پیش‌نمایش «فیفا 17»؛ در مسیر یک افسانه

مطمئنا بازی‌های ورزشی به‌ویژه فوتبال طرفداران زیادی دارند؛ و یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن وقت با دوستان بازی فوتبال است. بخش ورزشی الکترونیک آرتز اغلب توانسته رضایت طرفداران را با عناوین متنوع خود جلب کند، و «فیفا» همیشه پیشتاز این بازی‌ها بوده. اما امسال رقابت بسیار شدیدتر شده. در حالی‌که «فیفا 16» در برابر رقیب دیرینه خود «PES» سر خم کرد، امسال «فیفا 17» با قدرتی به‌مراتب بیشتر در صحنه حاضر شده.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارنت، اولین نکته‌ای که توجه همه را به خود جلب کرد انتقال «فیفا17» به موتور فراست‌بایت بود. فراست‌بایت همان موتوری‌ست که بازی‌های «بتلفیلد 4»، «بتلفیلد: هاردلاین» و «بتفلید1» با آن ساخته شدند. نتیجهٔ این تغییر، گرافیک بهتر، نورپردازی بهتر-به‌ویژه در شب-و چهره‌های واقعی‌تر و زنده‌تر خواهد بود؛ خیلی از اشکالاتی که به «فیفا» گرفته می‌شد این بود که چهره بازیکنان مرده به‌نظر می‌رسد که اکنون این مشکل حل شده. تولیدکننده ارشد گیم‌پلی، آرون هاردی، توضیح داد: «ما دو سال گذشته مشغول کار برای انتقال فیفا به موتور فراست‌بایت بودیم».

بعد از کنفرانس خبری الکترونیک آرتز در E3 امسال تمام حرف‌ها پیرامون حالت داستانی جدید «فیفا17» به نامسفر (Journey) بود. بخش جدیدی که با حالت قبلی «حرفه» (Career) تفاوت زیادی دارد و قرار نیست جای «حرفه» را بگیرد. تصور این‌که برای بازی‌ای مثل فوتبال بخش داستانی ساخت کمی دشوار است اما ظاهرا طبق اظهارات افرادی که بازی را در E3 امتحان کردند و توضیحات سازنده آن الکترونیک آترز توانسته به‌خوبی از پس این کار برآید.

با الکس هانتر آشنا شوید. بازیکن جوان و آینده داری که رویای تبدیل شدن به یک فوتبالیست بزرگ را در سر دارد و شما باید به او کمک کنید. بعد از یک بازی اولیه، پیشنهادهایی از تیم‌های مختلف دریافت خواهید کرد. کیفیت این تیم‌ها بسته به کیفیت بازی شما در آن مسابقه سرنوشت‌ساز است. مثلا اگر تمایل دارید به منچستر یونایتد یا رئال مادرید بروید باید بهترین بازی خود را به نمایش بگذارید، در غیر این صورت باید به کریستال پالاس یا جنوا رضایت دهید.

بعد از انتخاب تیم نوبت به انتخاب پست می‌رسد. متاسفانه فقط پست‌های تهاجمی-مهاجم، و هافبک نفوذی-در نظر گرفته شده‌اند؛ شاید سازندگان به این فکر بودند که زندگی حرفه‌ای یک مدافع نمی‌تواند داستان جذابی برای این بخش داشته باشد، یا شاید تصور کردند بازی کردن به‌عنوان یک مدافع دشوار است!

وقتی بلاخره قرارداد را امضا کردید تمرینات شروع می‌شود. حضور مربیان واقعی لیگ برتر مانند ژوزه مورینیو، یورگن کلوپ، و پپ گواردیولا بدین معنی‌ست که باید تلاش‌تان را بیشتر کنید و انتظار برخوردهای واقعی و دینامیک با آن‌ها داشته باشید که از نکات جالب این بخش است. با تمرین توانایی‌های الکس بهبود می‌یابد و اگر خیلی خوب در تمرینات کار کنید و در رتبه‌بندی بهتر از بازیکنان دیگر قرار گیرید شاید مورینیو تصمیم بگیرد بازی بعدی شما را با ترکیب اصلی به زمین بفرستد یا اینکه از میانه بازی به میدان بروید. در هر صورت، چند هدف برای شما تعیین خواهد شد که باید سعی کنید به آن‌ها دست یابید. مثلا تعداد خاصی پاس، یا گرفتن و حفظ توپ یا به‌ثمر رساندن گل پیروزی‌بخش تیم.

عملکرد و تصمیمات شما در سیر داستانی بازی تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. داستان بازی از پیش تعریف نشده و شما خود داستان خود را می‌سازید. برای مثال اگر بی‌خودی از بازی اخراج شوید روز بعد باید برای مربی توضیح دهید چرا این اتفاق افتاد یا نحوه پاسخ شما به خبرنگاران در نشست‌های خبری قبل و بعد از بازی در محبوبیت‌تان در شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود. میان‌پرده‌های بازی فقط برای پیش بردن داستان یا صرفا جداب‌تر کردن آن نیستند، بلکه این میان‌پرده‌ها داستان را تغییر خواهند داد و مبتنی بر تصمیمات شما خواهند بود. برای مثال اگر عملکرد مطلوبی نداشته باشید ممکن است به تیمی دیگر قرض داده شوید یا اگر تیم بازیکنی جدید در پست شما بخرد می‌توانید انگیزه بگیرید، ناامید شوید، یا عصبانی. پس دقت کنید که هر انتخاب در زندگی حرفه‌ای شما تاثیر خواهد داشت و هوشمندانه تصمیم بگیرید.

