صعود پلنگ برفی  نیشابور به  قله خانتانگری قرقیزستان

برای نخستین بار علی رضا نوروزی کوهنورد ایرانی معروف به پلنگ برفی نیشابور قله 7010 متری خانتانگری در کشور قرقیزستان رافتح کرد.

مدیر شرکت نمایشگاه های دایمی وبین المللی خیام نیشابور در گفت و گو با ایسکانیوز اظهار کرد: کوه خانتانگری گوشه جنوب شرقی قزاقستان در شرق دریاچه ایسیک کول (اسی گول ) دارای دیواره صخره‌ای وسنگ مرمرین که هنگام غروب آفتاب به رنگ قرمز آتشین نمایان می شودواین قله به دلیل متقارن بودن ویال¬های هندسی¬اش شاید زیباترین قله جهان باشد که علی رضا نوروزی کوهنورد نیشابوری با شعار « نمایشگاه بین المللی ، پنجره ای رو به جهان »توانست به عنوان اولین ایرانی نیشابوری در سال95 آن رافتح کند.

ترکمان غلامی گفت: خانتانگری از دو کلمه خان به معنای سلطان و تانگری به معنای ارواح تشکیل شده است این قله اولین بار با ارتفاع۷۱۹۳ متردرجهان منتشرشد، و بعد به ارتفاع ۷۰۱۰متر به ثبت رسید ونیز خانتانگری یکی ازپنج قله¬های پلنگ برفی است درجه سختی آن c5است.

وی خاطرنشان کرد: علی رضا نوروزی کوهنورد ایرانی معروف به پلنگ برفی نیشابورقرار است دو قله ۷۰۰۰ متری دیگر منطقه پامیر، لنین و پوبدا را فتح کند که یکی از افتخارات ورزش کوهنوردی شهرستان نیشابور در کشور است.

غلامی یادآورشد:از آنجایی که یکی از اهداف والای شرکت نمایشگاه های دایمی وبین المللی خیام نیشابور حمایت از ورزش بین المللی است، که این صعود در صدرکار امسال قرار گرفت و زمان آن فرا رسیده تا نسل جدید که تاکنون در اینگونه صعودها شرکت نداشته‌اند، ولی از لحاظ فنی و آمادگی جسمانی به حد قابل قبولی رسیده‌اند، تلاش خود را در اینگونه صعودها بیازمایند.

وی عنوان کرد: حمایت از این صعود برحسب هماهنگی با معاونت استاندار وفرماندار نیشابور که برای مقوله ورزش وجوانان اهمیت قائل است که دغدغه ایشان پیشرفت جوانان در عرصه بین المللی است انجام گرفت تا این کوهنورد مورد حمایت مالی قرار گیرند وهمچنین حمایت ویژه حسین جلایی رییس هیات مدیره شرکت نمایشگاه های دایمی وبین المللی خیام نیشابورازاین امر صورت پذیرفت.

مدیر شرکت نمایشگاه های دایمی وبین المللی خیام نیشابور تصریح کرد: علی رضا نوروزی پلنگ برفی نیشابور با توجه به وضعیت جوی و کوهستانی منطقه و همچنین وضعیت مناسب جسمی این کوهنورد ، صعود قله دوم این برنامه که قله 7439 متری پوبدا وصعود سوم قله 7134 متری لنین می‌باشد را انجام خواهددادوما برای ایشان سلامتی کامل و صعودی امن و موفق آرزومندیم.

گفتنی است علی رضا نوروزی کوهنورد ایرانی معروف به پلنگ برفی نیشابور سال گذشته صعود به قلل کورژنفسکایا وکمونیزم را در کشورتاجیکستان در کارنامه خود دارد.

کد خبر: 667025

وب گردی

وب گردی