تاسیسات فردو یکی از مهمترین شاخه های پیشرفته صنعت هسته ای ایران می شود

مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه گفت:تاسیسات در حال احداث فردو به یکی از مهمترین شاخه های پیشرفته صنعت هسته ای ایران مبدل خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، حمید بعیدی نژاد در کانال تلگرام خود نوشت: در اعماق صد متری زیر زمین در کویر در تاسیسات فردو که برخی فکر می کنند تعطیل است، یک زیرساخت هسته ای در همکاری نزدیک میان دانشمندان ایرانی و روسی در حال احداث است که با تکمیل، به یکی از مهمترین شاخه های پیشرفته صنعت هسته ای ایران مبدل خواهد شد.

کاخ کرملین نیز در بیانیه ای که روز جمعه (پریروز) در آستانه دیدار سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان صادر کرد بر اهمیت همکاری دو کشور ایران و روسیه در خصوص تولیدهای ایزوتوپ های پایدار در سایت هسته ای فردو تاکید کرد.
ایزوتوپ های پایدار دسته ای از مواد هسته ای هستند که با برخی تغییرات نسبت به مواد هسته ای موجود در طبیعت پدید می آیند و مصارف مهمی در صنایع گوناگون و کاربردهای متعدد در درمان و علم پزشکی دارند. در دنیا فقط چندین کشور هستند که به تولید این ایزوتوپهای پایدار می پردازند. کشور ما نیز هر ساله برای تامین نیازهای صنعتی و درمانی کشور ده ها میلیون دلار برای واردات این ایزوتوپ های پایدار هزینه می کند.
با تولید ایروتوپ های پایدار در سایت فردو نه تنها ایران از واردات این مواد مستغنی می شود بلکه خود به کشور صادر کننده این مواد هسته ای در دنیا تبدیل می گردد. تولید ایزوتوپ های پایدار در ایران قرار است از طریق به کارگیری چند صد سانتریفیوژ مدرن انجام گیرد، تولید سانتریفیوژهایی که در کشورمان بومی شده است و دانشمندان هسته ای کشورمان با همکاری دانشمندان روسی برای اولین بار این فنآوری را علاوه بر انجام غنی سازی، با انجام تغییراتی برای تولید ایزوتوپ های پایدار به کار خواهند گرفت.
در کنار تولید این مواد در این تاسیسات، سایت هسته ای فردو به دلیل ویژگی های منحصر به فرد فنی خود محل مناسبی برای تحقیقات و آزمایش های بسیار پیشرفته فیزیک هسته ای می باشد. بر همین اساس قرار است از طریق همکاری های بین المللی سایت فردو به یک مرکز توسعه و تحقیقات عالی فیزیک هسته ای مبدل شود. مذاکرات مقدماتی این امر با کشورهای پیشرفته صنعتی هسته ای جهان از جمله کشورهای اروپایی در جریان است که امید است در آینده ای نزدیک وارد مرحله اجرایی شود.

202/201

کد خبر: 667981

وب گردی

وب گردی