل جدید به وجود آید. ما دیگر منتظر نتایج ملاقات روسای جمهوری دو کشور در سنت پترزبورگ هستیم.
برجام هم موضوعی نبود که سفیر یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 به آن نپردازد.
وی در این باره یک انتقاد از رسانه های ایران کرد که وقتی صحبت از اجرا نکردن تعهدات طرف مقابل می شود، نباید کل 1+5 را با هم ببینند بلکه باید مشخصا کشورهایی که به تعهد خود عمل نکرده اند را نام ببرند.
سفیر روسیه در تهران معتقد است: آنچه طرف ایرانی در خصوص برجام ناراضی است را ما می دانیم. چون بانک های بزرگ به ایران نمی آیند؛ احساسات ایرانی ها را به خوبی درک و حمایت می کنیم. آن طرف مقابل باید تعهدات خود را رعایت و اجرا کند که متاسفانه عملیاتی نشده است.
جاگاریان به نقش مهم روسیه در این مذاکرات هم اشاره کرده و می افزاید: ما از موضع ایران حمایت می کنیم و در تماس با آمریکایی ها می گوییم که شما باید مانند ایران تعهدات خود را رعایت کنید.
وی آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران را مغایر قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نمی داند و درباره بهانه های حقوق بشری طرف غربی به خصوص آمریکا می گوید: آزمایش های موشکی نقض برجام نبود چرا که قابلیت برای انتقال سلاح های هسته ای ندارد و ارتباطی هم به برجام ندارد. در قطعنامه 2231 اشاره ای نشده که این گونه آزمایشات ممنوع است.
سفیر روسیه می افزاید: ما می بینیم که غربی ها و آمریکایی نه فقط در آزمایش موشک ها که حقوق بشر و حمایت از تروریسم هم انتقاد می کنند؛ در خصوص حقوق بشر ما باید از آمریکا انتقاد کنیم. گوانتانامو، نقض حقوق بشر در زندان های عراق، افغانستان، کشتار مردم بیگناه. در خود آمریکا چه اتفاقی می افتد؟ پلیس امریکا، سیاه پوستان را می کشد، آیا این نقض حقوق بشر نیست؟
وی برای بیان مفهوم مدنظر خود درباره ادعاهای حقوق بشری آمریکا از یک ضرب المثل انگلیسی استفاده می کند که می گویند: اگر خانه شما از شیشه ساخته شده است، شما نباید به دیگران سنگ بیندازید.
بحث پایگاه های نظامی آمریکا و این ادعا که در مقابله با تهدیدات ایران است، دیگر موضوعی بود که جاگاریان به آن پرداخت و گفت: من می خواهم به آنهایی که این را ادعا می کنند یک نقشه جغرافیایی هدیه دهم. شاید آنها در دوران مدرسه در درس جغرافیا خیلی ضعیف بوده اند.

حجم مبادلات اقتصادی، فروش آب سنگین، تعاملات فرهنگی، تسهیلات برای صدور روادید، گردشگری، رژیم حقوقی خزر و دیدار سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفت و گو بود که مشروح آن را در زیر می خوانید:

