سردرگمی اسرائیل میان ترامپ و کلینتون

السفیر لبنان در مقاله ای به موضوع انتخاب دشوار اسرائیل برای انتخاب میان کلینتون و ترامپ پرداخته است

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این مقاله را در ادامه می خوانید

اسرائیل با انبوهی از تناقض¬ها با قضیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخورد می کند و با این نوع برخورد نه فقط میزان قطب بندی داخلی را بلکه همچنین انتظارات و نگرانی ها از هر دو نامزد دمکرات و جمهوری خواه را بازتاب می دهد. با وجود این، حال و هوای کلی حاکم بر اسرائیل به هرج و مرجی گرایش دارد که دونالد ترامپ بیش از هیلاری کلینتون نماد آن تلقی می شود. آمریکایی ها این تناقض را احساس و آن را به شکل های مختلف ابراز

می کنند.
این گونه است که رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک هفته گذشته تلاش کرد این جنبه را نشان دهد. او در مصاحبه با "واشنگتن پست" گفت از طریق گفتگوهایش با "بالاترین سطوح دولت اسرائیل" آگاه شده که آنان دونالد ترامپ را بر هیلاری کلینتون ترجیح می دهند. در گفته های جولیانی صداقت وجود دارد زیرا او حداقل چند ماه پیش به اسرائیل سفر کرده و افراد بسیاری از گرایش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دولت های جمهوری خواه و اختلافات او با دولت های دمکرات با خبر هستند. با وجود این، دفتر نخست وزیر اسرائیل مجبور شد اعلام کند سخنان جولیانی صحت ندارد زیرا اسرائیل در انتخابات آمریکا مداخله نمی کند و روابط خوبی با هر دو حزب آمریکایی دارد.
افراد زیادی نقش اسرائیل را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ٢٠١٢ به یاد دارند هنگامی که نتانیاهو آشکارا از میت رومنی، نامزد جمهوری خواه و رقیب اوباما طرفداری کرد. به غیر از این، شلدون ادلسون یکی از مهم ترین رهبران تبلیغات انتخاباتی نتانیاهو نیز تأمین کننده مالی نامزدهای جمهوری خواه بسیار تندرو است که بیش از صد میلیون دلار در تبلیغات رومنی هزینه کرد. طرفداری علنی نتانیاهو از رومنی منجر به عمیق تر شدن بحران روابط او با دولت آمریکا به ریاست اوباما شد. به طور کلی این مسئله همچنین به تیره شدن روابط نتانیاهو با حزب دمکرات منجر شد که به این نتیجه رسید نتانیاهو به گونه ای رفتار می کند که گویی یکی از نومحافظه کاران است.
امیر تیفون، خبرنگار سیاسی سایت خبری "والا" این نکته را دریافته است که پی بردن نتانیاهو به خشم حزب دموکرات از او در سال جاری میلادی باعث شد وی در کنفرانس سالانه سازمان آیپک، به علت مشارکت نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در آن حضور نیابد. اما تظاهر نتانیاهو به بی طرفی حقیقت تمایل او به طور کلی به جمهوری خواهان و دونالد ترامپ را از میان نمی برد که در تاریخ انتخابات آمریکا بحث برانگیزترین نامزد محسوب می شود.
به اعتقاد نداف ایال در "یدیعوت آحرنوت" اسرائیلی ها برای پذیرفتن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا آماده اند زیرا او را مانند خود می دانند. وی نوشت اسرائیلی ها بیش از دیگران ترامپ را می فهمند و آنان او را بیشتر به خاطر نوع سیاستی که خواستار آن است - ویرانگر، آدمکش و تحریک آمیز- به شمار می آورند و این سیاست های ما در طول ده ها سال بوده است". وی اشاره کرد برای اسرائیل ها فهم ترامپ آسان است "در نزد ما نیز سیاستمداران با حقایق ارزیابی نمی شوند و به علت دروغی که می گویند رسوا نمی شوند زیرا دروغ در سیاست ما مقوله مهمی نیست بر خلاف سیاست آمریکا قبل از ترامپ نیست.. هنگامی که آشکارا به وعده ها عمل نمی شود لرزه بر انداممان می افتد و تمام نخست وزیران از راست و چپ می دانند چگونه برخلاف آنچه وعده دادند عمل کنند."
