ترامپ شبیه کدام رئیس جمهور تاریخ آمریکا است؟

امیر علی ابوالفتح در مصاحبه با ایسکانیوز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شرایط فعلی و چالش های آن می گوید

مجتبی اسماعیلی – چرا روسیه ترامپ جمهوری خواه را به کلینتون ترجیح می دهد؟ بالاخره هوادارن سندرز به چه کسی رای خواهند داد؟ تقلب تا چه حد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امکان پذیر است؟ دونالد ترامپ با مخالفان درون حزبی خود چه کرد؟ او بیشتر مشابه کدام رئیس جمهور گذشته آمریکاست؟ به سراغ امیرعلی ابوالفتح، تحلیل گر مسائل آمریکا رفتیم تا پاسخ مناسبی برای این پرسش ها بیابیم.

با توجه به اختلاف نظری که بین طرفداران سندرز و شخص هیلاری کلینتون وجود دارد، فکر می کنید حامیان جوان سندرز راضی شوند به هیلاری کلینتون رای دهند؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. احتمالا بعضی به جیل استاین، نامزد حزب سبز متمایل شوند، بعضی هم بخاطر برخی از مواضع عدالت خواهانه یترامپ و حملاتش به وال استریت و اشرافیگیری، به او متمایل شوند. اما با توجه به شرایط فعلی بنظر نمی رسد که اکثر هوادارن سندرز به نامزد حزب جمهوری خواه رای دهند. مخصوصا که ترامپ معاون اولی بشدت محافظه کار انتخاب کرده است. این را هم باید در نظر گرفت که ممکن است بسیاری از هوادارن سندرز رای ندهند.

یعنی پیشبینی می کنید که هواداران سندرز بصورت سلبی به خانم کلینتون رای دهند؟

ممکن است اینطور شود. ولی ظاهرا هنوز ارزیابی مشخصی درباره یاین موضوع انجام نشده است. اما می توان پیشبینی کرد که از بین 12 تا 13 میلیون آرایی که آقای سندرز در انتخابات میان دوره ای کسب کرده، بسیاری بصورت حزبی رای دهند. علاوه بر این باید در نظر داشت که خود آقای سندرز هم از خانم کلینتون حمایت کرده است.

متقابلا وضعیت ترامپ را چگونه می بینید؟ آیا او توانسته با مخالفان درون حزبی خود کنار آید؟

تا پیش از برگزاری کنوانسیون حزب جمهوری خواه شکاف های آشکاری میان آن ها دیده می شد. اما می بینیم که حزب پشت ترامپ مانده است. ادامه راه اوباما می تواند خطر بزرگی برای جمهوری خواهان محسوب شود. لذا حاضرند نامزدی با صلاحیت پایین تر از ترامپ را هم بپذیرند. البته همچون حزب دموکرات هنوز همه اختلافات حل نشده و برای مثال تد کروز حتی در کنوانسیون هم حاضر به حمایت از ترامپ نشد. اما نکته مسلم این است که نوعی تعادل نسبی در حزب جمهوری خواه به نفع ترامپ ایجاد شده است. مخصوصا پس از تعیین آقای پنس به عنوان معاون اول.

معاون اول های ترامپ و کلینتون تا چه اندازه می توانند بر سبد آرا این دو کاندیدا اثرگذار باشند؟

به نظر می رسد انتخاب دونالد ترامپ سنجیده تر از کلینتون بوده. از آنجایی که کاندیدای جمهوری خواه به طیف محافظه کار مذهبی و اجتماعی این حزب تعلق ندارد و بیشتر به جناح لیبرال این حزب نزدیک است و محافظه کاران این حزب به شدت با او مخالف اند، او توانست با انتخاب یک محافظه کار سنتی همچون پنس، وحدتی نسبی به نفع خود ایجاد کند.