به نظر می رسد در سال های اخیر روابط ایران و روسیه به سمت نزدیک تر شدن می رود؛ ارزیابی شما از این قضیه چیست و چه دلایلی باعث نزدیک شدن این روابط شده است؟
++ حدود پنج سال است در ایران، سفیر هستم و می توانم بگویم که در حال حاضر این رفت و آمدها بیشتر شده و قابل مقایسه با گذشته نیست.
چند دلیل وجود دارد. صرف نظر از این که مشکلات جدی بوده و این را هم قبول می کنیم؛ اما رهبران هر دو کشور توانسته اند یک سمت درست ومثبتی را برای پیشبرد همکاری های دو جانبه در ابعاد مختلف اعم از سیاسی، بازرگانی، فرهنگی و گردشگری پیش بگیرند و به نظر می رسد سفرهای رئیس جمهوری ایران جناب آقای روحانی به روسیه و بازدید ایشان از آسترا خان و سفر جناب آقای پوتین به تهران یک نقطه عطفی در روابط دو جانبه بوده است.
آنها در این سفرها به ساختارهای مختلف دولتی دستور دادند که کارها را فعال تر کنند و مشاهده می کنیم حجم تبادل کالا افزایش یافته و طبق ارقام از نمایندگی بازرگانی در پنج ماهه سال میلادی جاری از ژانویه تا می 2016 حجم تبادل کالا به 855 میلیون دلار رسیده است و این آمار از گمرک روسیه دریافت شده است. شاید خیلی زیاد نباشد اما در قیاس با سال گذشته رشد مشاهده می شود.
مهمتر از همه این است که تجار هر دو کشور برای رفت و آمدها تمایل دارند و بازدیدها خوب است که از برکت وزارت های خارجه هر دو کشور سرویس های کنسولی ما قراردادی را امضا کرده اند که در آنجا هم تسهیل صدور روادید برای تجار و دانشجویان هر دو کشور پیش بینی شده و الان مشکلاتشان خیلی کمتر شده است.
قبلا مجبور بودیم برای صدور روادید با مسکو و وزارت خارجه ایران هماهنگ کنیم الان دیگر دعوت نامه اتاق بازرگانی استان های مختلف هم کفایت می کند. من به عنوان سفیر می توانم مسئولیت را بر عهده بگیرم. برای ما از نمایندگی بازرگانی و اتاق های بازرگانی ایران نامه می آید و طبق این نامه ها روادید را صادر می کنیم. فکر می کنم در آینده همکاری ما فعالتر خواهد شد.
هیچ مشکل و سخت گیری در صدور روادید احساس نمی کنیم. شاید گلایه کنند؛ که همیشه کسانی هستند که گلایه می کنند و اما این گلایه ها را جدی نمی دانم.
در بعد گردشگری در پنج ماه سال گذشته 35هزار روادید توریستی صادر کردیم و الان بی اندازه بیشتر است و در اواخر که از مسکو برگشتم دیدم که تعداد گردشگران ایرانی خیلی زیاد شده است. خود مسکو پر از گردشگران ایرانی است و خیلی خوشحال هستم که می توانند از مسکو، سنتپترزبورگ و حتی از سوچی بازدید کنند.
از هفته پیش پرواز مستقیم بین تهران و شهر آستراخان راه افتاده است. این فرصت خوبی بود که استاندار آستراخان آقای ژیکلین از تهران، مازندران، چند بنادر استان و بندر نوشهر و منطقه آزاد بازدید کردند و ملاقات هایی در تهران داشتند.
آقای واعظی رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک هم صبح سه شنبه به آستراخان رفتند و جلسه ای با تجار ایرانی داشتند. قرار است یک سری ملاقات ها در مسکو با حضور وزرای مختلف روسیه نیز انجام شود که در این ملاقات تاریخ جلسه آینده کمیسیون مشترک هم مشخص خواهد شد.
ما هم قرار است جلسه ای بزرگ با شرکت نمایندگان تجار استان های مختلف ایران و استان های مختلف روسیه داشته باشیم. برنامه های خیلی زیادی پیش بینی کرده ایم که با دوستان ایرانی عملیاتی خواهیم کرد.

شنیده شده که روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان به زودی دیداری سه جانبه خواهند داشت؛ زمان این دیدار و اهداف آن چیست؟
++این دیدار در هشتم اوت 2016 مصادف با 18 مرداد در باکو برگزار می شود. محورهای اصلی این اجلاس هم چند موضوع است؛ امنیت، رژیم حقوقی دریای خزر، انرژی و حمل و نقل و احداث راه آهن بین رشت و آستارا در چارچوب شاه راه حمل و نقل شمال – جنوب از جمله این موضوعات است.
حاشیه این اجلاس نیز فرصت خوبی است که آقای پوتین و آقای روحانی یک بار دیگر ملاقات کنند و دستور کار ما خیلی وسیع است.
پیش از این نیز جناب آقای پوتین برای شرکت در جلسه سازمان همکاری کشورهای صادر کننده گاز به ایران سفر کرد و در حاشیه این جلسه با جناب آقای روحانی هم ملاقات کردند. به زودی هم امیدوارم در باکو ملاقات دیگری بین روسای جمهوری ایران و روسیه انجام شود.

