وزیر کار: ورود فارغ التحصیلان به بازار کار منطبق با نیازهای شغلی ایران نیست

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: سالانه ۴ میلیون دانشجو وارد بازار کار می شود که ورود این تعداد در بهترین حالت و از لحاظ انطباق با نیاز شغلی در مناطق مختلف کشور ۲۰درصد است.

به گزارش ایسکانیوز ، علی ربیعی در پنجمین همایش ملی و بین المللی مهارت آموزی و اشتغال گفت: در بحث توسعه، باید به انسان های با مهارت که از مهارت های فنی و شغلی و مهارت برای تعامل با محیط و زندگی بهتر و مهارت برای دستیابی به فرصت های برابر برای دستیابی مواهب توسعه برخوردار هستند،توجه ویژه شود چرا که دستیابی به عدالت و رفع نابرابری و فراهم سازی فرصت های برابر تنها با مهارت آموزی ممکن خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه بدون اتکا به نیروی انسانی ماهر توسعه کشورها ناقص است،افزود: توسعه ماندگار که تمامی آحاد جامعه از آن بهره مند شوند،بر مبنای نیروی انسانی ماهر شکل می گیرد، همانگونه که در کشورهایی نظیر آلمان و لهستان با اتکا به همین نیروی انسانی ماهر پس از جنگ به جایگاه قابل توجهی در توسعه دست یافتند. و اگر مانیز می خواهیم شاهد توسعه فراگیر،عدالت افزا و توانمندسازی در کشور باشیم باید نسبت به مهارتی شدن نیروی انسانی و یادگیری مادام العمر و متناسب با نیاز بازار کار اقدام کنیم.
ربیعی با اشاره به اینکه در کنار سیاست رشد و توسعه،سیاست مبارزه با فقر نیز دنبال می شود گفت: سیاست مبارزه با فقر ،سیاست صدقه ای نیست و توانمند سازی در آن جایگاه ویژه ای دارد و به طور کلی هر برنامه ای بدون در نظر گرفتن این سیاست ناموفق خواهد بود.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در توانمند سازی و خروج از فقر تاکید کرد و گفت:در این مسیر با همکاری نهاد های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد و سازمان های مردم نهاد برنامه توانمند سازی و خروج را طراحی کرده ایم تا خروجی مداوم و همسو با این سیاست را داشته باشیم.
او افزود: فرصت اشتغال با مهارت ممکن است چرا که ما نیازمند این هستیم که قیمت تمام شده تولیدات را پایین آورده و بهره وری را بالا بریم،که در این زمینه نقش مهارت در شرایط احراز شغل افزایش یافته است.
ربیعی باتاکید براینکه هزینه سرمایه و رشد بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید سالانه ۸درصد باشد افزود:در برنامه ششم توسعه نقش قابل توجهی برای بهره وری و استفاده از نیروی انسانی ماهر به جای پول در نظر گرفته شده است.
ربیعی با اشاره به بیکاری مزمن در کشور تاکیدکرد:اگر سالانه ۸۰۰هزار شغل ایجاد شود می توانیم این بیماری مزمن را مهار کنیم اما باز درصد کوچکی از بیکاری را شاهد خواهیم بود .
وزیر کار به ورود سالانه ۴میلیون فارغ التحصیل به بازار کار اشاره کرد و گفت:با ورود این تعداد و در بهترین حالت تنها ۲۰درصد از نیروی کار جدید با نیازهای هر استان و منطقه مطابقت دارد که این خود از معضلات بازار کار محسوب می شود که باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.
او افزود:اتفاق بد دیگر در عرضه نیروی کار تغییرات ارزشی در نوع نگاه به کار است که با تغییر فرهنگ کار همراه شده به طوری که افراد تمایلی به کار در برخی مشاغل ندارند که در این حوزه نیز سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید مهارت فنی و مهارت ذهنی افراد را مورد توجه قرار دهد.
وزیر کار همچنین خواستار یک باز آفرینی و از جاکندگی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای و انعطاف پذیر شدن فعالیت ها و حرکت به سمت گلوگاه های خروج نیروی انسانی برای آموزش افراد شد.

ربیعی با اشاره به اجرای طرح تکاپو در هر استان به منظور بررسی نیازهای هر منطقه افزود:آموزش در مناطق سیاستی است که به طور جدی دنبال می شود.
او همچنین از اجرای یک میلیون و ۶۰۰هزار دوره آموزشی در کشور خبر داد و گفت:۵۰درصد این آموزش ها از سوی بخش خصوصی اجرا شده است.

20106

کد خبر: 668306

وب گردی

وب گردی