کمال تبریزی:در سینما دچار معضل بیکاری هستیم/امیدواریم موجی که علیه جشن حافظ به وجود آمد برای جشن خانه سینما پیش نیاید!

نشست مطبوعاتی هجدهمین جشن خانه سینما امروز عصر 18 مرداد در خانه سینما برگزار شد

به گزارش ایسکانیوز، کمال تبریزی در ابتدای این نشست با تقدیر از کلیه دبیرانی که در دوره های گذشته این جشن را برگزار کرده اند تشکر ویژه ای از همایون اسعدیان و مازیار میری دبیران جشن هفدهم به عمل آورد.
او در ابتدای صحبت هایش گفت: زمانی که از من دعوت شد که دبیری این جشن را برعهده بگیرم در ابتدا مخالفت کردم چون احساس می کردم در دوره های گذشته جشن خانه سینما با یک پاشنه آشیل مواجه بوده است که آن هم نحوه اهدای جوایز بود.
او ادامه داد: رضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما پس از مخالفت من برایم توضیح داد که هم روش انتخاب فیلم ها و هم شیوه قضاوت و نحوه گزینش آثار باید تغییر کند. به همین دلیل من پذیرفتم تا دبیری این جشن را برعهده بگیرم. در نحوه داوری امسال تعداد مشخصی داور وجود دارند که عده ای از آنها از اعضای خانه سینما هستند و عده ای دیگر نیز افراد صاحب نظر و اندیشمندی هستند که شناسایی می شوند تا مورد قضاوت قرار دهند. در نتیجه فیلم ها با آرای عمومی این افراد انتخاب می شوند. باید بگویم که بعضی جزئیات آیین نامه شبیه دوره های گذشته است از این جهت که فیلم هایی که در جشن خانه سینما پذیرفته می شوند باید قبلا اکران عمومی شده و پروانه نمایش را دریافت کرده باشند. اما تغییرات در نحوه داوری وجود دارد. امسال داوری فیلم ها را با 300 داور شروع می کنیم و در ادامه تعدادی حدود 470 نفر گزینش اصلی را انجام خواهیم داد.
دبیر هجدهمین جشن خانه سینما افزود: در 12 رشته ای که به آنها جایزه تعلق می گیرد 25 نفر در هر رشته برگزیدگان مرحله اول را به ما معرفی می کنند . مساله ای که وجود دارد این است که این جشن به شکل ایرانی و بومی برگزار می شود شاید از جهاتی شبیه به اسکار باشد و بحث های پیش آمده که این جشن شبیه به این جشنواره ها است اما به هر طریق ما سینمای مستقلی داریم و جزئیات بسیاری در سینمای ایران وجود دارد که شبیه به این جشن ها نیست. این نحوه قضاوت را نباید با هیچ جای دیگری مقایسه کرد.
اتفاقی که امسال قرار است برای جشن خانه سینما بیفتد چون برای اولین بار است قطعا کاستی هایی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: چون ما مجبوریم امسال همه فیلم ها را دوباره نمایش دهیم. اما سال آینده فیلم ها همه در طول سال نمایش داده می شوند و افرادی که عضو آکادمی هستند موظفند که این فیلم را تماشا کنند به همین دلیل شاید سال آینده تعداد اندکی از فیلم ها را پیش از برگزاری جشن نمایش دهیم.
او ادامه داد: در این روش به جای قضاوت می خواهیم آرای دیگران را داشته باشیم چون با این روش بهتر می توانیم با نظرسنجی نخبگان جامعه به قضاوت عادلانه تری داشته باشیم.
کمال تبریزی ادامه داد: کاری که امسال میکنیم برخلاف دوره های گذشته داورانی که تعدادشان 25 نفر است در هر رشته وادار نمی کنیم که همه فیلم ها را ببینند و آنها مجبور نیستند که در همه جلسات حضور داشته باشند. در دوره های گذشته به دلیل روش داوری که وجود داشت ممکن بود لابی هایی وجود داشته باشد امسال همه می توانند از هم کمک بگیرند و هر داور به 5 فیلم در رشته تخصصی خود رای می دهد در نتیجه معلوم می شود که در هر رشته ای چه کسی نامزد خواهد شد. توصیه من به داوران این است که سعی کنند به هر 5 فیلم رای دهند و تعداد آرا را کم نکنند به انضمام این که در مرحله بعدی سعی می کنیم وقتی از دوستان دیگری و از رشته های دیگری که حضور دارند پس از دیدن فیلم ها به بهترین فیلم ها رای دهند در این قسمت کسی که بیشترین رای را کسب کند برنده است.
تبریزی گفت: در شورای سیاستگذاری جشن خانه سینما تصمیم گرفتیم دبیرخانه ای دایمی برای این جشن دایر کنیم و کمیته تخصصی انتخاب کنیم با کمک مدیرعامل خانه سینما و هیات مدیره و روی آیین نامه های نوشته شده کار شود و با این روش در فاصله زمانی قابل قبولی برسیم به آیین نامه دقیق که البته ممکن است هر سال تغییراتی داشته باشد.
دبیر هجدهمین جشن خانه سینما ادامه داد: افرادی که خارج از حوزه سینما هستند اما صاحب اندیشه و رای هستند باعث می شوند تا حضور همه افراد جامعه در این جشن موثر باشد برای انتخاب آثار اما لازمه آن این است که شرایطی را فراهم کنیم تا آقای حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و شورای عالی تهیه کنندگان افرادی را که ما انتخاب کرده ایم برای داوری در طول سال حمایت کنند و تمهیدی بیندیشند تا این افراد فیلم ها را در طول سال ببینند و این افراد بخشی از وقت خود را در طول سال برای دیدن فیلم ها اختصاص دهند. این امر باعث می شود تا در سال آینده نیازی به نمایش فیلم ها پیش از جشن خانه سینما نداشته باشیم و یا این که تعداد اندکی از فیلم ها را نمایش دهیم.
تبریزی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم سال آینده جشن سینما نیازی به نمایش فیلم ها نداشته باشد. واقعیت این است که ما در سینما دچار معضل بیکاری هستیم و خانه سینما بهتر است با بودجه ای که دارد آن را صرف بیمه بیکاری کند.

