شیوع چاقی در 30 درصد کودکان/حدود 30 درصد زنان کشور چاق هستند

مسئول واحد اپیدمیولوژی پژوهشکده غدد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 30 درصد کودکان چاق هستند و میزان چاقی در کودکان به علت کم تحرکی رو به افزایش است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، داود خلیلی در این باره هشدار داد: افزایش چاقی در کودکان واقعا نگران کننده است، تحرک و فعالیت بدنی در کودکان به شدت کاهش یافته ست و مصرف غذاهای آماده( فست فود) و تنقلات جاق کننده بر روند شتاب چاقی کودکان در کشور افزوده است.
او افزود: وزارت بهداشت و مراکز تخقیقاتی و دستگاه های مسئول دیگر باید برای کاهش چاقی کودکان و تغییر ذائقه و سبک زندگی آنان فکر جدی بکنند در غیر این صورت نسل آینده ایران با معضلات و بیماریهای زیادی مواجه می شود.
خلیلی در پاسخ به پرسشی درباره شیوع چاقی در ایران در بین گروه های مختلف سنی توضیح داد: به طور کلی بیش از 60 درصد بزرگسالان و افراد بالغ در کشور یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند، میزان چاقی در زنان بیشتر است و حدود 30 درصد زنان کشور چاق هستند و در بین کودکان نیز شیوع چاقی در همین حدود 30 درصد است.
این متخصص شیوع شناسی در پاسخ به پرسشی درباره شاخص چاقی شکمی در ایران گفت: دو شاخص مهم برای سنجش چاقی در دنیا وجود دارد یکی شاخص توده بدنی یا BMI (تقسیم وزن به کیلوگرم بر قد به متر) به دست می آیند و اگر عدد آن بین 25 تا 30 باشد نشانه اضافه وزن است و اگر بالای 30 باشد نشانه چاقی است.
او افزود: شاخص دیگر چاقی مرکزی یا شکمی است که در دنیا برای مردم هر منطقه متفاوت است.
او ادامه داد: در تحقیقات پژوهشکده غدد ایران، استاندارد چاقی شکمی ایرانیان به دست آمده است و بر اساس آن دورکمر 90 سانتی متر در زن و مرد نشانه شروع خطر چاقی شکمی است و دور کمر 95 نشانه چاقی شکمی قطعی است.

20106

کد خبر: 667465

وب گردی

وب گردی