در حالی که هیلاری کلینتون فردی را انتخاب کرده که به جناح لیبرال حزب تعلق ندارد. یعنی اگر قرار است که او بخش عظیمی از حامیان سندرز را جذب کند، قاعدتا باید فردی را انتخاب می کرد که به مخالفان درون حزبی اش بیشتر نزدیک باشد. اما می بینیم که آقای کین همچون خانم کلینتون به طیف راست حزب دموکرات تعلق دارد. پس در مجموع می توان ترامپ_پنس را زوج مناسب تری دانست. البته از منظری که پیش از این بیان کردم، کین زوج مناسب کلینتون نیست، نه اینکه نمی تواند کارایی دیگری داشته باشد.

اقبال نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری خواه را چطور می بینید؟

براساس نظرسنجی ها هیلاری کلینتون فعلا جلوتر است. هرچند که باید حداقل چند مناظره هم برگزار شود تا بتوان مستدل تر اقبال دو نامزد را بررسی کرد. باید اشاره کرد که اخیرا پس از مشاهده شواهدی مبنی بر حمایت روسیه از ترامپ، این کاندیدا بشدت از سوی افکار عمومی تحت فشار گرفته است. طبیعتا برای مردم آمریکا قابل قبول نیست که دشمن شماره یک آن ها هواخواه یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور باشد. این کار را برای جمهوری خواهان مشکل تر می کند. همچنین تغییر تمایلات نسل جدید جوانان آمریکایی و تغییر بافت جمعیتی این کشور و نزدیکی بیشتر جوانان به اندیشه های نو لیبرالی، اقبال دموکرات ها را بالاتر برده. شاید بدترین اتفاق برای دموکرات ها، وقوع حوادث تروریستی در این کشور باشد که می تواند افکار عمومی را دنباله روی سیاست مشت آهنین ترامپ کند.

اثرگذارترین لابی های آمریکا، هر کدام به کدام یک از نامزد ها متمایل هستند؟

ببینید لابی های اثرگذار زیادی در امریکا وجود دارد که بعضا به صورت صرف از یک نامزد مشخص حمایت نمی کنند. یا اینکه میزان حمایت آن ها متفاوت است. هرکدام هم می توانند اثر متفاوتی داشته باشند. مثلا انجمن بازنشستگان آمریکا از نظر تعداد اعضای خودش مهم است، در زمینه سیاست خارجه ایپک"به ویژه در خاورمیانه"، یا لابی های مربوط با مسائل اجتماعی و حقوق زنان و همجنسگرایان و لابی های فراوان دیگر. لابی ها می توانند اثرات اجتماعی یا اقتصادی خاص خودشان را داشته باشند. ضمن اینکه باید بررسی شود که در دوران انتخابات چه موضوعاتی پررنگ تر یا چه موضوعاتی کمرنگ تر می شوند.

دونالد ترامپ اعلام کرده که نگران وقوع تقلب در انتخابات است. آیا وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد؟ یه ویژه که در سال 2000 چنین شایعاتی درباره انتخاب جرج بوش به گوش می رسید.

بحث آقای ترامپ تقلب جزئی و بی اثر نیست، حرفش این است که نتیجه انتخابات به ضرر او تغییر کند، که این مقداری دور از ذهن است. من فکر می کنم این حرف بیشتر از روش او نشات می گیرد. ترامپ تا اینجا با طرح مسائل عجیب و غریب و ایجاد جنجال جلو آمده و تلاش می کند به همین راه ادامه دهد. در سال 2000 هم بحث تقلب نبود. بحث این بود که در آمریکا بجز آراء مردمی آراء دیگری هم وجود دارد. در آن دوران هم دموکرات ها مدعی وقوع تقلب نبودند. حرفشان ایرادات نظام انتخاباتی آمریکا بود.

تفاوت کلینتون و ترامپ درباره ی موضوع امنیت ملی آمریکا را در چه می دانید؟ برای مثال رویترز هفته گذشته کلینتون را بیشتر اهل پیشگیری، و ترامپ را بیشتر اهل عکس العمل های نسنجیده لحظه ای و قاطع معرفی کرد.

