نصیر حیدریان: در انتخاب رهبر ارکستر باید سختگیرانه عمل کرد

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران می گوید کار خیلی خوب و مثبتی انجام شده و باید آن را به فال نیک گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، نصیر حیدریان درباره همکاری با این ارکستر گفت : کار خیلی خوب و مثبتی انجام شده و باید آن را به فال نیک گرفت. برای حرفی که می زنم دلیل دارم. یکی از دلایلم این است که ارکستر جوانان جهان همانطور که از نامش پیداست متشکل از نوازندگان تمامی کشورهای دنیا اعم از آلمان، ترکیه، آمریکا و... است. نوازندگان ما باید در وهله اول شاهد آن باشند که در عیان ارکستر سمفونیکی، خود را به درجه مقایسه رسانده و ببینند هر یک در چه سطحی از نوازندگی قرار دارند. آنها باید بدانند که رقابت‌ها در چه سطحی است. سطح این رقابت ها همیشه به پیشرفت کار کمک زیادی کرده است. در کل یک حرکت فرهنگی خوب بود که به انجام رسید.
وی افزود: من قرار است تا درآخرین شب قطعات سمفونیک 7 شوبرت که به اشتباها 8 خوانده می شود و سمفونی ۴ شومان را در این کنسرت رهبری کنم.
این رهبر مهمان ضمن تاکید بر آموزشی بودن این قطعات اظهار داشت : در ادبیات هم یک سری کتاب‌ها وجود دارد که مردم آن‌ها را در اوقات فراغت به صورت تفریحی مطالعه می‌کنند اما در مقابل یک سری کتاب‌ها هم هستند که مغز را تربیت و اصلاح می‌کنند. در موسیقی هم قطعاتی وجود دارد که برخی تفریحی گوش می‌دهند اما در مقابل یک سری قطعات هستند که از لحاظ تکنیکی، فرم و زبان، موسیقی‌ساز هستند. برای ارکستر سمفونیک تهران خیلی خوب است که قطعات، تکنیک و زبان موسیقی نوازندگان را می‌سازد و سطح آن‌ها را بالا می‌برد. حتی بچه های ارکستر جونان جهان و مایستر آنها نیز معتقد بودند که قطعات انتخاب شده سنگین هستند.
او درباره سطح نوازندگی اعضای ارکستر و در مقایسه با یکدیگر نیز گفت: به طور قطع مقایسه دو گروه ارکستر کار درستی نیست چرا که اکثرا دانشجو هستند و سابقه نوازندگی را بصورت مرتب داشته و تمرینات کاملا مدونی دارند. ما در شهر گراتس 8 کنسرت در سال داریم که بسیار برنامه فشرده‌ای است اما نوازندگان همیشه در مرحله آمادگی قرار دارند. بچه های ما هرچه که می‌نوازند، غرورشان بوده اما باید مداوم تمرین داده شده تا به سطوح بالاتری دست پیدا کنند.
این هنرمند اضافه کرد: به عقیده من اعضای ارکستر سمفونیک تهران پتانسیل بالایی دارند و به نظرم اگر با آن‌ها به صورت مداوم کار شود، در عرض یکی دو سال ارکستر سمفونیک مطرحی خواهیم داشت. اما انتخاب باید درست باشد. در حقیقت از جهت انتخاب رهبر باید سخت‌گیرانه عمل کرد. قبلا هم گفته‌ام که در اروپا رهبر را نه به‌خاطر سالن پُر کردن یا خوش قیافه بودن، بلکه به‌دلیل اینکه زیر ذره‌بین است، انتخاب می‌کنند . همیشه در تمام دنیا ارکسترها رهبران را انتخاب کرده و از آنها برای دلایل انتخاب‌شان سوال می شود.
ارکستر سمفونیک تهران قرار است پروژه مشترکی را با کشور ایتالیا با عنوان "صدای ایتالیا برای ایران" برگزار کند. این ارکستر با همکاری ارکستر جوانان جهان برگزار می‌شود و طی سه شب متوالی با سه رهبر مختلف در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت. نصیر حیدریان یکی از سه رهبری است که قرار است در این سه روز به روی صحنه بروند.

508502

کد خبر: 667119

وب گردی

وب گردی