شرط اسرائیل برای اعزام سفیر به ترکیه

اسرائیل اعلام کرد که تا زمان تصویب موافقت نامه تل آویو- آنکارا درباره عادی‌سازی روابط در مجلس ترکیه و لغو دادخواست‌های نظامی علیه نظامیان اسرائیلی ، سفیر خود را به آنکارا اعزام نمی کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه العالم، پایگاه خبری فلسطین‌الیوم گزارش کرد: «رادیو اسرائیل اعلام کرد تعیین سفیر جدید اسرائیل در ترکیه تا زمان تصویب قانونی در پارلمان این کشور درباره لغو همه دادخواست‌های قضایی علیه سربازان و افسران ارتش اسرائیل درباره موضوع کشتی ناوی مرمره، به تعویق افتاده است.»

به گزارش آنا، طبق این گزارش، قرار بود فردا (چهارشنبه) کمیته عزل و نصب‌های وزارت امور خارجه اسرائیل برای تعیین سفیر جدید این رژیم در ترکیه نشستی برگزار کند که به تعویق افتاده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز شنبه در دیدار با جمعی از خبرنگاران سیاسی در قدس اشغالی پیش‌بینی کرد که پارلمان ترکیه به‌زودی به توافق آشتی با اسرائیل رأی خواهد داد و این توافقنامه نیز بر لغو دادخواست قضایی علیه افسران و سربازان ارتش این رژیم که در قضیه حمله به کشتی ناوی مرمره دست داشتند، تاکید دارد.

ترکیه و اسرائیل به‌تازگی توافقنامه آشتی را امضا کردند و به شش سال قطع روابط دیپلماتیک که به‌دنبال حمله کماندوهای صهیونیستی به کشتی امدادرسانی ترکیه در آب‌های غزه به‌وجود آمد، پایان دادند.

این توافقنامه شامل هشت بند است که از جمله آن بازگشت سفیر اسرائیل به آنکارا پس از گذشت شش سال است. این موضوع اجرای بسیاری از ماموریت‌ها به‌ویژه بخش مربوط به کشورهای عربی و اسلامی که ترکیه را دروازه مهم خود می‌دانند، تسهیل می‌کند.

به موجب این توافقنامه، اسرائیل برای رفع محاصره غزه متعهد نشده است اما به ترکیه این فرصت داده شده تا کالاهای خود را از مسیر بندر اشدود اسرائیل به نوار غزه انتقال دهد.

303300

کد خبر: 666799

وب گردی

وب گردی