کدخدایی: ایرادهای زیادی در بررسی صلاحیت ها وجود دارد/ نظام حزبی مشکلات انتخابات را حل می کند

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: بحث صلاحیت و بررسی آن از جمله مواردی است که شورای نگهبان در آن مدعی در شرایط ما کیفی است و قطعا ایرادهایی در قانون انتخابات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، عباسعلی کدخدایی در نشست خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: چهارشنبه هفته گذشته جلسه فقها برگزار شد و چندین نامه دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت و برخی مغایر با موازین شرع شناخته شد و چند مصوبه و اساسنامه نیز بررسی شد.

او با اشاره با لایحه اساسنامه شرکت ملی پست ایران در چند نوبت با ایراداتی مواجه شد که با اصلاحات مجلس عدم مغایرت این لایحه با قانون وشرع به مجلس اعلام و برای اصلاح آماده شد.

کدخدایی در بررسی برنامه لایحه کاهش ساعت کار بانوان که دارای شرایط خاص بود گفت این لایحه دارای ایرادهای جدی است و شورای نگهبان با اصل آن مخالفتی نداشت به همین منظور لایحه در چند مورد اصلاح شد اما باز با ایرادهایی مواجه و مغایرت هایی دارد که هنوز رفع نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان عدم تامین مالی را یکی از مشکلات این لایحه دانست و گفت: این مساله با اصل 75 قانون اساسی مغایرت داشت که البته مجلس اصلاحاتی صورت داد. اما کافی نبود و همپای این ایراد لایحه بانوان شاغل در پست های غیردولتی را هم شامل می شد که از این جهت مورد ایراد شرعی فقهای شورای نگهبان قرار گرفت.

او با اشاره به بررسی اساسنامه علوم و فنون کیش گفت: اساسنامه شرکت آموزشی علوم و فنون کیش در ماده 4 ایرادهایی دارد که باید مقید به موازین شرعی می شد که این کار انجام گرفت و ایراد دیگر مغایرت با اصل 85 است و در صدر این مصوبه مستنداتی بود که اجازه تشکیل این موسسه را نمی داد.

راه حل جلوگیری از خرید و فروش آراء

کدخدایی در پاسخ به سوالی پیرامون خرید و فروش آراء ورئیس شورای نگهبان به آن اشاره کرد گفت: بخش خرید و فروش در انتخابات یکی از آسیب های جدی انتخابات بوده که در گذشته نیز اتفاق افتاده است و باید حل شود و از جمله راهکارهایی که می توانند در این راستا بازدارند باشد ثبت نام رای دهندگان است که در کشورهای دیگر این روند دارد اتفاق می افتد و همچنین الکترونیکی شدن انتخابات هم می تواند کمک کننده باشد.

نمی توانیم جلوی گمانه زنی ها را بگیریم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که فضای کشور خیلی انتخاباتی شده و گمانه زنی هایی پیرامون انتخابات مبنی بر رد صلاحیت روحانی و تک دوره ای شدن دولت یازدهم مطرح است واکنش شورای نگهبان به این تعیین و تکلیف ها چیست گفت: شورای نگهبان هیچ گاه توجهی به گمانه زنی ها ندارد و نمی توانیم مانع آن شویم و در هیچ کدام از نظرات شورای نگهبان نیز تاثیر ندارد اما قطعا در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی صلاحیت افراد مجددا بررسی می شود و صلاحیت بررسی شده تنها مربوط به همان یک دوره است و شورای نگهبان مجاز است در انتخابات بعد صلاحیت ها را مجددا بررسی کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که یکی از مقامات دولتی گفته است که برخی از دریافت کنندگان حقوق های نجومی امانت دار نظام بوده اند آیا شورای نگهبان اجازه ورود چنین افرادی را به انتخابات ریاست جمهوری می دهد گفت: سوالات در چارچوب شورای نگهبان می باشد و من تحلیل سیاسی نمی توانم ارائه دهم اما اگر تخلفاتی صورت گرفته باشد در زمان بررسی صلاحیت ها مورد نظر و ملاک قرار خواهد گرفت.

ایرادات اصلاح قانون انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان پیرامون این که این شورا چه ایراداتی به اصلاح قانون انتخابات دارد بیان کرد: ایرادهای زیادی را می توانیم در این زمینه ردیف کنیم و می توانیم به طور مثال بحث صلاحیت ها و بررسی آن را که از جمله مواردی است که شورای نگهبان مدعی آن است اصلاح شود لذا شرایط ما کیفی است و موظفیم که معیارها کمی می باشد تا مسایل را به مردم و داوطلبان گزارش دهیم.

بحث زمانبندی انتخابات

او در ادامه گفت: بحث زمانبندی انتخابات از جمله مسایلی است که دشواری هایی را فراهم آورده که به علاوه بر این بحث تخلفاتی است که در این زمینه مطرح می شود و با اصرار از آن می توانیم مشکلات را به حداقل برسانیم و در بحث تبلیغات انتخاباتی نیز که مشخص نیست از چه زمانی تبلیغ ها انجام شود و هزینه های تبلیغ ها می باید مشخص شود لذا مکانیزم مشخصی ندارد و باید به صورت شفاف تر نسبت به آن عمل شود و اینها از جمله ایراداتی است که به قانون فعلی انتخابات داشته باشیم . امیدواریم در نظام جامعه قانون انتخابات این مسایل برطرف شود.

شورای نگهبان از برگزاری انتخابات الکترونیکی استقبال می کند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این که آیا انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی برگزار می شود گفت: شورای نگهبان همواره مدعی انتخابات الکترونیک بوده و هست و همواره در این زمینه پیش گام بوده و ما از برگزاری انتخابات الکترونیک استقبال می کنیم اما منوط به فراهم شدن زیرساخت ها اصلاح قانون انتخابات است و تقاضای ما این است که مقدمات آن فراهم شود و درخواست تشکیل جلسات کارشناسی از سوی وزارت کشور مطرح شده است که در حال بررسی است.

کدخدایی در رابطه با این که آیا شورای نگهبان آماری از خرید و فروش آرا در استان ها دارد گفت: اجازه دهید آمار این گونه اعلام نکنیم قطعا در برخی از استان ها شدت و ضعف دارد.

نظام حزبی مشکلات انتخابات را حل می کند

او در پاسخ به تغییر نظام انتخابات به نظام حزبی گفت: اگر یک نظام حزبی مستقر داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل می شود و در این صورت به جای این که شورای نگهبان با 12 هزار نفر سرو کار داشته باشد با 10 حزب طرف است و برخی بررسی های مقدماتی صلاحیت ها در اختیار نهادهای مردمی و افراد قرار می گیرد و شورای نگهبان می تواند بر آنها نظارت کند و اگر بحث رد صلاحیت احزاب در میان باشد باید در جای دیگری بررسی شود.

203

کد خبر: 667730

وب گردی

وب گردی