۸ عنوان کتاب از مولفان ایرانی به زبان آذری ترجمه و چاپ شد

هشت عنوان کتاب دینی، ادبی و فرهنگی در سه ماهه نخست امسال به همت رایزنی فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان، از زبان فارسی به زبان آذری ترجمه و چاپ شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان، با اعلام این مطلب گفت: این کتاب‌ها با موضوعات مختلف با هماهنگی و همکاری نهادهای دینی، علمی و فرهنگی جمهوری آذربایجان، ترجمه، چاپ و منتشر شده‌اند.

وی افزود: دو کتاب از آیت‌الله جعفر سبحانی با عناوین «جدال احسن» و «پلورالیسم دینی» با همکاری کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان ترجمه و چاپ شد. همچنین سومین شماره نشریه «مسائل زبان و ادبیان فارسی» به تازگی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران با دانشگاه دولتی باکو و نیز کتاب «پیام‌آور رحمت» نوشته سیدعلی میرشریفی، با همکاری سازمان سمت و دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان و با نظارت رایزنی فرهنگی ایران، چاپ و منتشر شده‌اند.

ابراهیمی‌نائید افزود: در نتیجه همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران و اتحادیه نویسندگان آذربایجان، اولین شماره مجله «ادبیات جهان» این اتحادیه نیز به آثار ۳۰ شاعر و نویسنده معاصر ایران اختصاص یافت.

رایزن فرهنگی کشورمان در آذربایجان ادامه داد: ترجمه کتاب «رحمت نبوی، خشونت جاهلی» به زبان آذری نیز به تازگی انجام و با اخذ مجوزهای لازم، نسبت به چاپ آن اقدام شده است.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران در آذربایجان، در چارچوب فعالیت‌های فرهنگی و همکاری در این عرصه با محافل فرهنگی جمهوری آذربایجان در زمینه تألیف و چاپ دو کتاب از جمله مجموعه اشعار و داستان‌ها به عنوان «گنجینه پنهان» و رمان داستانی «شهر نور» اقدام کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در آذربایجان درباره فعالیت‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در راستای تحکیم و تقویت روابط فرهنگی و علمی ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت: در این راستا، دوره تکمیلی آموزش زبان فارسی در قالب دوره دانش‌افزایی و ایران‌شناسی ویژه اساتید زبان فارسی دانشگاهظهای جمهوری آذربایجان و بیش از ۲۵ تن از دانشجویان برتر پنجمین دوره المپیاد زبان و ادبیات فارسی که از سوی رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد، با همکاری دانشگاه تبریز در این دانشگاه و بنیاد سعدی در تهران برگزار خواهد شد.

ابراهیمی‌نائید همچنین گفت: با توجه به این که تبریز از سوی سازمان آیسسکو، شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ میلادی شناخته شده است، در این ارتباط اتاق تبریز با همکاری شهرداری تبریز به زودی در موزه نظامی باکو، گشایش خواهد یافت.

وی در ادامه سخنانش از اجرای برنامه‌های ویژه‌ای از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در دهه کرامت در جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: در دهه کرامت، در سه شهر جمهوری آذربایجان (باکو، سومقائیت و لنکران) جشنواره رضوی با حضور خادمین آستان قدس رضوی از مشهد، برگزار خواهد شد.

رایزن فرهنگی ایران برگزاری همایش‌هایی به مناسبت یکصدودهمین سالگرد تولد استاد محمدحسین شهریار، شاعر شهیر ایران و نیز همایش هزارویکصدمین سالگرد خاقانی‌شیروانی با همکاری انستیتوهای شرق‌شناسی و ادبیات فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان و انجمن‌های شعر و ادبیات این کشور را از جمله برنامه‌های این نهاد فرهنگی کشورمان در آینده نزدیک عنوان کرد.

ابراهیمی‌نائید در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: به زودی هفته‌های فرهنگی تبریز در شهر گنجه جمهوری آذربایجان و هفته فرهنگی گنجه در تبریز با همکاری استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری این دو شهر برگزار خواهد شد.

508502

کد خبر: 667007

وب گردی

وب گردی