به روابط خوب روسای جمهوری ایران و روسیه و سفرهای دوطرف اشاره کردید. در سفر پوتین ویژگی جالبی وجود داشت که از فرودگاه مستقیم به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران رفت. ارزیابی شما از این دیدار چگونه بود؟
++طبق برنامه، در وهله اول با مقام معظم رهبری ملاقات صورت گرفت و من افتخار حضور داشتم. دو طرف می خواستند نه تنها در خصوص روابط دو جانبه و بلکه هماهنگی دو کشور در خصوص سوریه بیشتر صحبت کنند که زمان اجازه نداد.
برخوردهای ما و ایران در خصوص بسیاری از مسایل جهانی و منطقه ای شباهت های زیادی دارد و سوریه در نوبه اول است. هماهنگی شما هم کمک کرد که دولت قانونی بشار اسد سر قدرت است. ما هم بر سر تروریسم در سوریه جنگ می کنیم و فعالیت خود را هماهنگ می کنیم که این خیلی مهم است.

آیا روسیه در راه آهن رشت - آستارا سرمایه گذاری می کند؟
++اینها باید در نوبت خود پیگیری شود. این پیشنهاد جدیدی است. با دوستان ایرانی یک پروژه دیگری داریم با عنوان برق رسانی راه آهن گرمسر – اینچه برون به طول 400 کیلومتر که 98 تونل دارد. در این خصوص مذاکره کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم. رئیس سازمان راه آهن روسیه هم در ماه می از ایران بازدید کرد.
پروژه دیگر احداث نیروگاه حرارتی در استان هرمزگان با مجموع 1400 مگاوات است. مذاکرات هر دو نهایی شده است و ما به ایران اعتبار می دهیم .
در حاشیه سفر جناب پوتین نیز دو قرارداد در حضور روسای جمهوری دو کشور امضا شد و منتظر عملیاتی شدن این دو هستیم.

یکی از موضوعات مهم بین ایران و روسیه و همسایگان شمالی، بحث رژیم حقوقی خزر است آیا فکر می کنید به این زودی ها به سرانجام مشخصی خواهد رسید؟
++ به عنوان دیپلمات باید خوش بین باشم و خوشبینم.باید تلاش کنیم که سال آینده میلادی یعنی در اجلاس سال 2017 قزاقستان، قرارداد رژیم حقوقی دریای خزر امضا شود.

مبارزه با تروریسم مساله مهم منطقه ای و شاید هم جهانی است. سازمان همکاری شانگهای نیز در موضوع امنیتی فعال است، روسیه هم نظر مساعدی برای عضویت ایران در شانگهای دارد. آیا فکر می کنید این کار عملیاتی خواهد شد؟ چه موانعی برای عضویت ایران در شانگهای وجود دارد؟
++روسیه طرفدار عضویت کامل ایران در شانگهای است و این را رسما اعلام می کنم. هیچ بهانه ای برای این کار بعد از لغو تحریم ها وجود ندارد. چندین بار این را به مقامات ایران در سطوح مختلف اعلام کردیم.
روسیه نمی تواند یکجانبه تصمیم بگیرد، باید هماهنگی کرد تا جواب مثبت از سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای دریافت کنیم. در حال حاضر برخی از کشورها مخالفت می کنند، نمی خواهم اسمی بیاورم و دوستان ایرانی به خوبی در جریان هستند.

اخیرا شاهد بودیم که جناب آقای لاوروف که از نظر من وزیر پر کار امور خارجه روسیه هستند، دیداری با آقای کری در خصوص موضوع سوریه داشتند ظاهرا قرار است دیدارها ادامه پیدا کند تا به نتایجی برسد. آیا فکر می کنید سرانجام مشخصی در خصوص مبارزه با تروریسم در سوریه وجود دارد و این که روسیه و آمریکا در یک ائتلاف خواهند گنجید یا خیر؟
++جناب آقای ظریف هم پرکار هستند. در پاسخ به شما باید بگویم که نمی توانم در باره ائتلاف صحبت کنم. چون آمریکایی ها ائتلاف خود را دارند. ما می توانیم درباره هماهنگی صحبت کنیم؛ چه در هوا چه در زمین. یکسری مذاکرات با آمریکا در مسکو و واشنگتن و در سایر نقاط داشتیم و ملاقات اخیر در لائوس برگزار شد.
ما این مذاکرات را مثبت ارزیابی می کنیم و می بینیم آمریکا هم تلاش می کند در مبارزه علیه تروریسم جدی باشد. بعد از برگزاری ملاقات ها بین کری، پوتین و لاوروف دستوری را دریافت کردم و در وزارت امور خارجه ملاقات داشتم و به دوستان در مورد نتایج اصلی مذاکرات اطلاع دادم. مذاکرات دو جانبه بین ایران و روسیه هم در آینده ادامه خواهد داشت.
ما در همکاری خود با دوستان ایرانی در خصوص سوریه و سایر مسایل از خود شفافیت نشان می دهیم.

