اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی با دوربین از شهریور

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از اعمال قانون خودروها فاقد معاینه فنی با دوربین از شهریور ماه خبر داد .

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، سید نواب حسینی منش در خصوص وضعیت مراجعات به مراکز گفت: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون در حدود ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به مراکز ۱۳گانه شهر تهران که دارای ۳۹ خط معاینه فنی هستند، مراجعه کرده است. درحال حاضر آمار مراجعات به مراکز روزانه ۲۰۰۰دستگاه خودرو بوده که مراکز قابلیت پذیرش ۶۰۰۰دستگاه خودرو را در یک شیفت کاری دارا هستند ، میزان معطلی خودروهای مراجعه کننده بسته به ساعت مراجعه بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است که بدون تردید به شهروندان توصیه می شود تا قبل از شلوغی مراکز در شهریور ماه و شروع طرح جریمه خودروهای فاقد معاینه در محدوده زوج و فرد با دوربین، جهت اخذ معاینه فنی خودروی خود به یکی از مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کنند.

او در خصوص تاثیر انجام معاینه فنی درکاهش آلودگی هوا افزود: در مراکز معاینه فنی ۱۸آیتم در خودرو مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد که دو آیتم از آن به صورت مستقیم مربوط به سطح انتشار آلایندگی خودرو و برخی آیتم ها مربوط به ایمنی خودرو است. بدیهی است نقص در ایمنی خودرو نیز می تواند به صورت غیر مستقیم در افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد. توقف خودرو درحاشیه خیابان و اتوبان در اثر نقص فنی موجب اختلال در روانی تردد و کندی حرکت خودروها می شود که این امر خود باعث ایجاد تشدید آلودگی هوا خواهد شد. براساس مطالعات دانشگاهی انجام شده معاینه فنی می تواند بصورت مستقیم ۱۰درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد تجربیات کشورهای موفق در کاهش آلودگی هوا نشان می دهد کاهش تنها ۱درصد آلودگی مستلزم مخارج و هزینه های بسیار گزافی برای متولیان این امر است به همین دلیل انجام معاینه فنی خودروها بعنوان یک راه کار ساده، ارزان و تاثیرگذار در راستای کاهش آلودگی هوا در سایر کشورها شناخته می شود. معاینه فنی می تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، درکاهش حوادث رانندگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه تعمیرات تاثیرات بسزایی را داشته باشد و سطح کیفی زندگی شهروندان را باحفظ سلامت و جان آنان بصورت اثربخشی ارتقاء بخشد.

او در ارتباط با علل مردودی خودروهای مراجعه کننده در مراکز گفت: براساس حدود مجاز تعیین شده در استاندارد ملی معاینه فنی خودرو که در سامانه یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) نیز برهمین اساس تعریف شده، رد و قبول خودروها بصورت کاملا مکانیزه بدون دخالت و تصمیم سازی شخص انجام می گردد. براساس آمار استحصال شده از مراکز ۱۳ درصد از خودروها بعلت آلایندگی، ۶درصد بعلت ناهمراستایی چرخ ها (بازو بسته بودن دهانه چرخ ها)، ۴ درصد بعلت خرابی کمک فنر، ۹درصد بعلت خرابی در سیتم ترمز و ۱۷ درصد بعلت وضعیت ظاهری (دفرمگی و پوسیدگی بدنه – خرابی چراغ ها - ......) مردود می شوند. تنها اشاره به یک آمار می تواند مبین اهمیت انجام معاینه فنی درکاهش تصادفات باشد در تهران براساس اعلام پلیس راهور یک میلیون و ۸۰۰ هزار هزار دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی است که باتوجه به آمار مردودی از تست ترمز می توان گفت درصورت مراجعه این تعداد خودرو به مراکز ۱۶۲هزار خودرو از تست ترمز بعلت نقص فنی در سیستم ترمزگیری مردود خواهند شد. خودروهایی که هرکدام میتواند بعلت نقص فنی مولد یک حادثه غیرقابل جبران باشد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی درخصوص عدم اصلاح قانون معافیت معاینه فنی اظهار داشت امروز چه مسئولین و چه مردم همه متفق القول هستند که قانون افزایش معاینه فنی و تغییر آن از ۲سال به ۵ سال یک تصمیم غیرکارشناسانه درسنوات گذشته بوده و بایستی هرچه زودتر این قانون توسط مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد بدون تردید هرگونه تاخیر در اصلاح این قانون در سلامت عمومی جامعه تاثیر خواهد داشت. خوشبختانه پلیس راهور باتوجه به دانش و تخصصی که در این زمینه دارد درچند ماه اخیر تمام تلاش خود را جهت رایزنی با نمایندگان مجلس برای اصلاح این قانون به کار گماشته و امیدواریم هرچه زودتر با مساعدت نمایندگان مجلس این قانون که بعنوان یک مطالبه عمومی از طرف همه مردم و مسئولین در حال پیگیریست مورد بازبینی قرار گیرد.

او در پایان درخصوص ساعت کاری مراکز و افزایش شیفت کاری افزود: تمامی مراکز ۱۳ گانه شهر تهران در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ و نیم تا ۱۶ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۷ و نیم لغایت ۱۳ فعال بوده و مرکز بیهقی در روزجمعه از ساعت ۸ الی ۱۴به شهروندان ارائه خدمات می کند. درحال حاضر ظرفیت ایجاد شده در یک شیفت کاری پاسخگوی مراجعات به مراکز است و درصورت افزایش مراجعات این ستاد آمادگی دارد تا نسبت به افزایش ساعت کاری و یا شیفت کاری اقدام کند.

20103

کد خبر: 668086

وب گردی

وب گردی