طه هاشمی: باید به اخلاق حرفه‌ای در حوزه رسانه بیشتر توجه شود/ هجمه به سمت دانشگاه آزاد اسلامی نشانگر پویایی و تأثیرش است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم روز خبرنگار، پرداختن به اخلاق حرفه‌ای در حوزه رسانه را ضروری دانست.

به گزارش ایسکانیوز،‌دکتر سید طه هاشمی در مراسم روز خبرنگار ضمن گرامیداشت یاد شهدای عرصه قلم و رسانه و تبریک روز خبرنگار به همه فعالان این حوزه رسانه گفت: «رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم مورد اعتماد آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی است، هم صاحب نظر در حوزه فرهنگی و اجتماعی است. خوشحالیم که در رأس دانشگاه شخصیتی است که فهم فرهنگی درست و به روزی دارد زیرا بخش عمده‌ای از نارسایی‌های فرهنگی که مشکلات اجتماعی را ایجاد می‌کند ناشی از درک نادرست فرهنگی است.»

او افزود: «امام خمینی(ره) بحث مقتضیات زمان و مکان را مطرح کرد و اساسی‌ترین مسائل اعتقادی یعنی اجتهاد فقهی را ناظر بر حوزه زمان و مکان دانست. به این معنی که نمی‌توان یک نظر را بدون در نظر گرفتن اقتضائات زمان و مکان ارائه کرد. این مبنا می‌تواند بسیاری از برداشت‌های فقهی را تحت تاثیر قرار دهد، چه برسد به مسائل اجتماعی و فرهنگی.»

طه هاشمی گفت: «حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مورد نظر منتقدان بوده و هست، بخشی از این منتقدان منصف، مشفق و دلسوز نظام، اسلام و دین هستند و ما از انتقادات آنها استقبال می‌کنیم اما متاسفانه عده‌ای از منتقدان حرمت قلم را پاس نمی‌دارند و با بغض و کینه به دانشگاه حمله می کنند.»

او به آیه «نون‌ و القلم و ما یسطرون» اشاره کرد و گفت: «در این آیه بحث قلم مطرح شد؛ حتی در اولین آیه‌ای که بر پیامبر نازل شد یعنی آیه اول سوره علق «اقرأ باسم ربک‌الذی خلق» تاجائی که می فرمائید «الذی علم بالقلم» باز می‌بینیم از خواندن و آگاهی شروع می‌شود تا به موضوع قلم می‌رسد. این بدان معنی است که قلم حرمتی دارد و باید حرمت آن را با هر ایده و عقیده‌ای که داریم پاس داشت. انسان با هر عقیده‌ای در حوزه خبر باید آزاده باشد و جوانمردانه در این حوزه فعالیت کند و اخبار را به درستی منتقل کند. باید در حوزه قلم بر اساس آموزه‌های دینی رفتار کرد اگر این طور رفتار شود تأثیر حرفی که می‌زنیم بیشتر است.»

او با اشاره به تاثیرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی در کشور در همه زمینه‌های آموزشی و پژوهشی و بویژه حوزه فرهنگی و اجتماعی گفت: «اگر مرده، بی‌خاصیت و خاموش باشیم هیچ انتقادی متوجه ما نمی‌شود، هجمه انتقادات به سمت دانشگاه آزاد اسلامی نشان دهنده این پویایی و تأثیر است.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت‌های فرهنگی معاونت دانشجویی و فرهنگی گفت: «در حوزه فعالیت‌های فرهنگی بحثی به نام اخلاق حرفه‌ای باز شد و قرار شد رشته‌‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی اعضای هیات علمی قوی و سابقه درخشانی دارند، طبق دستورالعمل‌های کمیته‌های اخلاق حرفه‌ای به تدوین محتوای اخلاق حرفه‌ای بپردازد.»

او افزود: «بعد از تهیه متون اخلاق حرفه‌ای در هر رشته‌ای، در حقیقت این وظیفه برعهده اعضاء هیات علمی رشته‌های مختلف خواهد بود تا با استفاده از این محتوا نکات اخلاقی مورد نظر را ضمن تدریس درس تخصصی خود به دانشجویان منتقل کنند. این آموزش از طریق کلاس درس یا واحد درسی نیست، بلکه تنها اعضاء هیات علمی هستند که نکات اخلاقی را آموزش می‌دهند. بحث اخلاق حرفه‌ای باید در حوزه رسانه نیز اتفاق بیفتد. با اینکه معتقدیم رسانه‌ها و خبرنگاران بعضا مظلوم واقع می‌شوند اما از طرفی عده‌ای وارد این عرصه شدند و با دفاع بد از اسلام یا طرح موضوعات خلاف واقع، بدترین ضربه را آگاهانه یا ناآگاهانه به پیکره نظام، اسلام و جمهوری اسلامی وارد کردند. در نتیجه ضرورت دارد به اخلاق حرفه‌ای در حوزه رسانه بیشتر پرداخته شود.»

هاشمی با تشکر از رسانه های دانشگاه، اظهار داشت: «رسانه های دانشگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجنماعی را به خوبی در سال گذشته و امسال پوشش دادند. بر اساس برنامه راهبردی و محورهای حوزه فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی توانست اولین جشنواره تئاتر دانشجویی را برگزار کند، همچنین اولین جشنواره اقوام و میراث معنوی و اولین جشنواره فیلم‌های دانشجویی یعنی جشنواره سنگر را با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.»

او افزود: «همه این برنامه‌های ملی در قالب مجموعه جشنواره‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی صلح و سلام بود و هم اکنون در حال برگزاری جشنواره آشتی با طبیعت در استان گیلان هستیم، زیرا هم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هم دکتر حمید میرزاده مکرراً به بحث محیط زیست اشاره کردند. واحد گیلان این کار را به خوبی شروع کرد و استان‌های شمالی را تحت پوشش قرار داد. این جشنواره در استان‌های جنوبی نیز به محوریت خوزستان و بوشهر پائیز و زمستان برگزار خواهد شد.»

هاشمی گفت: «رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید در انعکاس کارهای اساسی که می‌تواند الگو شود و بسیاری از معضلات جامعه را حل کند کوشا باشند. هر چقدر انعکاس کارهای دانشگاه از سوی رسانه‌های دانشگاه بیشتر و گسترده‌تر شود حجم فشارهایی که از بیرون به دانشگاه آزاد اسلامی وارد می‌شود و ما را درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌کند کمتر می‌شود.»

20101

کد خبر: 668394

وب گردی

وب گردی