علی جنتی: پروین بزرگترین شاعره فارسی زبان در همه عصرها است

علی جنتی گفت:پروین اعتصامی شاعر نادره روزگارمان است که شعرهایش هم با مسایل روز جامعه و هم مسایل گذشته مطابقت دارد. در میان اشعار او نمی توان به صراحت فهمید که این شعر اثر چه کسی است، چون پروین فروتن بود و خود را نمی دید و بیش از آن که نگران خود باشد نگران جامعه بود.

به گزارش ایسکانیوز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسم اختتامیه جایزه پروین گفت: برای من افتخاری است که امروز توانسته ام در جمع شاعران و ادیبان به این مناسبت میمون و مبارک حضور پیدا کنم. در جمع شما سخن گفتن به خصوص درباره پروین اعتصامی مشکل است ولی اطمینان دارم که شما هم مثل من گاهی این احساس را داشتید و حسرت خوردید که چرا در دوران نوابغی مثل فردوسی و خیام نبودید تا شعر آنها را درک کنید.

جنتی افزود: از طرفی دیگر هم باز به خود بالیدیم که در دوره شاعرانی مثل شهریار و پروین و ملک الشعرای بهار حضور داشتیم و توانستیم آنها را بهتر درک کنیم.
وی ادامه داد: پروین اعتصامی شاعر نادره روزگارمان که شعرهایش هم با مسایل روز جامعه و هم مسایل گذشته مطابقت دارد. در میان اشعار او نمی توان به صراحت فهمید که این شعر اثر چه کسی است، چون پروین فروتن بود و خود را نمی دید و بیش از آن که نگران خود باشد نگران جامعه بود. افسوس که بیماری زمانش نداد که زبان فارسی را بیش از آنچه که هست قدرت بخشد. می توان گفت پروین بزرگترین شاعره فارسی زبان در همه عصرها است. شعر پروین در گذر سالیان زنده و پویا ماند و در ذهن مردم جای گزید. پروین به مناظره هایش شهرت داشت آن چیزی که این روزها بیشتر از هر چیزی به آن نیازمند هستیم یعنی گفت و گو و تعامل دو سویه و آموزنده.
وزیر ارشاد افزود: در شعر پروین اعتصامی زن همواره مایه و عنصر مهر و شفقت است. شالوده خلقت زن با مهر عجین شده و زن تبلور صمیمیت و مهربانی است. پروین در شعر خود از زنان می خواهد که در مسایل سخت کنار خانواده خود باشند. این روزها آرزوی پروین هرچند دیرهنگام به حقیقت پیوسته است زن ایرانی دارای جایگاه مستقل حقوقی درجه های بالا در علم و شخصیتی فعال و پویا در جامعه است.

جنتی اظهار داشت: جشنواره پروین در طول دوره های گذشته توانسته است به مهمترین اتفاق ادبی زنان تبدیل شود. لازم می دانم به نامزدها و به طور ویژه به برگزیدگان جایزه ادبی پروین تبریک بگویم و از همه دست اندرکاران آن صمیمانه قدردانی کنم.

همچنین از چهره هایی در این مراسم حضور داشتند می توان به حجت الاسلام مهدی راد دبیر جشنواره، دکتر سپهری عضو هیات امنای جایزه، بهاره رهنما، مصطفی رحماندوست، قطب الدین صادقی، فیروز زنوزی جلالی، مریم جلالی، سودابه امینی اشاره کرد.

502502

کد خبر: 668363

وب گردی

وب گردی