آیا آمریکا هم پذیرفته که بشار اسد فعلا باشد؟
++آنها مثل این که اصرار نمی کنند بشار اسد باید الان برود ولی می گویند بشار کسی نیست که مردم را بسیج کند. ما به آنها نمی گوییم که بشار همیشه باید باشد و خود مردم سوریه باید انتخاب کنند که بشار اسد باشد یا کسی دیگر.
ما با دوستان ایرانی بر این عقیده ایم که باید در نتیجه انتخابات آزاد و دموکراتیک و شفاف مردم سوریه حق انتخاب رئیس جمهوری خود را داشته باشند. شاید بشار اسد و یا کسی دیگر باشد.ما نمی توانیم، ما سوری نیستیم، شما هم سوری نیستید ما نمی توانیم به مردم سوریه دیکته کنیم که فلان شخص را انتخاب کنند.

آیا در این مذاکرات در خصوص حمایت ترکیه از گروه های تروریستی در سوریه هم صحبتی شده و به نتیجه ای رسیده اند و آیا ترکیه آرام آرام خود را از این حمایت کنار خواهد کشید؟
++امیدواریم موضع ترکیه بعد از این کودتای نافرجام مثبت تر شود و منتظر تغییرات مثبتی در سیاست خارجی ترکیه بخصوص در خصوص سوریه هستیم. در نهم اوت در سنتپترزبورگ آقای اردوغان و پوتین دیدار می کنند و موضوع سوریه یکی از مسایلی است که در دستور کار مسایل دو جانبه قرار دارد.

اما سفیر ترکیه در نشست خبری اخیر تاکید کرد سیاست ما در قابل بشاراسد و رژیم سوریه تغییر نخواهد کرد و بشار هیچ جایی در آینده سیاسی سوریه نخواهد داشت و این را هم تاکید کرد که کودتای ترکیه هیچ تغییری در سیاست خارجی ترکیه نخواهد داشت. با این حال باز هم شما به این مساله امیدوارید؟
++این نظر دولت ترکیه است که دوست عزیزمان آقای هاکان تکین منعکس می کند. ما باز هم انتظار داریم. سیاست دارد تغییر پیدا می کند و بستگی به عوامل مختلف دارد. امروز این را اعلام می کند فردا شاید عوامل جدید به وجود آید. ما دیگر منتظر نتایج ملاقات روسای جمهوری دو کشور در سنتپترزبورگ هستیم.

در روابط دوجانبه یکی از موضوعاتی که مطرح شده بحث فروش آب سنگین ایران در حدود 40 تن به روسیه است. این قرارداد تا چه حد نهایی شده است؟
++همانطور که اطلاع دارم مسئولین روس اتم و سازمان انرژی اتمی ایران در سطح رئیس و معاون با هم در ارتباطند و دارند مذاکره می کنند نه فقط راجع به این موضوع که در مورد تولید ایزوتوپ های پایدار و انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده و هم در مورد نیروگاه بوشهر.
من خودم خیلی نمی خواهم بگویم که هفته ای یک بار ولی به طور منظم با مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران دیدار دارم. چون مسایل خیلی زیاد است و من باید هماهنگ کنم. رفت و آمدها بین مسئولان هم زیاد است. آقای کمالوندی ماه می به مسکو آمد و ما در مجموع راضی هستیم.

با این حال در ذهن مردم ایران این سوال وجود دارد که چرا روسیه در تحویل نیروگاه بوشهر اینقدر با تاخیر عمل کرده است؟
++بیش از 20سال است که در میز ایران کار می کنم و این موضوع را مطرح می کنم. مشکلات مختلفی وجود داشت. آلمان غربی شروع کرد و همگرایی تجهیزات شوروی و روسی با تجهیزات آلمانی کار آسانی نبود. بعد هم بعضا مشکلات فنی و مالی وجود داشت ولی متاسفانه دوستان ایرانی بیشتر در مورد گذشته فکر می کنند اما بیشتر در مورد آینده باید صحبت کرد.