در هر صورت ترامپ نیت خود را برای سفر به اسرائیل اعلام کرد پیش از آن که موضع خصمانه خود را نسبت به مسلمان و فراخوان خود به اجازه ندادن به آن ها برای ورود به آمریکا اعلام کند. علی رغم نزدیکی فکری این دو مرد، نتانیاهو مجبور شد مخالفت خود را با مواضع ترامپ نسبت به مسلمانان اعلام کند و بگوید دیدار وی با ترامپ به مثابه طرفداری از نظرات او نیست. این اعلام باعث شد ترامپ سفر برنامه ریزی شده خود اسرائیل را لغو کند و بگوید شایسته نبود نتانیاهو از او انتقاد کند به ویژه این که او صمیم قلب می داند نتانیاهو با موضع او در مورد مسلمانان موافق است.
برخی تحلیلگران در اسرائیل از این مطلب سخن گفتند که شکافی میان نتانیاهو و ترامپ در اثر این انتقاد به وجود آمده است اما این نوع سخن در ابتدای تبلیغات انتخاباتی ترامپ بود و تا حدودی پس از این که وی نامزد رسمی حزب جمهوری خواه شد، لحن سخنان ترامپ تغییر کرد. خبرهای متناقضی درباره نیت شلدون ادلسون برای پرداخت ده ها میلیون دلار برای مبارزات انتخاباتی ترامپ منتشر شده است. برخی می گویند وی به علت دشمنی با هیلاری کلینتون و دمکرات ها این رقم را پرداخت می کند اما دیگران گفتند ادلسون بنا بر ملاحظات مختلف تاکنون به ترامپ مبلغ چندان زیادی نپرداخته است. در هر صورت اسرائیلی های زیادی تأکید می کنند نتانیاهو مانند همیشه مجبور می شود سیاست خود در راستای مورد نظر ادلسون پیش ببرد. اما همچنین سرمایه داران یهودی حامی نتانیاهو و اسرائیل وجود دارند که مواضع ضد ترامپ اتخاذ کرده اند و حتی آنان خود را جمهوری خواه به حساب می آورند. چه بسا این مسئله باعث سرگردانی بیشتر نتانیاهو شود.
از سوی دیگر معروف است روابط کلینتون با نتانیاهو هنگامی که وزیر امور خارجه بود دوستانه نبود. نتانیاهو، کلینتون را ادامه دولت دمکرات اوباما می بیند. همگان آنچه میان آمریکا و اسرائیل در سال ٢٠١٠ به علت شهرک سازی اسرائیل اتفاق افتاد و انتقادات شدید کلینتون از نتانیاهو و فریادهای او را بر سر نتایاهو به یاد می آورند. به غیر از این، برخی تنش ها در روابط کلینتون و نتانیاهو را به زمان همسر او بیل کلینتون ارجاع می دهند؛ هنگامی که ایهود باراک به شکست نتانیاهو در انتخابات سال ١٩٩٩ کمک کرد. با وجود این، کلینتون پایبندی به حمایت از اسرائیل و امنیت آن را ادامه داد.
در هر صورت ترامپ در اسرائیل در حال فعالیت برای تضمین متقاعد کردن یهودیان آمریکا برای رأی دادن به نفع خود است. به طور رسمی تبلیغات او برای به دست آوردن رأی اسرائیلی های دارای تابعیت آمریکایی آغاز شده است. ترامپ امیدوار است از طریق به دست آوردن رأی یهودیان اسرائیل بتواند به تمایل همیشگی یهودیان آمریکا به حزب دمکرات پایان دهد و شیوه رأی دادن آن ها را تغییر دهد.
ترامپ در این راستا از اتفاق سوزاندن پرچم اسرائیل در کنفرانس حزب دمکرات و نیز مواضع برنی سندرز یکی دیگر از نامزدهای جمهوری خواه که به نفع هیلاری کلینتون کنار رفت، بهره برداری می کند. راهبرد ترامپ در قبال یهودیان بر اساس قاعده "نزدیک ترین راه برای دستیابی به رأی یهودیان آمریکا از اسرائیل می گذرد" استوار است. لازم به ذکر است که در اسرائیل صدها هزار یهودی زندگی می کنند که تابعیت آمریکایی دارند.

300300

کد خبر: 667904

وب گردی

وب گردی