مدیر سابق سیا: ترامپ واجد شرایط ریاست‌جمهوری نیست

در نامه سرگشاده‌ای که به امضای ۵۰ کارشناس امنیت ملی حزب جمهوری خواه رسید، اخطار داده شده است که نامزد این حزب در انتخابات، «بی‌احتیاط‌‌ترین رئیس‌جمهوری» در تاریخ آمریکا خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی‌بی‌سی، این گروه شامل «مایکل هیدن» مدیر سابق سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) نوشتند که «دونالد ترامپ» از «شخصیت، ارزش‌ها و تجربه لازم» برای آن که رئیس‌جمهوری شود، برخوردار نیست.

به گزارش مهر، این درحالی است که بسیاری از امضاکنندگان این نامه در ماه مارس از امضای متن مشابهی خودداری کرده بودند.

در این نامه آمده است:‌ «هیچ یک از ما به دونالد ترامپ رای نخواهیم داد».

ترامپ در بیانیه‌ای در واکنش به این نامه نوشت: «امضاکنندگان این نامه همان کسانی هستند که مردم آمریکا باید از آنها بپرسند چرا وضع جهان چنین به هم ریخته و ما از آنها متشکریم که پا پیش گذاشته‌اند تا همه مردم در کشور ما بدانند چه کسی مسئول اوضاع خطرناک فعلی جهان است.

این افراد چیزی بیش از نخبگان شکست‌خورده واشنگتن که قصد چسبیدن به قدرت را دارند، نیستند و وقت آن است به خاطر اقدام‌هایشان مسئول شناخته شوند.»وی از جمله آنها را در کنار «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات، مسئول حمله به عراق معرفی کرد و گفت اجازه ظهور داعش را داده‌اند.

این نامه پس از آن منتشر می شود که شماری از چهره های برجسته حزب جمهوری خواه علنا اعلام کردند در انتخابات از ترامپ حمایت نخواهند کرد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا هم اخیرا گفت که دونالد ترامپ شایستگی به عهده گرفتن سمت ریاست‌جمهوری را ندارد و این پرسش را مطرح کرد که چرا جمهوری‌خواهان همچنان از نامزدی وی حمایت می‌کنند.

در نامه کارشناسان امنیت ملی آمده است که «وی اقتدار اخلاقی آمریکا به عنوان رهبر جهان آزاد را تضعیف می‌کند. به نظر می‌رسد که او از دانش اولیه در مورد قانون اساسی، قوانین و نهادهای آمریکا برخوردار نیست و به بردباری مذهبی، آزادی مطبوعات و استقلال نظام قضایی اعتقادی ندارد.»

«جان نگروپونته» اولین مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا که بعدا معاون وزیر خارجه شد، «رابرت زولیک» دیگر معاون سابق وزارت خارجه و مدیر سابق بانک جهانی و «تام ریج» و «مایکل چرتاف» دو وزیر سابق امنیت ملی از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.

این نامه نگرانی‌های مشابه سایر مقام‌های امنیت ملی حزب جمهوری‌خواه که در ماه مارس مطرح شده بود را منعکس می‌کند. اما به نوشته نیویورک تایمز پس از آن که ترامپ، روسیه را ترغیب کرد سرور ایمیل‌های هیلاری کلینتون را هک کند، به امضای شمار دیگری از کارشناسان هم رسید.

303300

کد خبر: 668479

وب گردی

وب گردی