یکی از مشکلات بعد از برجام که حل نشده بحث معاملات بانکی است. روسیه چقدر در این زمینه کمک کرده است؛ ضمن این که قرار بود مبادلات ایران و روسیه با پول خودشان انجام شود؟ آیا در این زمینه هم به نتیجه رسیده اید یا خیر؟
++آنچه مربوط به استفاده از پول روسیه و ایران است باید گفت که در این زمینه کار می کنیم. در بانک های کوچک عملیاتی شده و کار می کنند؛ چه بانک های ایرانی و چه بانک های روسی. اما هنوز به حجمی که می خواهیم نرسیده و امید است در آینده برسیم.
آنچه در خصوص برجام طرف ایرانی ناراضی است را ما می دانیم. چون بانک های بزرگ به ایران نمی آیند؛ احساسات ایرانی ها را به خوبی درک و حمایت می کنیم. آن طرف مقابل باید تعهدات خود را رعایت و اجرا کند. متاسفانه این عملیاتی نشده است.
ما می بینیم اروپایی ها خیلی تلاش می کنند با ایران همکاری کنند. هیات های مختلفی از تجار اروپایی به اینجا می آیند. دلشان خیلی می خواهد با ایران همکاری کنند اما امکانشان خیلی محدود است. آمریکایی ها می گویند مقصر ایران است و ما مقصر نیستیم. چرا؟ چون سیستم بانکی ایران و اقتصاد ایران شفاف نیست و ما داریم به اروپایی ها توضیح می دهیم که دو مانع وجود دارد. مانع اول شما نباید با کسانی که در فهرست سیاه هستند همکاری کنید و مانع دوم این که شما نمی توانید از ساختار مالی آمریکا استفاده کنید.
دلیل دوم سخت ترین مانع است که نمی شود از سیستم مالی آمریکا استفاده کرد. چون بانک های بزرگ اروپایی می ترسند؛ می ترسند جریمه شوند. ما از موضع ایران حمایت می کنیم و در تماس با آمریکایی ها می گوییم که شما باید مانند ایران تعهدات خود را رعایت کنید.
آنچه برای ما خیلی مهم است وقتی می شنویم ایرانی ها در خصوص برجام انتقاد می کنند و می گویند 1+5 تعهدات خود را اجرا نمی کنند. اما ببخشید شما از کشورهای غربی انتقاد می کنید یا از روسیه؟ خواهش می کنم این را اشاره کنید. ما ناراحت هستیم وقتی می گویید 1+5. بگویید بعضی از کشورهای 5+1 و به طور دقیق بگوید کدام کشورها.
روسیه نقش کلیدی داشته است و مسئولان عالی رتبه ایران چندین بار علنی از نقش روسیه در این زمینه حمایت کرده اند. بخصوص سرگئی ریابکوف شخصا خیلی زحمت کشیدند. رفت و آمدها و ملاقات های مکرر.

گزارش آقای بان کی مون درباره برجام را شنیدید؛ می خواهم نظرتان را بدانم. آیا ایران نقض برجام داشته است؟
++شما اطلاع دارید که نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل از این گزارش به شدت انتقاد کرد. در این زمینه نماینده ما و آقای خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل به طور نزدیک همکاری می کنند. ما نگرانی های طرف ایرانی را قبول می کنیم. می فهمیم و درک می کنیم.
آزمایش های موشکی نقض برجام نبود و قابلیت برای انتقال سلاح های هسته ای ندارد و ارتباطی هم به برجام ندارد. در قطعنامه 2231 اشاره ای نشده که این گونه آزمایشات ممنوع است.
ما می بینیم که غربی ها و آمریکایی نه فقط در آزمایش موشک ها که حقوق بشر و حمایت از تروریسم هم انتقاد می کنند؛ در خصوص حقوق بشر ما باید از آمریکا انتقاد کنیم. گوانتانامو، نقض حقوق بشر در زندان های عراق، افغانستان، کشتار مردم بیگناه. در خود آمریکا چه اتفاقی می افتد؟ پلیس سیاه پوستان را می کشد. این نقض حقوق بشر نیست؟ انگلیسی ها یک ضرب المثل دارند که اگر خانه شما از شیشه ساخته شده است، شما نباید به دیگران سنگ بیندازید.

