پایگاه «المانتیور» گزارش داد که فتح‌الله گولن با سوء استفاده از مواضع ضدایرانی آمریکا و تل‌آویو به تبعید خودخواسته خود در پنسیلوانیا آمریکا ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز ، پایگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به مواضع ضدایرانی طرفداران «فتح‌الله گولن» پرداخت و نوشت که مواضع ضدایرانی گولن در وهله اول در ایدئولوژی ریشه دارد به طوریکه گولن سنتی را تحسین می‌کند که تشیع سیاسی را یک تهدید می‌داند.

به گزارش فارس، گولن در سال 1997 در مصاحبه‌ای مدعی شد که ایران در مقابل مذهب واقعی از فرقه و مفاهیم خود حمایت می‌کند مدعی شد که ایران به دنبال توسعه‌طلبی در منطقه است.

طبق این گزارش، طرفداران گولن سالهاست که از ایران هراسی به عنوان ابزاری در جدال قدرت با حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) استفاده می‌کنند.

المانیتور ادامه داد که رسانه‌های وابسته به گولن، آگاهانه ایران را هدف قرار دادند و اتهاماتی همچون حمایت ایران از شبه‌نظامیان «پ ک ک» را مطرح کردند و سفیر ایران در آنکارا را وادار کردند که نامه‌ای اعتراضی به روزنامه «زمان» ترکیه بنویسد.

این گزارش می‌نویسد که مطبوعات وابسته به گولن به طور گسترده‌ای، مقاله 2013 روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» را نشر دادند که در آن نوشته شده بود «هاکان فیدان» رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه (MIT) به ایران نام 10 ایرانی که با «موساد» همکاری داشته‌اند را تحویل داده است.

المانیتور تصریح کرد که افسران پلیسی که با گولن ارتباط داشتند متهم شدند که بیش از سه سال، از حدود 2 هزار و 500 چهره از جمله انجمن شیعیان ترکیه، خبرنگاران، ام آی تی و حتی اردوغان استراق سمع کردند. بعدها گزارش شد که طرفداران گولن به دنبال استراق سمع کردن از طرح تبادل سوخت هسته‌ای با ایران به رهبری مشترک اردوغان و «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل بودند.

«هاکی ایغور» از مرکز مطالعات ایران که در آنکارا مستقر است، در مصاحبه با المانیتور گفت که یک دیپلمات وابسته به گولن، پست بیانیه ضدایرانی بود که بعد از مداخله اردوغان بی ثمر ماند.

به گفته ایغور، این اقدامات نشان دهنده آن است که تا چه اندازه طرفداران گولن تلاش می‌کنند روابط دوجانبه ایران و ترکیه را از طریق دیپلمات‌هایشان تخریب کنند.

پایگاه المانیتور گزارش کرد، گولن که از احساسات شایع ضدایرانی در آمریکا و سرزمین اشغالی نفع می‌برد، از طریق طرفداری از سیاست واشنگتن و تل‌آویو در قبال ایران، تبعید خودخواسته خود در پنسیلوانیا آمریکا را طولانی کرده است و شاید تلاش می‌کند بر سیاست واشنگتن و تل‌آویو در قبال تهران اعمال نفوذ کند.

این گزارش ادامه داد، در واقع، طرفداران گولن علاوه بر هدف قرار دادن ایران بعنوان ابزاری برای تضعیف اردوغان، ظاهراً بر روی مواضع ضدایرانی خود به منظور ایجاد روابط خوب با آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

المانیتور مدعی شد که طرفداران گولن ظاهراً نقش کلیدی در دستگیری «رضا ضراب» تاجر ایرانی که هم‌اکنون در آمریکا به دلیل نادیده گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، بازداشت شده است، ایفا کرده‌اند.

این گزارش با اشاره به این موارد در پایان نوشت، با توجه به افزایش تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا در خصوص گولن و به ویژه بعد از روابط حسنه اخیر آنکارا با مسکو، واشنگتن باید، مسیر پیش روی ترکیه را مورد بررسی قرار دهد و همچنین سرنوشت گولن در نهایت می‌تواند بر روابط آتی ترکیه، آمریکا و ایران تأثیر بگذارد.

300300

کد خبر: 667888

وب گردی

وب گردی