جنجال بر سر  پرداخت جعبه پول آمریکا به ایران

یک روزنامه مشهور آمریکایی نوشت: مقام‌های ارشد وزارت دادگستری آمریکا با ارسال یک هواپیما پر از پول نقد به تهران مخالفت کرده‌اند ولی وزارت خارجه آمریکا توجهی به این مخالفت نداشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، در حالی که برخی مقام‌های ارشد وزارت دادگستری آمریکا با ارسال یک هواپیمای بی نام و نشان پر از پول نقد به تهران مخالفت کرده اند ولی بررسی های نشان می دهد که وزارت خارجه آمریکا بر انجام این کار اصرار داشته و توجهی به این مخالفت نداشته است.

به گزارش تسنیم، ارسال پول نقد به ایران در شرایطی انجام شده است که 4 زندانی آمریکایی در تهران آزاد شده‌اند و این اقدام همزمان با اجرای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و قدرت های جهانی بوده است.

این پول به عنوان اولین قسط از توافق 1.7 میلیارد دلاری به دست آمده میان دولت اوباما و ایران برای حل دعوای حقوقی چند ده ساله بر سر عدم انجام قرارداد نظامی میان دو کشور در سال 1979 پرداخت شد.

این پرداخت که دادگاه بین‌المللی لاهه به آن رای داد همچنین در همان تعطیلات اجرای توافق هسته‌ای میان تهران و آمریکا و 5 قدرت جهانی دیگر انجام شد.

باراک اوباما در 17 ژانویه (27 دی) بدون اشاره به پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد گفت: با اجرای توافق هسته‌ای زندانیان آزاد شده، زمان برای حل این مسئله نیز مناسب بود.

مقامات آمریکایی هرگونه ارتباط میان این پرداخت و تبادل پول را انکار کرده‌اند. آنها اعلام کردند که همزمانی این دو موضوع تصادفی بوده است.

ولی دولت اوباما فاش نکرده بود که پرداخت 400 میلیون دلار به صورت نقدی بوده است.

وال استریت ژورنال افزود: زمان و شکل پرداخت این پول موجب برخی نگرانی ها از سوی مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا شده است. برخی افراد می دانستند چه اتفاقی خواهد افتاد، و نگرانی هایی وجود داشت که شاید ایرانی ها این پرداخت را نوعی باج در نظر بگیرند.

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا نگران آن بودند که پرداخت پول نقد به ایران همزمان با اجرای توافقنامه هسته‌ای و آزادی شهروندان آمریکایی، سیگنال های نادرستی را نسبت به سیاست واشنگتن در قبال تهران ارسال کند.

پل رایان رئیس کنگره آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌‌ای تاکید کرد: اگر درست باشد، این گزارش شک و تردید طولانی ما درباره اینکه دولت در ازای آزادی شهروندان آمریکایی در ایران، باج پرداخت کرده است.

300300

کد خبر: 667296

وب گردی

وب گردی