همایش تجاری ایران و روسیه با موضوع گسترش همکاری های اقتصادی با مناطق فدرال جنوبی و شمال قفقاز روز سه شنبه در مرکز استان آستراخان با حضور هیات ایرانی به سرپرستی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد، دستاوردهای این همایش در تحکیم روابط دو کشور چقدر می تواند اثرگذار باشد؟
++این رفت و آمدها بسیار زیاد است. مکاتبه خیلی زیاد است. بین مسئولان بانک های مرکزی هر دو کشور. بین مسئولان وزارتخانه های مختلف. بین مسئولان استان های مختلف. من در این اواخر از استان چلیا بینکس بازدید کردم، مردم آنجا تماس های مستقیم با استان زنجان دارند. قبل از نوروز، استاندار چلیا بینکس از زنجان بازدید کردند.
من با استفاده از این فرصت می خواهم از آقای انصاری استاندار زنجان برای سفر به استان چلیا بینکس دعوت کنم. آنها هم منتظر آقای انصاری هستند و این را از طریق وزارت خارجه منتقل کردیم.
استان های زیادی از روسیه می خواهند با استان هایی از ایران ارتباط های مستقیم داشته باشند. مانند داغستان، ولگوگراد، تاتارستان، باشکرستان، اسمولنسک، آریو و ....
اما باید گفت پیشاهنگ این نوع همکاری استان آستراخان است. استاندار آقای ژیکلین خیلی فعال است. چندین بار از ایران بازدید کردند. ارتباط مستقیم با استان گیلان و مازندران دارند. به زودی استاندار گیلان آقای نجفی از آستراخان بازدید خواهد کرد؛ برای شرکت در مراسم افتتاح مجسمه عمر خیام که با زحمت های آقای تیزهوش رئیس اتاق بازرگانی گیلان احداث شده و در فصل پاییز در آسترخان سرای بازرگانی ایرانیان افتتاح خواهد شد.
امیدوارم در سفر آقای واعظی به مسکو و ملاقات با وزیر نیروی روسیه، تاریخی برای برگزاری جلسه عادی کمیسیون مشترک که در ایران برگزار می شود، مشخص کنند.

هم اینک سطح مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در چه حدودی است و تا چه میزان افزایش خواهد یافت؟ محوری ترین برنامه های تجاری دو طرف در چه حوزه هایی است؟
++امیدوارم از ارقامی که سال گذشته داشتیم بالاتر برود. سال گذشته 1.7 میلیارد دلار بود و تا الان به 855 میلیون دلار رسیدیم؛ امیدوارم به دو میلیارد دلار برسد و البته این رقم چیزی نیست برای دو کشوری که از قابلیت خیلی وسیع و پهناوری برخوردارند.
تجار هر دو کشور باید فعالتر شوند. آنچه مربوط به مسئولان سیاسی، دولتی و وزرات خارجه دو کشور باشد ما شرایط لازم را فراهم کرده ایم. خود تجار باید حرفشان را بزنند.
محوری ترین موضوع انرژی، حمل و نقل و صادرات کالا است. خیلی دلم می خواهد که صادرات میوه جات و سبزیجات ایران به روسیه افزایش یابد و یک موضوع مانع کار است و آن بسته بندی است.
آقای ژیکلین استاندار آستراخان پیشنهاد کردند که تجار این استان می توانند کارخانه بسته بندی در آنجا احداث کنند. ترکها در این کار خیلی فعالند و نیازهای فروشگاه های زنجیره ای روسیه را خوب می دانند؛ یک فاصله ای بود؛ فرصت نداشتند و این فاصله طلایی برای تجار ایرانی بود اما... موضوع بسته بندی مهم است و باید استفاده کرد.

جلسه هایی با اتاق بازرگانی ایران در خصوص این موضوع ها داشتید؟
بله. چندین بار آقای ژیکلین و بعضی مسئولان دیگر داشته اند. تلاش کرده اند، طرف ایرانی هم تلاش کرده است. مثلا وزارت جهاد کشاورزی ایران هم تلاش کرده اند اما من نمی فهمم دلیل عدم موفقیت در چیست.

