وزیر دفاع ترکیه: اصلاح ساختار ارتش ترکیه مطابق با چارچوب اصلی ناتو خواهد بود

وزیر دفاع ترکیه گفت: طرح های آنکارا برای بازسازی زیرساختی ارتش با هدف از بین بردن احتمال یک کودتای دیگر بوده و مطابق با ساختار و روح ناتو خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، فکری آیسیک وزیر دفاع ترکیه روز جمعه در سخنانی تاکید کرد: طرح های دولت ترکیه برای اصلاح ساختار نیروهای مسلح با هدف حذف احتمال یک کودتای دیگر بوده و این اقدامات مطابق با ساختار و روح ناتو خواهد بود.

به گزارش تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از وقوع کودتای نافرجام 15 جولای با صدور 2 دستور ، بیش از 3 هزار نفر از پرسنل ارتش را برکنار کرده است. بیش از 40 درصد ژنرال های ارتش ترکیه تاکنون برکنار شده اند.

اردوغان همچنین مدارس عالی نظامی را تعطیل کرده و نیروهای مسلح را تحت کنترل بیشتر دولت درآورده است.

وزیر دفاع ترکیه افزود: بازسازی ساختاری، با هدف از بین بردن مکانیسمی است که طی 60 سال گذشته منجر به وقوع شش کودتای نظامی بزرگ و کوچک شده است. اقداماتی که انجام می دهیم، کاملا مطابق با ساختار و روح ناتو است.

بر اساس اصلاحات انجام شده، فرماندهان نیروی زمینی، هوایی و دریایی به طور مستقیم به وزیر دفاع ترکیه گزارش می دهند.

ترکیه 167 کارمند شورای تحقیقات علمی را برکنار کرد

شبکه تلویزیونی ان تی وی نیز به نقل از فاروق اوزلو وزیر صنعت ترکیه گزارش داد که آنکارا 167 کارمند شورای تحقیقات علمی موسوم به "توبیتاک" را برکنار کرده است. این اقدام در راستای پاکسازی های انجام شده توسط دولت ترکیه پس از وقوع کودتای نافرجام نظامی اخیر صورت گرفته است.

تاکنون بیش از 60 هزار نفر در بخش های مختلف ترکیه از کار برکنار و یا بازداشت شده اند.

ترکیه دادگاه‌های عالی نظامی را حذف می‌کند

یک مقام ارشد حزب عدالت و توسعه ترکیه تاکید کرد که آنکارا قصد دارد دادگاه های عالی نظامی را با اصلاح قانون اساسی، حذف نماید.

این اقدام دولت ترکیه، بخشی از تلاش های صورت گرفته برای افزایش کنترل بر ارتش و دستگاه قضایی خواهد بود.

احمد آیمایا رئیس کمیسیون دادگستری پارلمان ترکیه گفت: اصلاحات با هدف متحد کردن دادگاه های عالی ترکیه تحت یک نظام واحد خواهد بود.

دولت ترکیه بارها فتح الله گولن را عامل اصلی وقوع کودتای 15 جولای معرفی کرده است و خواستار استرداد وی از آمریکا شده است.

گولن نیز این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را طراح اصلی این کودتا معرفی کرده تا به بهانه آن، مخالفان و منتقدان دولت را سرکوب و پاکسازی نماید.

کشورهای غربی اقدامات دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و منتقدان را محکوم کرده اند. اردوغان تلاش زیادی را برای اصلاح قانون اساسی و افزایش قدرت و اختیارات رئیس جمهور آغاز کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرده است که روند بازداشتها در این کشور تا بازداشت همه گناهکاران ادامه خواهد یافت.

300300

کد خبر: 667634

وب گردی

وب گردی