معاون وزیر بهداشت: دانشگاه‌هاى علوم پزشکى با کمبود ۱۰ هزار هیات علمی روبرو است

معاون آموزش وزیر بهداشت خبر داد: 16 هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، ثابت و باقی از نیروهای طرحی هستند. اگر این مشکل را حل نکنیم، در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، نشست معاونان آموزشی دانشگاه هاى علوم پزشکى سراسر کشور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی صبح امروز برگزار شد.

محمد باقر لاریجانى، معاون آموزشى وزارت بهداشت در این نشست یکى از چالش‌هاى آموزش عالى را وضعیت هیات علمى خواند و گفت: طی سالهاى اخیر اعضاى هیات علمى نسبت به تعداد دانشجویان ثابت بوده است.

او بااشاره به کمبود اعضای هیئت علمی گفت: 16 هزار نفر ازاعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، ثابت و باقی از نیروهای طرحی هستند. اگر این مشکل را رفع نکنیم، در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

لاریحانی ادامه داد: طى یک نظرسنجى از دانشجویان، عمده چالش هاى آموزش عالى، توسعه و ارتقا زیرساخت‌ها بوده است که دانشگاه‌هاى علوم پرشکى نیز در حوزه هیات علمى، نیروى انسانى، بودجه و تجهیزات دچار کمبودهایى هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته اعلام کرد که با 14 هزار میلیارد کسری اعتبار مواجه هستیم. شاید امسال نیز حدود 500 میلیارد به آن اضافه شود بنابراین جذب هیئت علمی برای دانشگاه‌ها چالش برانگیز است.

او با اشاره به طرح آمایش سرزمینی دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: وزارت بهداشت طی چند سال گذشته برای توسعه آموزش عالی از ظرفیت دانشگاه ها غافل بوده است. این ماموریت‌گرایی هم به توسعه دانشگاه کمک می‌کند و هم کشور را در یک زمینه خاص که ماموریت آن دانشگاه هم است، پیش می‌برد.

لاریجانی با اشاره به روند تدوین بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی گفت: برای تدوین این بسته مدت زمان زیادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نظرخواهی کرده‌ایم، ما برخی کشورهای منطقه را برای مرجعیت حساس کرده ایم.
او با اشاره به طرح آمایش سرزمینی دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: وزارت بهداشت در چند سال گذشته برای توسعه آموزش عالی از ظرفیت دانشگاه ها غافل بوده است. این ماموریت‌گرایی هم به توسعه دانشگاه کمک می‌کند و هم کشور را در یک زمینه خاص که ماموریت آن دانشگاه هم است، جلو می‌برد.

او با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید در پیشبرد امور از تجربیات یکدیگراستفاده کنند، افزود: جای خوشحالی است که در 46 دانشگاه شورای اخلاق پزشکی تشکیل شده است و اینکه به صورت مداوم مسئولان برای پیشبرد اخلاق در سازمان خود فکر کنند، اتفاق مهمی است.

۲۰۱۰۴

کد خبر: 668433

وب گردی

وب گردی