راه حل وزیر کشور برای مطالبه بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران/ روزنامه نگاران انجمن جدیدی را به ثبت برسانند

وزیر کشور گفت: وزارت کشور در مورد انجمن صنفی روزنامه نگاران مسوولیتی ندارد و در صورت فعالیت در این زمینه تداخل با وزارت ارشاد ایجاد می شود و همچنین وزارت کشور پیگیر وضعیت تهدید آمیز خبرنگاران است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشستی که با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد در پاسخ به مصاحبه خبرنگاران پیرامون بازگشایی انجمن صنفی خبرنگاران گفت: بازگشایی انجمن صنفی خبرنگاران با وزارت ارشاد است اما راه حل پیشنهادی من این است که همچنان پیگیر بازگشایی آن هستید به دنبال ثبت یک انجمن دیگر در وزارت کشور باشید و آن را ثبت کنید.

وزیر کشور ادامه داد: در مورد بازگشایی انجن صنفی روزنامه نگاران هیچ مسوولیتی ندارم و اگر در این زمینه فعالیتی داشته باشیم تداخل با وزارت ارشاد خواهد بود.

همچنین وزیر کشور در رابط با لغو کنسرت ها بیان کرد: یک درصد از کنسرت هایی که در کشور برگزار می شود در معرض لغو قرار می گیرد که این در استان خراسان فراوانی بیشتری دارد لذا تفسیرهای خاص از آن شده اما نگاه حکومتی نیست

وی با بیان این که آخرین مورد لغو کنسرت در سبزوار بوده است گفت: در این راستا روز گذشته به رئیس قوه قضاییه نامه ای نوشتم و تقاضا کردیم در مورد جنبه قانونی موضوع بحث شود لذا فردی که کنسرتش لغو شده در شهرهای دیگر بدون مشکل برنامه اجرا می کند و از لحاظ تشخیص محتوا این موضوع به قوه قضاییه مربوط می شود و از نظر امنیتی نیروی انتظامی مسوولیت آن را برعهده دارند. اما این که نیت خوانی کنیم و اصل را بگذاریم که همه کنسرت ها اشکال دارد درست نیست.

او تاکید کرد: مسوولیت امنیت کشور با وزارت کشور و وزیر کشور است و در استان ها شورای تامین اجتماعی این مسوولیت را برعهده دارد که در آن نیروی انتظامی و سپاه عضو هستند.

وزیر کشور بیان کرد: باید وحدت رویه در کشور ایجاد کنیم و خواهشمان از قوه قضاییه این است که وحدت رویه را به ما اعلام کنند.

رحمانی فضلی در رابطه با پیامک های تهدید آمیز گفت: به قوه قضاییه و نیروی انتظامی مسوولیت پیپگیری این موضوع را اعلام شده اما هنوز گزارشی به من ارائه نشده در صورت ارائه گزارش از سوی نهادهای مسوول حتما به آن رسیدگی می شود.

وزیر کشور در رابطه با سوالی مجازات مشمول یعنی فردی که محکوم به زندان است اما قانونن ذکر شده متوجه او می شود می تواند در جای دیگر مشغول به خدمت باشد، گفت: برای این بحث باید قوه قضاییه حکم دهد و اگر قوه قضاییه در این رابطه حکم دهد که به جای زندانی شدن در جایی مشغول کار شوند اجرا خواهیم کرد و اکنون صرفا در شهرداری ها زندانیان مشغول به کار می شوند.

او پیرامون جابجایی های وزارت کشور گفت: همه مواردی که تغییرات انجام شد با تصمیم شخص وزیر بوده و در زمانی که رئیس جمهور به جمع بندی رسیده و به ما ابلاغ کرده نیز دستورات را انجام داده ایم.

او پیرامون فعالیت زودهنگام انتخاباتی گفت: قطعا فعالیت های زودهنگام انتخاباتی از سوی فعالان سیاسی ممنوع است و در هرجا که احساس کنیم که دارد اعمال می شود در تایید صلاحیت ها لحاظ خواهد شد.

وزیرکشور در مورد سفرهای احمدی‌نژاد به شهرهای مختلف و سخنرانی‌های وی و اینکه آیا وزارت کشور با برگزاری چنین نشست‌های انتخاباتی برخورد نخواهد داشت، گفت: انتخابات و تبلیغات انتخاباتی محدوده مشخص زمانی دارد که از طریق وزارت کشور و شورای نگهبان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: هرنوع فعالیت انتخاباتی پیش از موعد مقرر خلاف قانون است و اگر احساس کنیم موضوعی انتخاباتی است قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

او افزود: بحث دیگر مجوز تجمعات و نشست‌های این چنینی است از نظر قانونی هر نوع تجمعی باید دارای مجوز باشد در غیر این صورت فرمانداری‌های ما در شهرستان‌ها می‌توانند مانع برگزاری این تجمعات شوند. تجمعات اخیر مربوط به آقای احمدی‌نژاد در قالب شرکت در مراسم شهدا یا برخی دعوت‌های مربوط به مساجد است و خودشان می‌گویند ما قصد تجمع نداریم و ما را به عنوان سخنران در این مراسم‌ها دعوت می‌کنند اما با این وجود ما به آنها تذکرهای لازم را داده‌ایم که این تجمعات باید قانونی و دارای مجوز باشد.

وی یادآور شد: امنیت نشست ها و تجمع های سیاسی برای ما مهم است و باید برای برگزاری آنها مجوز بگیرند و هر تجمعی باید دارای مجوز باشد در غیر این صورت برخورد خواهد شد و همچنین تحقیقات در زمان موعد خود انجام گیرد و اگر تبلیغات زودرس باشد خلاف قانون عمل شده است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا پیرامون اخبار سیاسی – امنیتی کمتر گزارش داده می شود گفت: در حدی که مردم باید بدانند توضیح دادیم اما ضمن این که چنین اطلاع رسانی هایی بنا به موضوع کم است شاید اطلاع رسانی در مورد نیز کمتر صورت گرفته و در حدی که جامعه باید آگاه شود اطلاع رسانی خواهیم کرد.