وزیر امور خارجه روسیه در تازه ترین واکنش برای برکناری بشار اسد به عنوان پیش شرط آغاز همکاری های مستقیم ضد تروریستی مسکو و واشنگتن مخالفت کرده و گفته پس از وقایع لیبی و عراق، پافشاری برای تغییر حکومت سوریه کوته بینی است. موضع فعلی دولت روسیه در این راستا چیست؟
موضع ما هیچ تغییری نکرده است و هیچ پیش شرطی نباید وجود داشته باشد. ما به غربی ها می گوییم که شما مرتکب اشتباهات خیلی زیادی شده اید؛ در لیبی، قذافی که از بین رفت وضع بهتر شد؟ چرا شما همین اشتباهات را تکرار می کنید؟ چرا از اشتباهات خودتان نتیجه گیری نمی کنید اگر نخواهم بگویم که از اشتباهات شوروی سابق در افغانستان درس نیاموخته اند؟

واشنگتن پست در سرمقاله روز دوشنبه گذشته خودش نوشت ولادیمیر پوتین با این پیش فرض که انتخاب شدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا چه ثروت بادآورده ژئوپولیتیکی را نصیب روسیه خواهد کرد؛ بعید نیست تلاش کند به هر نحو ممکن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله کند. این را تایید می فرمایید؟
++نخیر. این را تکذیب می کنم. روسیه در پروسه انتخابات کشورهای خارجی هرگز مداخله نکرده، نمی کند و نخواهد کرد. هر کسی که انتخاب شود، خانم کلینتون یا ترامپ. تلاش خواهیم کرد که با رئیس جمهوری آینده آمریکا روابط خوبی داشته باشیم اما مردم آمریکا، خود انتخاب می کنند. آمریکایی ها دوست دارند مداخله کنند؛ این را علنی می گویم که ما این کار را نمی کنیم.

آمریکا با هدف مبارزه با تروریسم نیروهای خود را به منطقه آورده است. حتی در آسیای مرکزی، افغانستان و عراق. پایگاه های نظامی هم دایر کرده و عملا شاهدیم که نه تنها تروریسم کم نشد که گسترش هم پیدا کرد. هدف اصلی گسترش پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه چیست؟
++هدف اصلی تحکیم نفوذ خود و برقراری رژیم هایی که زیر سلطه آمریکا خواهد بود.

آیا تهدیدی را متوجه ایران و روسیه نخواهد کرد؟
++ما دوست نداریم پایگاه های نظامی خارجی مانند آمریکا در نزدیکی روسیه وجود داشته باشد. آیا آمریکا دوست دارد روسیه یک پایگاه نظامی در اطراف مرزهای آن کشور داشته باشد؟ اصلا نه. ما هم این را نمی پذیریم. آنها سیستم های ضد موشکی در لهستان و رومانی ایجاد کرده اند و می گویند که این تهدید از ایران است. ببینید لهستان کجاست، رومانی کجاست و ایران کجاست؟ من می خواهم به آنهایی که این را ادعا می کنند یک نقشه جغرافیایی هدیه دهم. شاید آنها در دوران مدرسه در درس جغرافیا خیلی ضعیف بوده اند.

اجازه دهید در خصوص تبادلات فرهنگی بین ایران و روسیه هم نظرتان را بدانیم. روسیه داستان سرایان قوی در عرصه رمان و همچنین مورخان خوبی دارد. چقدر در زمینه تبادلات فرهنگی و افزایش آن سرمایه گذاری شده است؟
++این بعد همکاری ما نیازمند فعالتر شدن است. در اوایل ماه می در تهران نمایشگاه بزرگ کتاب برگزار شد که روسیه مهمان ویژه بود و سال گذشته در روسیه ایران میزبان و جناب آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از آن بازدید کردند.
امسال نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور همکاری های بین المللی فرهنگی بازدید و سخنرانی کردند و در پایان برخی از کتاب ها را به کرسی های زبان روسی دانشگاه های ایران منتقل کردیم اما قبول دارم که باید در این زمینه بیشتر کار کنیم.
متاسفانه هنوز موفق نشده ایم مرکز فرهنگی خود را دایر کنیم. باز هم تلاش می کنیم این طرح را اجرا کنیم. ایرانی ها فعالتر هستند چون در مسکو مرکز فرهنگی دارند؛ امیدواریم با تلاش های مشترک بتوانیم این بعد همکاری را فعالتر کنیم. مشکل بیشتر فنی و تا اندازه ای مالی است.

202

کد خبر: 666661

وب گردی

وب گردی