در ادامه نشست بیژن میرباقری مدیر اجرایی جشن خانه سینما گفت: در آیین نامه هیچ منعی برای حضور داوری که فیلم در جشن خانه سینما دارد وجود ندارد چون تعداد داوران زیاد است و همین امر باعث می شود که رای آن شخص تاثیری در نتیجه نهایی نداشته باشد. و امیدواریم همه وجدان را رعایت کنند ضمن این که هرچه تعداد داورها در رشته های تخصصی بیشتر شود میزان لابی کمتر می شود اما چون سال اولی است که جشن خانه سینما به این شکل برگزار می شود قطعا مشکلاتی به وجود می آید که ما برای برطرف کردن این مشکلات نیز تمهیداتی اندیشیده ایم.
تبریزی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما درباره تعداد داوران گفت: در آیین نامه اولیه از هر صنف 50 نفر حضور پیدا می کردند. اما چون مشکل نمایش فیلم داشتیم در گفتگوهایی که در شورا سیساستگذاری عنوان شد تعداد داوران به 25 نفر کاهش پیدا کرد.
کانون کارگردانان چون تعداد اعضای زیادی دارد و تعداد اعضای آن حدود 200 نفر است می توانست در این جشن 100 داور داشته باشد اما به دلیل مشکلاتی که عنوان شد امسال این تعداد امکان پذیر نیست به همین دلیل با 25 نفر شروع کردیم و بی شک در سال های آینده بر تعداد داوران افزوده خواهد شد.
بیژن میرباقری در ادامه صحبت های کمال تریزی گفت عدالت نمایشی در مورد فیلم ها وجود خواهد داشت از روز 23 مرداد همه فیلم ها در سینمای کانون به نمایش در خواهند آمد. این سینما به جهت فنی تایید شده و امکانات صدای آن هم بررسی شده است.
کمال تبریزی درباره اتفاقاتی که پس از جشن حافظ افتاد و امکان به وجود آمدن این اتفاقات برای جشن خانه سینما گفت: اتفاق زیادی سر جشن حافظ نیامده است، این جشن برگزارشد. و این موج نیز که بعد از جشن حافظ به وجود آمده امیدوارم که درمورد جشن خانه سینما آن اتفاقات نیفتد. برای ما نحوه برگزاری و نحوه انتخاب اهمیت دارد وقتی این اتفاقات برای جشن حافظ افتاد من گفتم نباید به این جریان دامن زد. اتفاقی است که افتاده و تمام شده همه ما می دانیم کجا زندگی می :نیم و چه شرایطی وجود دارد.
با یک مقدار وقت و همفکری به راحتی می توان از کنار این گونه حاشیه سازی ها عبور کرد چون این مسایل مشکلات جدی سینما نیستند.
در ادامه گفت: با حضور رضا میرکریمی و منوچهر شاهسواری مقدار زیادی از مشکلات خانه سینما برطرف شده. در بحث مالی به هر حال جشن خانه سینما یک اسپانسر کلی دارد و مشکلات مالی را برطرف خواهد کرد و مسیر باید به سویی باشد که هزینه ها را به حداقل برسانیم. برگزاری این جشن هر سال اتفاق می افتد که از طریق کمک ارگان های دیگر هزینه ها به حداقل می رسد.
تبریزی در مورد مکان برگزاری جشن گفت: مکان هنوز مشخص نشده و تعداد دعوت شده ها فراوان خواهد بود اما چون ما سالنی بالای 2000 نفر ظرفیت نداریم دنبال شرایطی هستیم که جشن در جایی باشد که بتوانیم بیشترین مدعون را دعوت کنیم..
تبریزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز در مورد شرایط انتخاب داوران خارج از صنوف خانه سینما گفت: این جشن را با دیگر جشنواره ها و مسابقات دنیا مقایسه نکنید جشن خانه سینما شرایط خاص خود را دارد و قطعا قابل قیاس با دیگر جشنواره ها نیست اما در مورد انتخاب افراد این مساله مربوط می شود به صنوفی که در آن حضور دارند. هر صنف باید در مرحله شروع تصمیم بگیرد که از کدام یک از افراد خود برای داوری انتخاب کند. این که از اعضای دایم خود کمک بگیرد یا نه. ممکن است یک صنف از افراد مختلفی برای داوری کمک بگیرد از یک نویسنده یک شاعر یک عکاس یک نقاش و هر شخص دیگری بنابراین مهم این است که بتوانیم از همه اقشار در این نظرسنجی استفاه کنیم و از قضاوت و داوری جدا شویم. داوری در این جشن براساس منویات و هدف گذاری جشنواره است اما در جشن خانه سینما باید نظر عموم افراد خاص را تجمیع کنیم و یک تفاوت عمده داشته باشیم با دیگر جشن ها و جشنواره ها. انتخاب در این جشن نباید لزوما شبیه به جشنواره فجر باشد.
تبریزی درباره طراحی پوستر امسال اظهار داشت: به خاطر کمبود وقتی که داریم مجبور شدیم برای طراحی پوستر جشن خانه سینما صحبت هایی را با چند نفر انجام دهیم تا این اتفاق به نحو خوبی بیفتد اما امسال برای سال آینده فراخوان عمومی می دهیم تا از طریق این فراخوان افرادی برای طراحی پوستر انتخاب شوند.

