اکنون با بیش از 13 هزار کشته که در نتیجه شیوع ویروس ابولا روی دست کشورهای آفریقایی مانده، بحران بهداشتی و به طبع آن بحران اقتصادی نمایان شده است.

جوزف سیسای، وزیر کشاورزی سیرالئون به بی بی سی گفت:« 30 درصد اقتصاد کشور به دلیل ویروس ابولا نابود شده است.»

او افزود:« ارنتس بای کوروما، رئیس جمهور کشور این خبر را در جلسه اضطراری کابینه به هیات دولت اعلام کرد. بخش کشاورزی بیشترین آسیب را دیده و بیش از 66 درصد کشاورزی کشور نابود شده است.»

گرچه مرکز این بیماری در « اپی سنترز » شرقی ترین استان سیرالئون - در نزدیکی مرز لیبریا و گینه - است، اما 12 استان از 13 استان این کشور به این ویروس مبتلا شده اند.

کشاورزان و کارگرانی که در این استان ها زندگی و شورش کرده اند با موانع جاده ای که توسط پلیس ایجاد شده روبرو و زمین گیر شده اند.

آقای سیسای اضافه می کند:« نگرانی عمیقی درباره تخریب نیروی کار و ظرفیت های موجود در حوزه کشاورزی در مناطقی که ویروس به کندی پیشرفت کرده وجود دارد. »

کمبود مواد غذایی

با این حال، دیوید مک لاچلان کار، رئیس هماهنگی برنامه توسعه سازمان ملل متحد، ایجاد موانع در جاده ها و ایجاد اختلال در رفت و آمدها را در کنترل شیوع این بیماری مؤثر می داند.

او در پاسخ به بی بی سی می گوید:« مقابله با شیوع ابولا ضروری است، چون بخش کشاورزی سیرالئون به زانو درآمده است. »

او می افزاید:« در حالی که در فصل کشت محصولات کشاورزی قرار داریم، اما کشاورزان آمادگی فعالیت ندارند که سبب کمبود  مواد غذایی و افزایش نرخ آنها می شود. »

در حالی که برنامه توسعه سازمان ملل متحد، از کشورهای جهان درخواست کمک 18 میلیون دلار کرده تا نظام سلامت سیرالئون را تقویت کند، برنامه جهانی غذای ملل متحد می گوید، هزینه عملیات اضطراری در سیرالئون، گینه و لیبریا 70 میلیون دلار است.

تاثیر بخش معدن

شرکت « آرکلور متال » بزرگترین کمپانی تولید فولاد جهان که در معدن سنگ آهن یکیپا لیبریا فعالیت می کند، به پیمانکاران اعلام کرده به صورت اضطراری کارکنان شان را به خارج کشور منتقل کنند.

شرکت واله، دومین تولید کننده سنگ آهن جهان که در معدنی در جنگل های سیماندو گینه فعالیت می کند نیز به علت افزایش شیوع ویروس ابولا، از ماه آوریل سال جاری فعالیت خود را در این کشور متوقف خواهد کرد.

مرز بسته شده

بانک های بین المللی، در سیرالئون، به منظور کاهش تماس کارکنان با مشتریان زمان گشایش شعبه های خود را دو ساعت کاهش داده اند.

بسته شدن مرزها و لغو پروازهای بین المللی در غرب آفریقا نیز تاثیر مخربی بر اقتصاد این کشورها گذاشته و توانایی این کشورها در صادرات و واردات را زیر سوال برده است.

دولت لیبریا درصدد است تا بخش معدنی خود را که پیش از جنگ داخلی، نیمی از حجم اقتصاد کشور را شامل می شد، احیاء کند. اما شیوع ویروس ابولا سبب شده، بازسازی و رونق بخش معدن با شکست مواجه شود.

اصول

در همین حال، برخی سرمایه گذاران بین المللی تنها به نظاره شیوع این بیماری نشسته اند. دایانا گیمز، مدیر اجرایی گروه مشاوران آفریقای جنوبی به بی بی سی می گوید:« نگرانی های جدیی درباره احتمال نابودی فرایند احیای اقتصادی آفریقا وجود دارد.»

او می افزاید:« ابولا به افزایش تورم در آفریقا دامن زده و زمینه بروز دوباره فحطی و بیماری را در این قاره فراهم کند.»

کارشناسان باور دارند، نیجریه تنها کشور آفریقای غربی است که از زیرساخت ها و نظام سلامت مناسب برای مقابله با این بیماری برخوردار است. در حال حاضر در این کشور، تنها 12 مورد ابتلا به ابولا را گزارش داده است، که یک نفر از آنها نیز از لیبریا وارد این کشور شده است.
کد خبر: 66797

وب گردی

وب گردی