تفاوت این دو نفر در این باره بسیار زیاد است. کلینتون بسیار با سابقه و باتجربه، و در گذشته وزیر امور خارجه ی آمریکا بوده است. در حالی که رقیب او در هیچ حوزه ی عمومی و دولتی سابقه ی فعالیت ندارد علل الخصوص در زمینه مسائل امنیتی و سیاست خارجی آمریکا. ترامپ طبیعتا سیاست های احساسی تر و ناپخته تر را بر می گزیند. می بینیم که در سخن گفتن هم متناقض عمل می کند. ترامپ از یک طرف دنبال توسعه و از سوی دیگر به دنبال منزوی کردن آمریکاست. حتی فعالان حوزه سیاست خارجه جناح جمهوری خواه هم بارها اعلام کرده اند که صحبت های ترامپ امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد. این دست افراد در جناح جمهوری خواه تلاش خواهند کرد تا در صورت پیروزی ترامپ، او را هدایت کرده و به کنترل خود در آورند. بنابراین در مجموع ترامپ در این زمینه بسیار ناشی و هرج و مرج طلب و دنبال ماجراجویی است و می تواند باعث قطع رابطه با برخی از هم پیمانان آمریکا یا حتی بروز جنگ با آن ها شود. در مقابل دموکرات ها تلاش می کنند براساس معیارهای بشر دوستانه دست به مداخله بزنند و بخشی از بار حل مشکلات امنیتی جهان را به متحدان خود واگذار کنند. آن ها از این طریق هم هزینه ها را کاهش می دهند و هم می توانند شرایط داخلی کشورشان را بیشتر سر و سامان دهند.

به نظر می رسد که روسیه انتخاب ترامپ را به انتخاب کلینتون ترجیح بدهد. دلیل آن چیست؟

کشورهایی که مخالف آمریکا محسوب می شوند، این تصور را دارند که دونالد ترامپ خواهان ادامه وضع موجود نیست و به دنبال ماجراجویی خواهد رفت. پیشبینی می کنند که ترامپ از بعضی متحدان آمریکا دفاع نکند و رهبری آمریکا را تضعیف سازد. به علاوه در صورت پیروزی کاندیدای جمهوری خواه، وجود اختلاف نظرهای احتمالی در کاخ سفید می تواند فرصت ها و زمان هایی برای کشورهایی همچون روسیه، ایران، کره شمالی، سوریه و سایر مخالفان آمریکا ایجاد کند. تفاوت بسیاری وجود دارد بین زمانی که اوباما در برلین و در حضور 2 میلیون نفر سخنرانی می کرد و این تداعی کننده ی محبوبیت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و زمانی که مقامات اروپایی درباره ی انتخاب دونالد ترامپ هشدار می دهند. در عین حال باید این را هم در نظر داشته باشیم که شخصی همچون کلینتون می تواند اجماع متحدان آمریکا را برای سکانداری جهان بدست آورد و در گذشته ثابت کرده که می تواند برنامه های هوشمندانه ای علیه کشورهایی همچون ایران و روسیه در پیش گیرد.

به عنوان آخرین پرسش، شما ترامپ را بیشتر به کدام رئیس جمهور گذشته آمریکا شبیه می دانید؟ اخیرا شنیده می شود که بعضی ماجراجوئی های او را با کندی و ریگان مقایسه می کنند.

او در گذشته یک سرمایه گذار بوده که سابقه ی حمایت از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را داراست . در واقع سیاستمدار نبوده بلکه مثل الباقی سرمایه داران آمریکا رفتار می کرده. از این منظر ترامپ را می توان بیشتر شبیه آیزنهاور دانست. هرچند که او هم حداقل پیش از آن یک فرمانده ی نظامی بوده است. از طرفی این نکته ی مهمیست که ترامپ یک جمهوری خواه مومن و قسم خورده تلقی نمی شود و مهمترین نقد هم حزبی های او هم همین است. به همین دلایل باید ترامپ را یک نامزد منحصر بفرد دانست. شاید بتوانیم ماجراجویی های او را هم با روسای جمهوری که نام بردید مقایسه کنیم.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 667052

وب گردی

وب گردی