میرباقری نیز با توضیح برگزاری جشن های مختلف سینمای ایران گفت: دبیرخانه هیجدهمین جشن سینمای ایران طبق روال گذشته ۵ جشن برگزار می کند که شامل جشن بزرگ، آئین بزرگداشت ها، جشن انیمیشن، جشن فیلم کوتاه و جشن فیلم مستند است اما با توجه به اینکه در طی یک سال گذشته تولیدات انیمیشن در کشور بسیار اندک بود ممکن است در زمینه برگزار شدن یا نشدن این جشن تصمیم جدیدی گرفته شود.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سئوال که چرا «قندون جهیزیه» در داوری جشن خانه سینما حضور ندارد، تاکید کرد: «قندون جهیزیه» در داوری حتما شرکت می کند و من قول می دهم که در بهترین زمان برای داوران به نمایش گذاشته شود.

کمال تبریزی نیز در پاسخ به این سئوال که آیا تمهیدات لازم برای مخفی ماندن نتیجه داوری ها انجام شده است یا خیر، گفت: برای مخفی ماندن نتیجه داوری نیازمند آن هستیم تا تعدادی اعضای شورای صیانت از آرا کم شود به همین دلیل در آئین نامه این دوره از جشن اعضای شورای صیانت به مدیرعامل، دبیرجشن و منتخب نمایندگان داوران محدود شده است.تنها این سه نفر از نتیجه آرا باخبر هستند و مسلما با تعداد کم، اسامی منتخب ها به بیرون درز نمی کند.
دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران در پایان تاکید کرد: شرایطی را فراهم می کنیم که شمارش آرا توسط شورای صیانت صورت گیرد و امیدواریم با چنین شرایطی آرا لو نرود و اسامی در شب جشن سینمای ایران برای همه تازگی داشته باشد.

502502

کد خبر: 668383

وب گردی

وب گردی