افسردگی ،  ریسک ابتلا به انواع  بیماری های را  افزایش می دهد

یک متخصص علوم رفتاری معتقد است :شواهد قوى وجود دارد که وجود افسردگى ریسک بیمارى قلبى را در افراد افزایش می‌دهد. آنالیزهاى آماری ثابت کردند که وجود افسردگى شدید در افراد ۴برابر آنها را در مقابل انفارکتوس قلبى در یک دوره ١٣-١٢ ساله آسیب‌پذیرتر می‌کند.

زهره حاجیان : دکتر مجید ابهری با اشاره به اینکه حتى در افرادى که افسردگى خفیف دارند، احتمال ابتلا به بیمارى قلبى دو برابر بیشتر است می گوید: سؤال اینجاست که آیا درمان افسردگى احتمال ابتلا به بیمارى قلبى را کاهش مى دهد یا خیر؟ سؤالى که تحقیقات آینده جواب آن را خواهد داد.


ارتباط افسردگى و اضطراب
این آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری می گوید: تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که افسردگى اغلب با اختلالات اضطرابى مثل (ترس، وسواس، ترس از اجتماع یا …) همراه است اما هنوز مشخص نیست که آیا افرادى که علائم این دو اختلال را دارند به دو بیمارى مجزا مبتلا هستند و یا اینکه یک بیمارى واحد است که علائم هر دو اختلال را با هم دارد مطالعات نشان داده است که ٢٠ تا ٩٠ درصد مبتلایان به هراس، دوره‌هاى اختلال افسردگى عمده ای را گذرانده اند.
ابهری می گوید: لرزش، طپش قلب، خشکى دهان، ناراحتى معده و روده و ...از علائم این اختلال است و براى درمان آنها از داروهاى ضداضطراب و افسردگى استفاده می‌شود و روان‌درمانى و هیپنوتراپی ( هیپنوتیزم درمانی ) بسیار مؤثر است.

رابطه افسردگى و دیابت
به اعتقاد این متخصص علوم رفتاری افسردگى در طول زندگى هر شخص را می‌تواند هدف قرار دهد. ولى وقتى شخص دچار دیابت است مشکل بسیار حادتر است.
او می گوید: درمان بیمارى افسردگى در بیماران دیابتیک به‌طور قابل توجهى به بهبود کیفیت زندگى و همچنین کنترل دیابت کمک می‌کند. از طرفى مطالعات زیادى در کالیفرنیا و واشنگتن نشان داده که وجود دیابت احتمال افسردگى در شخص را دو برابر می‌کند.
او ادامه می دهد: علت زمینه‌اى که بین دیابت و افسردگى وجود دارد هنوز ناشناخته است. افرادى که دچار دیابت هستند و همزمان اختلالات افسردگى دارند به‌طور قابل توجهى عوارض دیابت در آنها بیشتر است.


ارتباط بین افسردگى و چاقى
به‌طور کلى تحقیقات نشان داده است که در بعضى از افراد افسرده افزایش وزن مشاهده می‌شود.
ابهری با بیان این مطلب می گوید: در این افراد کاهش وزن به‌طور قابل ملاحظه‌اى به اعتماد به نفس آنان و همچنین کیفیت بهتر زندگى و بهبودى آنان از افسردگى کمک می‌کند.


رابطه افسردگى و تیرویید
افسردگى در طیف وسیعى از بیماری ها می‌تواند اولین نشانه بیمارى هایی مانند کم‌کارى غده تیرویید باشد بنابراین پزشک باید در ابتداى درمان علاوه بر معاینه کامل جسمى و آزمایشات معمول عملیات تشخیص مربوط به کارکرد تیرویید و همچنین غده فوق کلیوى را انجام دهد.

105105

کد خبر: 666917

وب گردی

وب گردی