او در ادامه در پاسخ به سوالی که چرا در رابطه با جابجایی های مسوولان خبرها پنهان باقی می مانند گفت: در جابجایی های مسایل پنهانی نداریم و در زمینه استاندار خوزستان نیز خود به دلیل مشغله کاری تقاضای تغییر داشت و با توجه به این که در زمان انتخابات بود نسبت به آن تعلل کردیم و در مرحله آخر ایشان درخواست استعفا را اعلام کرد و با توجه به این که به زمان بازنشستگی او نزدیک بود با آن موافقت شد.

او همچنین تاکید کرد: برخی از جابجایی هایی که صورت می گیرد شاید لازم نباشد که دلایل آن را مطرح کنیم و همان توضیحاتی که ارائه می شود کفایت می کند.

در ابتدای این نشست وزیر کشور با اشاره به 17 مرداد و روز خبرنگار بیان کرد: 10 سال در صدا و سیما فعالیت داشتم که 7 سال در حوزه سیاسی خبر مشغول به کار بودم و آنچه به عنوان خبر و اطلاع رسانی مطرح است نقش مهمی در تصمیم سازی و انتخاب افراد، قضاوت و داوری جامعه دارد و همچنین در هدایت افکار عمومی و مسوولان ایفای نقش میکنم و هرچه بتوانیم این تاثیرگذاری را افزایش دهیم رسالت خود رابیشتر افزایش می دهیم.

او ادامه داد: دو دسته ابزار فیزیکی و نرم افزاری داریم که شامل محتوا، روش و شیوه کار است و در محتوا آنچه مهم است این است که به عنوان خبرنگار جمهوری اسلامی باید حقیقت گرا و هر کدام در حوزه حقیقت یابی کوشا باشیم لذا اثرگذاری بیشتری دارد و عمده دلیل آن این است که انسان عمدتا به دنبال فطرت است و هرچه از حقیقت گرایی فاصله بگیریم هیجانات کاذب و احساسات حاکم می شود و در این صورت شاید از نظر کمی عده ای را جذب کنیم اما پایدار نیست.

اعتماد مهمترین عنصر خبر نگار و خبرگزاری است

او با تاکید بر این که مهم ترین عنصری که به عنوان یک خبرنگار و خبرگزاری ی می توان به آن اشاره کرد اعتماد است، گفت: جلب اعتماد مخاطبین در درازمدت شکل می گیرد و خیلی از روزنامه ها و سایت ها با مطرح کردن چند موضوع هیجانی قصد جذب مخاطب دارند اما پس از مدتی این مخاطبان فروکش می کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به رسالت رسانه ای گفت: مطالبه گری حق مردم است و فعال کردن مسوولان برای احقاق حق و احیای ارزش ها است و در وزارت کشور به سرمایه ماندگار که اعتماد مردم است تاکید شده است.

وزیر کشور با اشاره به وضعیت کشور گفت: وضعیت کشورما در حال حاضر خاص و ویژه است و امیدی که در جامعه ایجاد شده نباید خللی در آن ایجاد شود و باید بتوانیم پاسخی مستمر به آن دهیم و بین امید و دغدغه و نگرانی توازن ایجاد کنیم و اگر در بیان مطالب از محور امید به طرف محور دغدغه و نگرانی رفته و این ادامه یابد منجر به ایجاد یاس می شود و در یاس، پویایی و انگیزه دچار انفعال می شود و ما وظیفه داریم که همه جامعه را پشت سر مسوولین و نظام بیاوریم و این به این معنی نیست که کارشناسی و انتقاد نکنیم.

وزیر کشور با اشاره به مباحث امنیت داخلی گفت : از نظر شرایط امنیتی،جامعه ما مطلوب و مناسب است و نقطه قوت بسیار دارد و در شرایط ثبات به سر می بریم و توانستیم شاخص های کلان را به ثبات برسانیم.

او اظهار کرد : نتیجه این ثبات این است که فعالان و نیروهای سیاسی با عقلانیت و درایت و آگاهی و صبر به کمک کردند و توانستیم انتخابات باشکوهی را پیش ببریم و با توجه به این که شاید برخی قوانین و شرایط نارضایتی ایجاد کرده اما بر طبق قانون عمل کردیم و مباحث را به اجرا رسانیم.

در سیاست خارجی دفع بلای عظیم شده است

او با اشاره به حوزه اجتماعی گفت: در حوزه اجتماعی نیز وحدت و انسجام خوبی در جامعه وجود دارد و جامعه با تکثر و تنوع از نظر قومی - مذهبی مواجه است و با تحمل و درایت حوزه سیاسی اداره می شود

وزیر کشور با اشاره به سیاست خارجی دولت گفت :اکنون موقعیت کشورمان به گونه ای است که در سیاست خارجی گام بلند برداشته و دفع بلای عظیم از سر کشور شده است و این نشان دهنده قدرت و استقامت مردم است و از جنگ روانی علیه ایران رد شده ایم و تهدیدها علنی و عملی نیست و بادرایت های رهبری و فعالیت های دولت در این عرصه به شرایط موفقی رسیدیم.

او ادامه داد: هیچ مومنی به دنبال این نیست که کشورش تحقیر شود و هر کاری می کنیم باید برای عزت مردم باشد که بخشی از آنها شامل آگاهی و اطلاع رسانی است.

201/203

کد خبر: 668263

وب گردی

وب گردی