سهم زنان از پست های مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی از زبان دبیر شورای راهبردی زنان فرهیخته

براساس آماری که شورای زنان فرهیخته از حضور زنان در عرصه مدیریتی در دانشگاه ارائه کرده اند، ۷۸۶ مدیر، حدود ۷ هزار استاد و ۷ رییس دانشگاه زن هستند و ۴۸ درصد اساتید در دانشگاه آزاد را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش ایسکانیوز، گرچه زنان امروزه حضور پر رنگ تری نسبت به گذشته در جامعه دارند اما شاخص های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نشان می دهد که زنان هنوز هم نتوانسته اند به نسبتی برابر در مقایسه با مردان در جامعه حضور پیدا کنند. دانشگاه اما به عنوان یکی از نهادهای علمی چه نسبتی از حضور و ریاست زنان دارد؟

براساس آمار، امروز حدود ۲۰ درصد «هیأت علمی‌ها تمام‌وقت» دانشگاه‌های دولتی را زنان تشکیل می دهد که در مجموع سهم زنان از عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها‌ ۲۳درصد است. حضور زنان در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سال های اخیر پر رنگ تر شده است. براساس آماری که شورای زنان فرهیخته از حضور زنان در عرصه مدیریتی در دانشگاه ارائه کرده اند، ٧٨٦ مدیر، حدود ٨ هزار استاد و 7 رییس دانشگاه زن هستند و ٤٨ درصد اساتید در دانشگاه آزاد را زنان تشکیل می دهند.

دکتر متینه پاکیده، دبیر شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با میزان حضور زنان در پست های مدیریتی در جامعه گفت: در کل کشور خلاء حضور زنان در پست های مدیریتی دیده می شود. به عبارت دیگر در تمام بخش های دولتی و غیر دولتی این قضیه خود را نشان می دهد.

او افزود: با وجود اینکه زنان حضور فعالی در حوزه های پژوهشی، فرهنگی و علمی در طول سال های در جامعه داشته اند اما زمانی که بحث به پست های حساس و کلیدی می رسد باز هم انتخابها به سمت مردان متمایل می شود.

دبیر شورای راهبردی زنان فرهیخته بیان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی در طی 30 سال گذشته به تبع کل جامعه این اتفاق افتاده و حضور زنان در پست های مدیریتی آنچنان پررنگ نبوده است. از حدود 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی فقط یک واحد تا قبل از تشکیل شورای زنان فرهیخته به دستور دکتر میرزاده به دست یک زن اداره می شد که این واحد مختص خواهران بود.

پاکیده ادامه داد: در زمان مدیریت دکتر میرزاده با توجه به حساسیت او نسبت به ورود زنان به پست های کلیدی به همین خاطر با ابتکار عمل او شورای زنانی در دانشگاه آزاد تشکیل شد که هدف اصلی این شورا این بود که زنان توانمند را در سطح دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی کنیم.

او با اشاره به 8 هزار هیات علمی زن در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشگاه های دولتی دارای یک سرمایه غنی از زنان توانمند است. هدف ما این بود که زنان توانمند را شناسایی کنیم و کسانی که علاقه مند، توانمند و سابقه اجرایی خوبی دارند به ریاست دانشگاه معرفی شوند تا تولی پست های مدیریتی را بدست آورند.

دبیر شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بعد از 2 سال تلاش در شورای راهبردی زنان و سازمان مرکزی اکنون ما شاهد هستیم ریاست واحدهای دانشگاه آزاد توسط زنان از یک به 7 ارتقا پیدا کرده است. خانم طباطبایی، سرپرست واحد یزد و سرپرست استان یکی از زنانی است که به تازگی این پست را بدست آورده است.

او با بیان اینکه انتخاب یک زن به عنوان سرپرست استان اتفاق نویی در دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: گرچه هنوز هم با آمار ایده آل فاصله زیادی وجود دارد اما برای مدت کوتاه چند ساله این آمار قابل قبولی برای دانشگاه آزاد اسلامی است. امیدواریم که با همکاری هم دوستان این آمار بیشر شود و ما شاهد حضور پر رنگتر و فعال تر زنان در عرصه های مدیریتی باشیم.

زنان تهرانیزه شده

آمارها حکایت از آن دارند که تهران نقطه تمرکز حضور زنان در جامعه ایران است. کلان تهران به واسطه تمرکز نهادها، سازمان ها و از سوی دیگر چند قومتی بودن گویا شهری است که حضور زنان در آن سهل تر از سایر شهرها و استان های ایران است.

دکتر متیه پاکیده، دبیر شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با پراکندگی زنان در سایر واحدهای دانشگاه آزاد و همچنین برنامه شورای راهبردی زنان از تهرانیزه شدن حضور زنان به ایسکانیوز گفت: از روزی که شورای راهبردی زنان فرهیخته فعالیت خود را آغاز کرده، به فکر استفاده از همه زنان در سراسر کشور بوده است. زنانی که شورای راهبردی زنان به دانشگاه آزاد برای دریافت پست های کلیدی و مدیریتی معرفی شده اند نیز گواهی بر این ماجراست.

او گفت: از 7 واحدی که امروز توسط زنان در دانشگاه آزاد اسلامی اداره می شود، 5 نفر از زنان را زنان شهرهای دیگر به جز تهران تشکیل می دهند و فقط 2 زن از تهران رئیس واحد هستند.

دبیر شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: 80 درصد از زنانی که شورای راهبردی زنان برای کسب سمت های مدیریتی به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرده اند، خارج از استان تهران هستند.

پاکیده افزود: به جهت حساسیت شورای زنان فرهیخته برای شناسایی و بهره مندی از تمامی زنان توانمند در سراسر کشور، در هر استانی شورای زنان متناظر تشکیل دادیم. به همین خاطر در 31 استان کشور شورای زنان فرهیخته تشکیل شده و یکی از وظایف این شوراها این است که زنان توانمند استان خود را شناسایی و به ما معرفی کنند تا به طبع ما نیز پس از مصاحبه حضوری با آنها و شناسایی افراد واجد صلاحیت را برای تصدی پست های مدیریتی به ریاست دانشگاه معرفی می کنیم.

او گفت: براساس آمار، 20 زن سمت معاون را در واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور کسب کرده اند که اکثریت آنها خارج از استان تهران هستند.

دبیر شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: امیدوارم به همکاری خدا و حسن نظر ریاست دانشگاه آزاد و سایر مدیران در سطوح استانی شاهد حضور بیشتر زنان در پست های مدیریتی باشیم و جامعه این را بپذیرد که زنان این توانایی را دارند که دوشادوش مردان در جامعه فعالیت کنند و حضور پر رنگ تر زنان باعث ارتقاء جامعه ما و ارتقاء دانشگاه آزاد اسلامی می شود.

20104

کد خبر: 668179

وب گردی

وب گردی