یکی دیگر از مشکلات فیفا که خیلی هم باعث دردسر بود شیوه کنترل توپ بازیکنان بود. در نسخه جدید به‌نظر می‌رسد این اشکال تا حد زیادی رفع شده باشد.

موتور جدید فیفا17 اجازه داده تا بازیکنان واقعی‌تر عمل کنند و مثلا هنگام دریافت توپ بسیار بهتر از گذشته کار کنند و رویکردی فیزیکی در حفظ و دریافت توپ داشته باشند. هنگام ارسال کرنر یا پرتاب اوت یا پاس‌های بلند دروازه‌بان می‌توانید با دیگر بازیکنان بجنگید تا در موقعیت بهتری قرار گیرید، آن‌ها را کنار بزنید یا بدن خود را سپر کنید تا توپ به شما برسد. به‌علاوه، برای دریافت پاس‌های دروازه‌بان نیازی به دادن پاس با سر نیست. با سیستم جدید کنترل می‌توانید بدن خود را سپر کرده و توپ را خود در اختیار بگیرید و حمله کنید.

در نسخه‌های گذشته فقط در حالت ایستاده می‌توانستید توپ را مال خود کنید یا از آن در برابر حریف محافظت کنید، اما در «فیفا17» می‌توانید این کار را حین حرکت یا گردش و دریبل زدن نیز انجام دهید. البته آگاه باشید که بازیکنان حریف نیز می‌توانند این کار را انجام دهند و گرفتن توپ از آن‌ها یک چالش واقعی خواهد بود. به‌خصوص که هوش مصنوعی بازی هم پیشرفت چشمگیری داشته.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بازیکنان‌تان هنگام حمله یا دفاع کارهای احمقانه انجام دهند، مثلا از فضاهای خالی استفاده نمی‌کنند یا مستقیم به سمت محوطه جریمه می‌دوند یا برای دریافت پاس‌های توی عمق حرکت نمی‌کنند، دیگر نگران نباشید، هوش مصنوعی فیفا17 با محاسبه فضای زمین و حالت حمله یا دفاع، بازیکنان را بهتر کنترل می‌کند آنان را به فضاهای خالی و قابل استفاده می‌برد مثلا اگر هنگام حمله مهاجم آزاد شما بتواند به کناره برود و به جای حمله مستقیم به دروازه، توپ را به محوطه ارسال کند، این کار را خواهد کرد. ارسال پاس با بیرون پا یا کنترل جهت توپ هنگام ارسال پاس در عمق به شما اجازه می‌دهد مدافعان را راحت‌تر از پیش‌رو بردارید یا آن‌ها را دور بزنید؛ گرچه حمله کردن راحت‌تر شده اما دفاع نیز دشوارتر شده و هوش مصنوعی هم از تمام مزایایی که شما دارید بهره خواهد برد.

برای دفاع کردن حالا می‌توانید از پشت تکل بزنید بدون اینکه خطا شود، البته باید زمان‌بندی کارتان دقیق باشد. و برای تکل‌ها انیمیشن‌های زیادی درنظر گرفته شده و شیوه‌های گوناگونی دارد که این کار نبرد را در میانه میدان جذاب‌تر خواهد کرد.

در مورد ضربات کاشته و کرنر نیز «فیفا17» حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای مثال می‌توانید سرعت حرکت‌تان به سمت توپ را تعیین کنید، یا شیوه دویدن برای ضربه زدن به توپ. شدت ضربه یا تغییر جهت در آخرین لحظه نیز کاملا در اختیار شما خواهد بود. با این حساب، پنالتی، کرنر، و ضربات ایستگاهی بسیار دشوارتر خواهند بود زیرا باید دکمه‌های بسیاری پشت‌سر هم فشار دهید. پس قبل از اینکه ضربه را مستقیم به سمت دروازه شلیک کنید خوب تمرین کنید.

به‌نظر می‌رسد تمام این ویژگی‌ها «فیفا17» را برای بازیکنان غیر حرفه‌ای دشوارتر کند، اضافه شدن امکانات و جزئیات جدید و واقعی‌تر شدن گیم‌پلی ممکن است بدین معنی باشد که فقط خوره‌های فوتبال بتوانند از پس آن برآیند. اما در هر صورت «فیفا» همیشه بازی‌ای برای همه بوده و بعید است که EA بخواهد میدان را این‌گونه برای «PES» خالی کند اما باید تا هفتم مهر و عرضه بازی منتظر ماند تا دید نتیجه چه می‌شود.

20101

کد خبر: 666815

وب گردی

وب گردی